ashfirelate Startet 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2012 Hei godtfolk. Meg og familien er på jakt etter båt, og etter planen skal sparekontoen nærme seg nok til at det neste sommer skal ligge en god driftsikker ferie/ fritidsbåt for familien vår på 4. Har spart i noen år, og underveis vært innom uttalige modeller og størrelser. Men har vel etter mye om og men funnet ut hvilken størrelser og løsninger som vi tror passer oss best. rundt 30 fot. Saken er at jeg har erfaring med drev, og har etter dette bestemt at min neste båt skal være med strak aksling, baug og evt akter truster. Men etter å ha sett flere saker den siste tiden der aksling og ror får som hatten passer. Særlig ble jeg overasket over å se roret på en NW her inne på forumet som hadde revet opp ett større hull i akterspeilet etter å gå på grunne. Dette fikk meg til å tenke meg litt om, og ble veldig usikker på hva jeg nå bør velge. Har til nå prioritert drifstofforbruk, fartsområdet (halvplanene) sjøegenskaper og vedlikeholdskostnad. Men er jo klart at sikkerheten til familien alltid vil komme i første rekke. Og selv om jeg er lommekjent i eget farvann, er jo halve meningen med større feriebåt og utforske nye... Ønsker derfor å høre deres erfaringer, både posetive og negative med drev vs aksling. Også hvilke motorer og drev som er enklest med tanke på vedlikehold. Har kun erfaring med Mercruiser drev selv. Og snekke med aksling og sabb. på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Kjører du på land eller grunnstøter blir det jo ødelagt uansett hva du har. nesten... Som du sier, drivstofforbruk er lavere på et drev, lavere støy i båten og gjerne mer plass da motoren er montert lengst bak. Mange potensielle dyre deler og lekasje punkt med drev. Selv syns jeg det er veldig greit å ta opp båten som har aksling, spyle reint , polere propellen, bunnsmøre, skifte sink og sette ut igjen. Men , man må nesten vurdere båten opp mot bruken og ta en avgjørelse da omk båten har sånn eller slik fremdrift. Er det snakk om Riviera 925 eller en Flem 34? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 5.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Båtliv eller Båtmagasinet hadde en reportasje om dette i forrige blad. Har ikke fått lest den reportasjen enda, men der får du kanskje noen tips & råd. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Kjører du på land eller grunnstøter blir det jo ødelagt uansett hva du har. nesten... Som du sier, drivstofforbruk er lavere på et drev, lavere støy i båten og gjerne mer plass da motoren er montert lengst bak. Mange potensielle dyre deler og lekasje punkt med drev. Selv syns jeg det er veldig greit å ta opp båten som har aksling, spyle reint , polere propellen, bunnsmøre, skifte sink og sette ut igjen. Men , man må nesten vurdere båten opp mot bruken og ta en avgjørelse da omk båten har sånn eller slik fremdrift. Er det snakk om Riviera 925 eller en Flem 34? Både riviera, flem, viksund, Nimbus og selby 880 seafigther har vært vurder. Kom gjerne med forslag om du har andre kandidater. Som sagt er drivstoff forbuk og sjødyktighet en viktig faktor, da dette er en båt som skal brukes mye. Men vet jo av erfaring at ødelagt drev også fort kan bli dyrt... Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Dersom drivstofforbruk er viktig, så bør du vel ikke velge en halvplaner. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Master 820 / Inter 9300. Romslig liten båt. Mye for pengene , strak aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hvilket prisnivå snakkes det om der, da ? Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Dersom drivstofforbruk er viktig, så bør du vel ikke velge en halvplaner. Sant det, men er som jeg skrev også viktig med sjøegenskaper, og at båten ikke slår. Og dette blir jo fort vel så viktig her på veslandet hvor det alltid er litt sjø. Som jeg også skrev er det jo mer kostnader med drev foran aksling, hvordan slår dette ut? Drivstofføkonomi kan jo fort gå opp i service og vedlikholdskostnader, og dersom disse summene plutselig er ganske like etter endt sesong, er halvplaner med aksling å fåretrekke... da det for oss er å foretrekke å kunne bruke hele båtens fartsregister, og ikke bare sakte og marsjfart... Redigert 17.Juli.