Krutt Startet 4.Juli.2012 Del på Facebook Startet 4.Juli.2012 Hei Jeg er ny her så dere får bare beklage om dette spm. er lagt inn på feil sted. Spm. er som følger. Jeg har 2 x 105Ah forbruksbatterier (samme type, år, produsent) som er paralellkoblet. Jeg har en Ctek M200 lader og lurer nå på om det er mulig å lade disse 2 batteriene samtidig med denne laderen. Hvordan skal evt. laderen kobles på? Er det samme hvilket batteri jeg kobler den på? Kan også nevne at dyamo lader opp forbruksbatteriene og startbatteriet mitt, det er et skillerele i mellom. Håper noen her inne har kunnskap om dette. På forhånd takk for svar. Kommentar fra moderator: Dette er en generell kommentar adressert til et utall medlemmer, er du uvant med bruk av internettforum så gjør som anbefalt i reglene og les 'Etikette', man takker ikke på forhånd på nettforum.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 hei Krutt Koble laderen til det ene batteriet, så ordner kabelen mellom de 2 som paralellkobler batteriene resten. Og begge lades pga den kabelen :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Ikke noe problem å lade disse sammen! Det er slik de fleste av oss gjør det. Ideelt sett bør du kople til pluss på det ene og minus på det andre, men det pleier å gå greit med pluss og minus på samme batteri også. Om du kopler til før skillereleet kan du få ladet startbatteriet også, men om det er nødvendig er en helt annen sak... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krutt Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Tusen takk for raske svar Sitér dette innlegget Link to post
Bull Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Ctek anbefaler å koble minuskabelen til selve godset på motoren. Aner ikke hvorfor, og jeg gjorde det ikke, da batteriene sitter et helt annet sted. Det fungerer perfekt her, med en enkel kobling rett på startbatteriet. Bare husk å la forbruksbatteriet være innkoblet hvis det trenger lading. En M200 holder for de aller fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 9.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2013 Bull - da tipper jeg de også anbefaler å koble plusskabelen først? Riktig? I så fall er logikken at det (kan) gnistre når siste ladekabel kobles til, og da er det tryggest at denne gnisten kommer godt unna mulig knallgass fra batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.