Jump to content

"Klikker" når jeg skal starte


Lijanka

Recommended Posts

Hei!

 

Først og fremst så takker jeg for et godt forum. Har fått mange tips og gode råd her ved å lese om andres problemer. Tydelig at det finnes mange her med veldig god greie på båter og de problemer som kan oppstå. :wink:

Selv er jeg "oppvokst" med båt og kan vel derfor en del om praktisk båtliv, men noen motormann er jeg definitivt ikke.. :wink:

Nå begynner båten og dra på årene, og da kommer vel også motorproblemene etterhvert?

:nonod:

Så til saken: I min båt sitter det en Yanmar 3qm30. Når jeg skal starte denne, så hender det at jeg må trykke både 2 og 3 ganger på starteren før den starter. De første gangene så bare "klikker" det. Hva kan dette være - og ikke minst; klarer jeg å fikse dette selv?

Har ikke 10 tommeltotter, men har bare ingen interesse av motorer.....(disse er kun noe som starter og går dersom man gir dem litt olje etc)

En grei holdning dersom man har en ny motor, men nå tror jeg sannelig jeg skal revurdere og begynne å lære meg en ting eller to litt kjapt... :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Klikket du hører er startreleet som slår inn. Det skal koble hovedstrømmen til startmotoren.

 

Jeg ville først pusset kontaktene på batteriet godt (det skal ikke mye dårlig kontakt til før de flere hundre ampere'ne ikke kommer frem til starteren). Så ville jeg sjekket i andre enden av kablene, på startmotoren, om det er god kontakt der. Pusset og dratt godt til. Det kan selvfølgelig også være selve startreleet som gir dårlig kontakt, men det er ikke så vanlig.

 

Om klikket er veldig svakt, kan det også være dårlig kontakt ett eller annet sted mellom batteri, startnøkkelbryter og startreleet på starteren.

 

Og obs, husk å sjekke både pluss og minusledningen. I og med at du vanligvis får grei start, er det lite sansynlig at batteriet er dårlig.

 

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Regner med at det "klikker" i starteren?

1.   Sjekk batteripolene kan høres ut som dårlig kontakt der.

2.   Sjekk kontaktene ved starteren.

3.   Spray 666  inn i starteren.  Fins flere tilsvarende stoffer på markedet. Muligens at  

      starterinnslaget går noe tregt.

4.   Kan også være at det er lav spenning på batteriet.

 

Dette er det som jeg kan bidra med. DVS. Der stopper mine kunskaper når det gjelder startere

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Heisann !

 

Jeg er heller ingen "proff" mekaniker, men mange år med tilårskomne biler og båter har jo gitt litt erfaring... Dette høres for min del ut som dårlig kontakt i innslagsreleet på starteren.

 

Jeg har ingen kjennskap til akkurat din motor, men størstedelen av alle startere er konstruert på samme måten. På siden av starteren sitter en klump/sylinder som inneholder det omtalte innslagsreleet. Dette fungerer slik at det trekker bendiksdrevet ( tannhjulet på startmotoren ) frem til og i inngrep med startkransen ( tannhjulet på motorens svinghjul ). Samtidig med dette opprettes kontakt til startmotoren via kontaktflater "bak" i innslagsreleet, slik at det blir kontakt mellom den tykke kabelen fra batteriet som er koblet på innslagsreleet og selve startmotoren.

Problemet på din motor kan være irr etc på kontaktflatene eller annet som medfører at det ikke blir kontakt. En mulig årsak er treghet i releet, eller at bevegelsen ikke går så langt som den skal.

Ofte kan man løse problemet ved å demontere starteren, evt bare ta av innslagsreleet og demontere dette, gjøre skikkelig rent - spesielt alle kontaktflater, smøre bevegelige deler og sjekke alle kabler og kontakter.

 

En annen mulig årsak er lav spenning på batteriet som igjen medfører at innslagsreleet ikke trekker til så hardt som det skal...

 

Lykke til !

 

Mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Dette er et klassisk problem som har sammenheng med spenningsfallet i starterkretsen.

 

Hvis det finnes et eller flere steder i kretsen hvor kontakten er dårlig oppstår følgende:

 

1.  Man vrir om nøkkelen / trykker på startbryteren.

 

2.  Kontakten er god nok til at starteren reagerer med f.eks å slå inn (Det gir et tydelig KLIKK!)

 

3.  Men så snart starteren trekker strøm for å forsøke å få motoren rundt sørger Ohms lov for at spenningsfallet i det dårlige punktet i startkretsen blir så stort at den "nettospenningen" som kommer frem til starteren  -  og til det startreleet som vanligvis ligger i nærheten  -  blir for lav.

 

4.  Resultatet er at startreleet faller ut igjen  -  med et nytt tydelig KLIKK!

 

5.  Når startreleet falt ut, forsvant også det meste av strømforbruket.

 

6.  Dermed har starteren igjen nok spenning til at starteren kan slå inn igjen  -  med et nytt KLIKK   -  og alt gjentar seg fra pkt 2-3-4-5.

 

..... og denne runddansen gjentar seg og gjentar seg .....

 

Altså tilbake til elektroteknikkens grunnregel: "De aller fleste problemer skyldes kontaktvansker og løsaktige forbindelser!"

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du har fått mange gode råd og jeg vil anbefale deg å nytte disse.

 

Innslaget har en tendens til å bli syndebukken, men er ikke alltid at dette stemmer.

 

Nedenfor står et innlegg jeg skrev til "de andre" noen tid tilbake. Med bakgrunn i dette vil

jeg hevde at det er oftest er børstene som har "beket" seg i holderne og dermed ikke gir den

nødvendige kontakt til kommutatoren.

 

I hine hårde dager jobbet jeg noen år på et diesel/elektro-verksted og der var utallige

eksempler på nettop dette.

 

Dersom starteren fungerer når man banker på denne med en hammer er det oftest dårlig

kontakt over børstene. MEN prøv de enkle og elementære tingene først.

 

******

Tradisjonelt innslag på startmotor har vanligvis to viklinger.Den ene den såkalte holdeviklingen går fra den lille klemma og til jord. Den andre den såkalte innslagsviklingen eller serieviklingen går i mellom innslagets "grove" anslutninger. Denne får jord via børster og anker/ felt.Dersom det ikke er kontakt over børstene vil innslaget ikke slå inn.Holdeviklingen er ikke kraftig nok til innslagsjobben.

 

******

Link to post
Share on other sites

Tusen takk til dere alle for svar.

Flott med et slikt forum, spesielt for den part som har minst kunnskap... :confused:

 

Da skal vi nok se om ikke familien kan få seg nok en flott sommer på sjøen.

Det begynner virkelig å "klø" nå i dette flotte været!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...