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Hvilket prisnivå snakkes det om der, da ? 650-850 ??? Men blir jo som vanlig til at man ser på båter noen hundre tusen dyrere en budsjett Redigert 17.Juli.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hva med Skilsø 33. Den fåes også med aksel. Finnes i 3 utgaver. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hva med Skilsø 33. Den fåes også med aksel. Finnes i 3 utgaver. Har sett både på 975 Arctic og 33 FB, kjempeflotte båter. Spesielt liker jeg muligheten til "hestesko" sofa på akterdekket på denne. Flott med plass til gode venner. Men alle jeg har sett på har vært med drev. Skulle gjerne visst hva drivstoffdifferansen mellom aksling drev var. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Bruksområdet til båten bør få avgjøre. Vi har mange småturer og legger ofte til kai. Vi har andre båten vår med aksling nå. Noe forbannet herk å manøvrere. Så eg anbefaler drev, og meirkostnaden med vedlilehold osv, er verdt prisen. Alternativt må thrustere framme og bak legges inn i prisen. Mange blåser av slike påstander, men de har alle vert der at det var umulig å klare seg som planlagt. Men det er litt som med kvinner og fødsel, man glemmer helvette det var så snart man har fått baugen i riktig kurs Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
olpi Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Du skriver lite om ønsket marsjfart. Skal du marsje med 20 + så vil det nok være en del forskjell på drevbåt og akselbåt. Er 13-17 knop ok marsjfart er ikke forskjellen veldig stor på tilsv båt. Hvis det er ofte mye sjø så kan du kanskje ikke marsje så veldig fort med f.eks en Skilsø uten å bli "slått ihjel" ;-). Ved en grense (bølgehøyde/vind, ulikt fra båt til båt) bør man uansett slakke ned. Kan ikke sammenlikne en Targa-båt, med en f.eks Skilsø med drev. Kanskje like greit å prøve de forskjellige i en del sjø.. . Redigert 17.Juli.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Toppfart for meg kan være alt fra 17 - 30. Men det jeg liker med halvplanerene er å kunne bruke hele fartsregisteret. Noenganger er det jo deilig å ligge i 10-12 mil. Men det går jo ikke an å kjøre slik med en helplaner. En kamerat av meg har en Viknes med aksling, denne er ekstremet god i litt sjø, går fint opp til 15 mil uten noen problemer i sjø jeg ikke hadde våget meg ut i med sjærgårdsjeepen min. Naboen har en rinker, denne slår bare det så vidt kruser litt på fjorden. Her på Vestlandet er det jo skjeldent det er blikk stille, selv om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Bruksområdet til båten bør få avgjøre. Vi har mange småturer og legger ofte til kai. Vi har andre båten vår med aksling nå. Noe forbannet herk å manøvrere. Så eg anbefaler drev, og meirkostnaden med vedlilehold osv, er verdt prisen. Alternativt må thrustere framme og bak legges inn i prisen. Mange blåser av slike påstander, men de har alle vert der at det var umulig å klare seg som planlagt. Men det er litt som med kvinner og fødsel, man glemmer helvette det var så snart man har fått baugen i riktig kurs hehe såpass ;) Ja baugthruster er jo blitt så vanlig at men får vel knapt båter uten snart, ser også at flere og flere skaffer seg akter thruster, sikkert ikke dumt, med litt vind og stor båt kan det fort bli problemer å få båten riktig inn til kai. Går jo nesten alltid bra, men skjønner hva du mener med at det kan bli litt varmt i toppen akkuratt mens det står på. :) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Viknes 1030 over 3 l pr nm. Princess v42 2x350 hk 2.8 l pr nm. Det koster og flytte vann..... For og ikke snakke om skrogslagene på halvplaner over 15 knop... