Guest Radle Startet 4.Juli.2012 Del på Facebook Startet 4.Juli.2012 (redigert) Hei, Jeg har kjøpt nytt batteri på Torshov bilrekvisita - Varta, 75mAh. - Etter montering startet motoren som normalt, men jeg kjørte ikke båten. - Noen dager senere, klar for tur: Motoren startet som normalt, men jeg stoppet den fordi jeg måtte vente på noen. - 5 min. senere: Instrumenter funker som normalt, men hører bare klikkelyd fra motoren når jeg prøver å starte. - Låner lader med starter, og da starter motoren som normalt. Min konklusjon: - Batteriet lades ut av en el.a. grunn, men det var nok strøm til en start. ENIG? ...eller... - Batteriet er levert med feil...? Det samme skjedde med det gamle batteriet som var 6-7 år gammelt. Jeg fikk råd om å kjøpe nytt. Men batteriet har i så fall blitt utladet mens båten sto noen dager uten å bli brukt. Strømnøkkelen var tatt ut. Hva kan dette skyldes og hvor starter jeg for å finne feilen? Batteri: Varta, 75mAh Motor: Volvo Penta AQ151B Redigert 4.Juli.2012 av Radle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Kan jo begynnne med egen erfaring. Hadde en mystisk strømbruker eg ikkje fant ut av. Alt av og båten brukte strøm. Viste seg at hovedstrømbryteren på ankervinchen hang innkoblet. Var en treghet , sannsynligvis pga irr, Smurte opp denne, og strømtyven forsvant. Men siden du hadde en start, er det sannsynligvis noe annet, da det normalt er enklere å starte andre gangen. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Guest Radle Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 75 mAh? Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Har du klart å starte motoren med et batteri på 75 mAh? Hvis vi da tar litt snillt i og sier en startstrøm på 75 A for enkelthets skyld (startstrømmen er nok mye høyere enn det): 75 mAh = 0,075 Ah. 0,075 Ah / 75A = 0,001 t = 0,06 min = 3,6 sek. Du ville altså kunne trekke 75 A i 3,6 sekunder før batteriet er flatt! Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Du mener vel 75 ah ? Ellers har du for lite batteri. :-) Jeg tror problemet ditt ligger i dårlig forbindelse ved batteriepolskoene... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Guest Radle Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Ooopsss, nei det skal selvsagt være 75Ah - hodet var ikke helt med der... For meg ser det ut som batteripolskoene er ok... Hvordan sjekker jeg evt. nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 OK, du fikk startet en gang når batteriet var nytt. Er du sikker på at du har lading? Det kan være noe så banalt som at ladelampen din har røket, og at du dermed ikke får formagnetisert dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Hvilket land er du i ? Mine pol-sko blir alltid forvirret i Danmark da det ikke er Vinmonopol i det landet. Prøv å vri litt på polskoene. Gnistrer det da ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Puss dem rene og prøv igjen! Hadde tilsvarende problem med svigermors bil, ved måling var det full spenning på batteri men kun 5V på polsko. Pusset rent og smørte med vaselin, og vips så startet den lett som ingenting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lano2 Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Polerte du svigermors bil ?? - Hjalp det ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Det hjelper alltid å polere svigermors bil! Alltid!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sitrin Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Kan det være starteren som er problemet og ikke batteriet? Mål spenning før og etter tur samt når du har problemer så blir det letter å finne årsaken. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.