Zetha Startet 5.Juli.2012 Del på Facebook Startet 5.Juli.2012 Har Perkins 4108 i båten. Starteren (Lucas 26249a) er ødelagt og ikke lar seg ikke reparere. Har mulighet for å kjøpe en ny starter (overgang) som er kompatibel til motoren. Denne koster 5000,- og den får vi i morgen. Googlet litt og fant denne tyske nettsiden http://en.technikexpert.com/Starter-PERKINS-LUCAS-12V-2-1KW_detail_40551.html. Ved å bestille herfra vil starteren komme på ca 2500,- inkl frakt og fortollingsgebyr (mva). Vet ikke hvor lang leveringstid det er fra Tyskland... Valgets kvaler. Er det noen her som har bestilt båtdeler på nett fra lignende side? Båten mangler starter... ute skinner solen....25 gr....blikk stille på sjøen.... sørens starter Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 (redigert) Hva med Maritim da... De selger Iskra til 2295 for Perkins 4.108 Redigert 5.Juli.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
DagOve Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Gudbrandsdal Trading as leverer startere til 4.108 dem leverer raskt 2 dager venta jeg Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Oj !!! Hev meg på telefonen til Maritim. De har en Iskra starter 12 V, 2,7 KW. Lucas starteren er 12 V, 2,1 KW - har dette noe å si? Minner igjen om at det er madammen på skuten som skriver her, mannen sitter i bilen på vei til Maritim.... Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Fanafjord Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Ring sjappa i tysklandl. Hør med de om de har den på lager og kan sende den i morgen. Posten tar vanligvis en liten uke. Da har du båten til neste helg... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Sydvesten Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 (redigert) Oj !!! Hev meg på telefonen til Maritim. De har en Iskra starter 12 V, 2,7 KW. Lucas starteren er 12 V, 2,1 KW - har dette noe å si? Nei, det har det ikke... Starteren drar det den trenger for å starte Perkinsen... med 2,7kW så har en litt mere effekt tilgjengelig om det er påkrevd om en har denne reserven tilgjengelig i batteri og kabler som takler det, hvilket jeg vil tro en har. Svarten også, ser jeg linket til Dynamo fra iskra og ikke starter i mitt innlegg lenger opp... Redigert 5.Juli.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bergen Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Husk at det finnes to typer starter til 41 08. Forskjellen er to og tre bolts feste. Den med tre bolter er verre å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Takker for kjappe svar. Vi har heldigvis den med to bolter :) Mannen er hos Maritim i Bergen med den gamle starteren nå, så får vi se hva de finner ut.... Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Zetha Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Det var ikke bare, bare dette.... Sydvesten: Hvilken starter tror du er kompatibel med Perkins 4108? De er litt usikker på Maritim Bergen... Jeg ringte et firma i Bergen, for å høre med dem hvilke startere utenom Lucas som kan passe til en Perkins 4108, men jeg tråkket nok vedkommende på tærene.... fikk en lang avhandlig om masse tekniske spesifikasjoner og om vi skulle ha èn pols eller to pols... Hallo? vi skal ha en starter som starter motoren. Jeg takket høflig for hjelpen og ønsket en god dag videre Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
M/S Bastard Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Du kan prøve økonomideler Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Juhuuu Nå er saken løst. På Maritim i Bergen hadde de en Lucas 26249a - altså akkurat lik den vi hadde fra før, men som nå er ødelagt. De skulle ha 5495,- for starteren, men fikk 1250,- i pant for den gamle, så betalte 4245,- og den blir skrudd på i løpet av kvelden Da jeg ringte et selskap (skal ikke nevne hvilket) for å høre hvilke startere som kunne passe i en Perkins 4108, fikk jeg til svar at ingen hadde startere til Perkins 4108 liggende på lager i Bergen. Jeg svarte vedkommende på en humoristisk måte at "nå tror jeg du tar litt hardt i, for jeg har ringt litt rundt og det er mulig å få tak i - spørsmålet er om de passer i Perkins 4108". Det var nok der jeg tråkket herremannen på tærene (husk på at jeg tross alt er kvinne og kan ikke båtmotor....) mannen fyrte løs med at han har vært i gesjeften i 30 år og han visste at ingen hadde slikt på lager. Deretter snakket han om det tekniske i en startmotor til en Perkins 4108. Greit, greit, greit - jeg er kvinne og har ikke peiling. Jeg fungerte som en sekretær for mannen min som var i bilen og kjørte mot bestemmelsesstedet. Klokken hadde passert 17 en torsdagsettermiddag, vi måtte utnytte hvert minutt. Nå viser det seg altså mot alle odds at vi fikk tak i Lucas 26249a - slå den du mann som har vært i gesjeften i 30 år Men jeg er ikke så hovmodig at jeg ikke kan innrømme at noen ganger er lykken bedre enn forstanden og det var den i dette tilfellet. Uansett; takk for hjelpen til dere gentlemenn som jeg "møtte" her inne Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Fanafjord Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Flott at det løste seg på en sånn utmerket måte! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Indy Svart 5.Juli.2012 Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Tips til andre med starterproblemer: Mekonomen (i Tønsberg)ble redningen da starteren på vår VP røk første dag i ferien i fjor. 2800 kr mot 16000 fra VP. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2012 Da er starteren skiftet og motoren maler som en katt. Vi er klar for tur i morgen. Glad, gladere, gladest God helg! Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Sydvesten Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Flott det ordnet seg... kos dere på sjøen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.