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Viknes 1030 over 3 l pr nm. Princess v42 2x350 hk 2.8 l pr nm. Det koster og flytte vann..... For og ikke snakke om skrogslagene på halvplaner over 15 knop... Ja ingen tvil om det, men så mye at det er mer økonomisk med drev når alle utgifter regnes inn? Supert med litt klare tall her thorlyn, enklere å faktisk regne på hva ting koster... Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Noenganger er det jo deilig å ligge i 10-12 mil. Men det går jo ikke an å kjøre slik med en helplaner. Du kan ikke generalisere slik, mange helplanere har ikke planingsterskel. Dette er helt avhengig av båttype, skrog, osv. Min Riviera kan fint brukes i hele registreret og ligger fint i vannet på 8 - 10 knop med behagelig støynivå. Jeg anbefaler deg å prøve de båtene du kan tenke deg med eller uten drev. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Viknes 1030 over 3 l pr nm. Princess v42 2x350 hk 2.8 l pr nm. Det koster og flytte vann..... For og ikke snakke om skrogslagene på halvplaner over 15 knop... Dette lukter pissprat, har du Viknes eller? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Tenker du drev kontra utgifter så gå for aksling... er uten tvil det som gir best økonomi over tid hvis det absolutt ikke er farten som har høyest prioritet....føler også at aksel båter er de som takler sjø og best da drevbåtene som regel er ganske så flate under som igjen medfører ganske mye slag når farten tar seg opp .. Jeg sverger selv til aksling og skal aldri ha drev annet en påhengsen på jolla .. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Du kan ikke generalisere slik, mange helplanere har ikke planingsterskel. Dette er helt avhengig av båttype, skrog, osv. Min Riviera kan fint brukes i hele registreret og ligger fint i vannet på 8 - 10 knop med behagelig støynivå. Jeg anbefaler deg å prøve de båtene du kan tenke deg med eller uten drev. Er ikke så lett å prøve alle båtene man snuser på, da måtte jeg tatt fri i en mnd og reist landet rundt Og ikke alltid stole på hva selger sier om forbruk og marsj og/eller max fart, stemmer jo svært skjeldent med realiteten Men dersom Riviera kan ligge å "cruise" i 10 knop, så er det jo nettopp slik informasjon jeg er ute etter. Det gjør jo for min del båten mye mer aktuell for oss. Du har ikke noen tall på forbruk og årlige service kostnader også? På forhånd takk Hvilken motor har du? Marsj, Maks ?? Redigert 17.Juli.2012 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Pissprat??? Tror ikke min venn med viknes juger på seg diesel... Men jeg vet andre juger på seg lite forbruk... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Tenker du drev kontra utgifter så gå for aksling... er uten tvil det som gir best økonomi over tid hvis det absolutt ikke er farten som har høyest prioritet....føler også at aksel båter er de som takler sjø og best da drevbåtene som regel er ganske så flate under som igjen medfører ganske mye slag når farten tar seg opp .. Jeg sverger selv til aksling og skal aldri ha drev annet en påhengsen på jolla .. Dette er min erfaring også, men så er det mange helplanere som er gode sjøbåter... Vet bare ikke hvilke, kan ikke alltid stole på eiere og selgere. Har lang erfaring med en Bayliner 22 med 220HP Mercruiser Turbo. Denne slo veldig i litt sjø, noe som gjorde at flere i familien som ikke ble med utpå om det var litt vind og sjø. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Pissprat??? Tror ikke min venn med viknes juger på seg diesel... Men jeg vet andre juger på seg lite forbruk... Er som oftest andre veien det går ja Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 (redigert) Pissprat??? Tror ikke min venn med viknes juger på seg diesel... Men jeg vet andre juger på seg lite forbruk... Kanskje vennen din burde polere propellen sin og gjøre båten rein oppunder. Tror nok et normalt forbruk på en Viknes 1030 er rundt 2 liter i 22-23 knop. Dessuten er det en flerbruksbåt og den planer ganske fint, så jeg lurer på hva slags vann du skal flytte på. Og du burde kanskje skrive i hvilket fartsnivå 700 hk drikker 2,8l på mila. Redigert 17.Juli.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.