A.Chr Startet 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2012 Hei. Jeg har en Yanmar 3qm som skyter eksos ut av luftinnsuget. Samtidid som det "smeller" litt. Noen som vet hva dette kan skyldes? Har overhalt og byttet dysespisser. Kan det være feil timing på dieselpumpa? Sprekk i toppen? Håper noen vet litt om dette. Hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Du seier ikkje noko om kva for situasjoner dette skjer. Er det i det øyeblikk motoren stoppar, så kan det vere at tenninga er litt for tidleg Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Det er under gange, altså hele tiden.. Har ikke hatt den igang så lenge av gangen da. bare ca ett minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Har du filter inn forbi dekselet? Tenker da på ''Steel mesh element''... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
A.Chr Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Ja har et slikt filter. Men uten filteret på. Har prøvd både med og uten huset. Har forøvrig også kontrollert at ikke det har gått tett i eksosbendet ut fra manifold. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Toppene på disse har en uvane med å sprekke mellom ventilene. Så dette er så absolutt en mulighet ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
A.Chr Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Er det lett og se om toppen er sprukket? tenkte å demontere toppen nå ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Ikke alltid lett å se nei.. Små sprekker kan være tilnærmet usynlige når motoren er kald, og utvide seg når den blir varm. men skru nå opp og se, om ikke annet så får du en god anledning til å stake opp kjølekanalene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
A.Chr Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Kan det være at jeg har klart å justere ventiler helt galt? På noen tegninger står det at stilner br en er den fremste, mens andre steder at det er den på flywheelside som er den bakerste. Kan noen forklare meg hvordan jeg gjør dette riktig på en tresylindret motor? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Den første syldren er alltid nærmest svinghjulet.. Værtfall slik e har lært det Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Ja og svinghjulet sitter mot girkasse, ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 nei,, bak .. andre siden av girkassa Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Se bilde. Første syl er rett bak sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 ..................... Første syl er rett bak sveiva. Nå ser ikke jeg sveiva på bildet ditt, men 1. sylinder ligger altså mot svinghjulet ( som jo ligger "mellom motor og girkasse") så sylinder 1 er altså den som ligger lengst til venstre på bildet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) sylinder 1 er inn mot lugaren eller hva det er der laderen ligger til høyre i bildet Redigert 6.Juli.2012 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
A.Chr Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 I instruksjonsboka står det at det er den bakerste (mot girkasse) som er nr 1. Mens når de benevnes ventilene er det motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Men det viktigste er vel at ventilene er helt lukket når de justeres... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 sylinder 1 er inn mot lugaren ............ Ok............? Da står det altså feil i den originale brukermanualet? Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Det bilde der var oppklarende... Da er de justert riktig. Så får mappe av toppen og se etter sprekker... Sitér dette innlegget Link to post
tresjarken Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Toppen er sprukket! Det samme skjedde meg med min sollux og yanmar 3qm.... Når jeg startet motoren uten filteret i luftinntaket på så kom det og stikkflammer..... Så toppen er nok sprukket, ja! Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ja regner med det. Skal hente en annen topp idag og prøve den. Sitér dette innlegget Link to post
A.Chr Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Ingen tvil om at toppen var sprukket her. Stor sprekk mellom ventilene og dyst på sylindre nr to. Har kjøpt brukt ferskvannskjølt topp idag så nå blir det båteier på oss også. For ordens skyld så har jeg nå konstatert at tross bruksanvisningen så er sylindre nr 1 merket 1T den fremste.. Ikke mot girkasse når denne er på topp og klar for justering. Sylindre to og tre stemmer også med merkingen 2T og 3T. Den tredje e da mot girkasse. Trodde man kunne stole på bruksanvisningen, men denne stemmer iallfall ikke for min 3qm Takker for alle innspill Anders Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.