Jan E. Startet 4.Juli.2012 Del på Facebook Startet 4.Juli.2012 Etter gjennomgang av alt elektriske er det en del kabler det er behov for å merke. Nå har jeg teipet på en gorillateip som jeg skriver på med permanent, også lagt over et lag med like bred blank teip over hele. Men ser at over tid flyter skriften litt ut, og den er ikke UV bestandig. Så blir bleket og vanskelig å lese. Noen som har tips på gode billige måter å sette tekst på kabler som holder i årevis? Er litt inne på tanken å kjøpe en Dymo merker. Hvordan er holdbarheten til de? Ser en fortsatt også får de tidligere Dymo maskinene som presser forhøyninger i stripen, kanskje den er bedre en den nye typen? Vet limene på disse lett blir seigt, og slipper. Hva kan en bruke for å holde de sammen? Har brukt litt av de tallene en trer inn på kabelen, for å merke de i henhold til merkingen i el.skjemaene. Men dette systemet er dyrt, og upraktisk når lange ord skal skrives. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Bearded Beast Svart 4.Juli.2012 Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 trenger du skrive så lange ord da, hva med å bare kodemerke de og ha et oppslag for å vite hva koden er for slags kabel Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2012 Grunnen er at om 3-4 år så er arket / filen en har skrevet ned merkingen eller tallkoden borte... Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
eMTea Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Jeg vet ikke hvordan dymo teipen er mot UV stråler, men man får jo uttallige typer av dem, så noen er sikkert bedre enn andre. Når jeg laget ledningsnett til en volvomotor med datasprut, så brukte jeg dymotape, som jeg tok gjennomsiktig krympestrømpe utenpå, men det kan jo bli vanskelig i ditt tilfelle, da alt allerede er koblet opp, så for å få på krympestrømpen må jo alt kobles fra igjen. Men en gjennomsiktig teip med litt kvalitet gjør sikkert jobben den også. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
index Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Det finnes dymomaskiner som skriver direkte på krympestrømpe, men disse koster litt da. Ellers er alternativet klar krympestrømpe over merkingen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grindøy Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Hva med å benytte merkelaminat, plastplate med klar lamineringstape, limer dymo tapen på plata, laminering over dymoen og stripser fast til kabelen. Elnr 18 641 94 80x15mm Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Gjennomsiktige krympestrømper og ein sånn http://inventumshop2.tcs.tagstudio.no/bildearkiv/p/3479-1479-large.jpg. Gjennomsiktie krympestrømper fungere også litt som forstørrelse glass, skriften blir veldig tydelig og litt større. Ser veldig proft ut også Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Jeg har prøvd med plastlaminert dymotape, dette løsner veldig fort, og var ikke noen god patent, om en legger den rundt kabelen slik at det blir limflate mot limflate i endene, slipper de likevel. Det finnes jo merkesystem som er egnet for kabler, det er en form for plastinrettning som en trer på tall. Men dette fordrer jo at du må ha en plansje med nummerering og tekst. Denne kan jo lamineres og henges opp med dobbelsidig tape ett egnet sted i nærheten av sentralen som skal merkes. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Små plast/ blikk/ alu skilt, eller brikker som du stripser fast til kablene. Merket i graver eller laser på forhånd. :) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Jeg har skiftet ut noe tynn ledning i båten og har gått opp med tykkelsen på ledningen. Med tiden har forbruket gått opp. I tilkoblingene har jeg brukt Wago klemmer. De er enkle å bruke og her kan du åpne klemmen igjen og sette merke på ledningen hvis du har glemt det første gangen. Klemmen selges hos CO. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg har prøvd med plastlaminert dymotape, dette løsner veldig fort, og var ikke noen god patent, om en legger den rundt kabelen slik at det blir limflate mot limflate i endene, slipper de likevel. Det finnes jo merkesystem som er egnet for kabler, det er en form for plastinrettning som en trer på tall. Men dette fordrer jo at du må ha en plansje med nummerering og tekst. Denne kan jo lamineres og henges opp med dobbelsidig tape ett egnet sted i nærheten av sentralen som skal merkes. Er derfor man skal ha gjennomsiktig krympestrømpe utenpå dymotape ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.