GlennIversen Startet 3.Juli.2012 Del på Facebook Startet 3.Juli.2012 (redigert) Hei, Er det noen her inne som vet eksakt vekt på en 79mod evinrude 55hk 2syl 2takt og en 81mod evinrude 70hk 3syl 2takt. Jeg har nå solgt min 55hk og kjøpt meg ett prakteksemplar av en 70hk 1981 mod som ser NY ut under dekselet. Dette har jeg nå satt på min skibsplast 14fot sportsmann. Selvfølgelig har jeg forsterket akterspeilet ytterligere og bruker både smart-tabs sx og slike finner til å sette på motoren. Har søkt litt på nettet for å finne eksakt vekt på begge motorer men enda ikke funnet det ut, så er det noen som sitter med fakta så skriv dem gjerne inn, så jeg vet om jeg må flytte batteri og tank, før jeg tar med meg båten på campingen i ferien. Kan hende det blir litt "overkill" å sette denne 70hk på mitt lille "badekar", men jeg MÅ jo ikke gi full gass, og når motoren var så teknisk god stand og jeg fikk den så billig kunne jeg ikke la være å kjøpe den.https://baatplassen.no/bildearkiv/32/32564/img_0035.jpg Toppfart kan sikkert bli nervøst og spennende men gir den rundt 35-40knop så er jeg mer enn storfornøyd. Redigert 3.Juli.2012 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 3.Juli.2012 Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 (redigert) En kamerat av meg hadde en kortstammet 60hk Yamaha på en 14 Sportsmann. Den veide 102kg uten powertrim. Det gikk helt fint, både mtp akterspeil og bæring i hekken. Både tank og batteri under benken bak. (Kanskje en ide å flytte batteriet fram til under frambenken..) Men han fikk delaminering i baugen , og solgte etterhvert båten. Dette var lenge før GPS, så har ikke eksakt fart. Vil tippe i underkant av 40 knop. Den oppførte seg helt fint på full fart/flatt vann , men var langt fra noen fornøyelse å kjøre i bølger. (Burde hatt nyrebelte som standard) Prata også med en som hadde en slik med Evinrude 85hk V4 på hekken, den var ikke noe fornøyelse å kjøre på fullt med visstnok Har en Evinrude brosjyre her fra 85, iflg den så veier 50hk kort 81,6 kg, mens 70 lang uten powertrim veier 104,3 kg. Neppe de store endringene fra 79/81... Husk også at amerikanske påhengere ikke oppga hk på propell før rundt 84 var det vel. Så 70hk burde gå helt greit så lenge du kjører med fornuft. (Mener også å huske at disse motorene er veldig tørste på full gass, men ikke så hakkende gale mtp forbruk i marsfart) Redigert 3.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 3.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2012 Ravns har tunet og benket motoren etter en grundig service og overhaling og testresultatet ble 70hk på propellen og det er god kompresjon på denne, så motoren tross sin alder er ubetydelig slitt og brukt. Glemte å nevne at både 55hk og 70hk har begge lang stamme, så vektforskjellen bør vel da kanskje ikke være så alt for mye over 15-20kg Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 84,5 kg på 55hk lang, så da blir det 20 kg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Tusen takk for svar. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.