Jump to content

Hastighets begrensninger i Arendal Kommune, Kjenner du dem?

NorSiglar

Recommended Posts

Hvor mange kan med handa på hjerte si at de vet hvilke forskrifter som gjelder i Arandal kommune i forhold til hastighets begrensning.

Ønsker ikke å starte en debatt om den er riktig eller ikke, eller om alle som ikke følger den. Det jeg er nyskjerrig på er for de som har passert igjennom kommunen eller har planer om det, hvor mange vet hva de egentlig skal forholde seg til.

Og evt hvordan de fikk/fant informasjonen.

Arendal: Det er faktisk ikke den offisielt godtatte/godkjente beskrivelsen/forskrifte du viser til, men du nærmer deg.

Den offisielle finnes faktisk ikke på kommunens hjemmesider (vel, ikke som jeg har funnet så her får jeg sikkert bråk) men den finnes to andre steder på nett (det ene under et av kommunens underselskaper, mens den offisielle finnes ikke på noe arendalsk nettsted), Kommer med linkene etterhvert.

Interesant at 71 personer har kikekt, mens 1 har svart. Og en person har svart noe som ikke er som ikke er offisielt riktig(om du leser dokumentet eller søker på tvedestrand i samme settingen så ser du at det er utrednings dokumentene, og at de ikke er komplette).

Fikk en hyggelig og informativ epost fra Rune Hvass (havnesjefen(?) i Arendal) med informasjon om hvor godt de hadde informert om de nye og offisielle fartsgrensene. Var han som kom med de offisielle lenkene til meg.

For de som lurer hva jeg egentlig vil frem til, så blir de to neste spørsmålene; Hvor mange kommunener med kyst strekning er det fra... tja.. la oss si.. Svenske grensa til Stavanger. Og hvor mange av de har du vært igjennom de siste årene, uten å vite om det du gjør faktisk er straffbart.

Kanskje du kan legge ut link til den offisielle forskrift , det er godt merket der fartsbegrensingen gjelder samt sunn fornuft og godt sjømannskap så blir det greit for seg selv og andre.

Hvis det skal være noen tvil jo vi har hekksjøgeneralene langs kysten her også , som ikke ofrer møtende / og passerende en tanke eller nikk .God og fohåpentligvis fin båtsommer.

Arandal: Kan godt gjøre legge ut linken med en gang. Fikk forsovidt svar på spørsmålet ut i fra den øredøvende stillheten :-)

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/lf/sj/sj-20110207-0121.html&emne=arendal&&

Og så ligger det en kopi på:

http://www.arendalhavn.no/no/Aktuelt/Forskrifter-i-Arendal-havn/Ny-fartsforskrift---kart-Arendal/

Men det er faktisk kun den som ligger på Lovdata sine sider som er offisiell. I tilleg så er merkingen ute både mangelfull og ikke i henholdt til forskriften (også dette i henhold til Rune Hvass).

Uansett så er det et fåtall som faktisk følger, og det er ingen oppfølging fra myndinghetene (les: politiet) så det er ikke så rart at ingen har respekt. Egentlig så er det som du sier, hadde alle vist hensyn så hadde vi ikke trengt sånne forskrifter. Men nå er det nå engang sånn at unger blir skylt på vannet, og småbåter blir fylt av vann fordi folk absolutt må kjøre for fort der det ikke er veldig lurt. Eller lure seg forbi så nær at en blir slengt på tvers.

Sunn fornut er blitt mangelvare på sjøen, sjømannskap er tilnærmet ikke eksisterende for en stor del av de som ferdes langs sommerkysten.

Jentunen på fire satt gode ord på begrepet: "Nugattibåt med Moses fører"

Og regelvelde for hva en må følge med på for å gjøre ting lovlig er blitt så komplisert og overveldende at ingen gidder å følge med eller følge opp. Hver kommune sin forskrift, og de kan jo i allefall ikke samkjøres.

Og da klarte jeg helt selv å lage en sånn debatt jeg ikke hadde tenkt å lage her gitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...