Jump to content

Hjelp til valg mellom aksling eller drev


ashfirelate

Recommended Posts

Har sett litt på denne typen båt nå, men har ikke noe erfaring med denne båten. Og derfor ikke den reele prisen på de heller.

Hva tror du som eier av en riviera feks. den reele prisen på denne båten ble?

 

Hehe, du får se om det dukker en opp i nærområdet eller ta deg en tur og få sett på en. En ting du bør tenke på er hvor høy du/dere er. Du må teste lengden på senger osv, det er noe dritt å ha kjøpt en båt med for korte senger. Nimbus 320 og tilsvarende modeller kikket jeg også men syntes sovekabinen foran ble noe for liten.

 

Jeg tror båtmarkedet er i bunn eller når bunnen snart, hvor lenge det varer er ikke godt å si... Riviera med HT mener jeg er en fott båt, høyden i salongen/førerhuset er flott og takluken stor. Den du linker til er litt sparsommelig utrustet selv om den har det viktigste. Jeg vil anta dette er ett byggesett (dvs. ikke satt sammen av verftet). For meg virker dette som en god pris og vil ikke tro den gikk for rundt milionen.. eller ikke ble solgt.

Link to post

Den var fin og godt utstyrt med bl.a Raymarine radar og C120 plotter.

Har ikke erfaring med Nimbus, men jeg ville gjette på rundt 1 mill kanskje...

 

Tenkte på noenlunne det samme der, men syntes jo likevel 250 lapper er mye å prute. Men slik er det jo når selger og kjøpere i markede står så langt fra hverandre med tanke på pris.

Link to post

Alle ønsker en båt som er optimal under alle forhold. Det finnes ikke. I mitt tilfelle var Seacoen perfekt plassmessig for oss som familie, at den uannstrengt kan cruise av gårde ferielastet opp mot 30 knop var også viktig for meg. At jeg ikke har fartsområde fra 7 til 22 knop gjør meg egentlig ingen ting, da jeg stort sett bruker den under forhold som tåler intill 7 eller over 22 knop. Rett skal være rett, har også eksempler på kamerater som kjører DP-E drev på 15 og 17 året!

 

Vær ærlig med deg selv, finn ut hva som virkelig er viktig for deg og styr etter det :)

 

Vil bare skyte inn at det finnes skrogkonstruksjoner som er hakket mere sofistikert enn seaco 1030! det finnes en god del helplanere uten særlig planingsterskel, samt motorer som er mere fleksible enn KAD. Jeg synes din uttalelse om at du ikke bryr deg om fartsområdet mellom 7-22 knop er merkelig! vil tro at de fleste båter har sitt komfortområdet der når sjøen ikke ligger blank! noe den skjelden gjør i nord på vestlandet og trøndelag! Under 7 knop er ihvertfall de fleste planende båter ustyrlig pga. mye bæring akter. Uansett må man velge båt med fartsressurssjer etter behov. Personlig er jeg skeptisk til tungdrevene båter med drev og motorer med 300HK eller mer. Selv om de senere år har kommet drev som skal tåle dette. på lettdrevet båt derrimot synes jeg drev passer best. Jeg skjønner ikke helt argumentasjon om at drevbåter skades mere ved en grunnstøting! man har jo akselbraketter og ror på akselbåter også som kan ødelegge bunnstrukturen! drev er vel konstruert for å ryke i steden for å rive ut hekken! at man synker lett er jo et problem uansett ved en kraftig grunnstøting. Har men en løsning med sikkelig proppelanlegg gearboks og sikkelige akslinger og en båt som er bygget for dette er jo det flott! Mange senterinstalasjoner har jo en god del mer støy da enn drevbåter. Her har jo størrelsen på båten mye å si, etter som om det i mindre båter er mere komplisert å støydempe sikkelig. man kan også få vibrasjoner og resonanns fra akslinger i hele strukturen, men her har jo konstruksjonen mye å si. Om jeg hadde fått valget og hadde ubegrenset med penger ville jeg valgt ZF pod koblet opp mot en lavturtalls motor med masse dreiemoment og stort volum. Det er vel ingen slike i norge.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Enig i at der er gått mange år, og skjedd mye siden forma på Seacoen ble laget, og KAD var det hotteste! Poenget mitt var bare å belyse hva jeg mente var negativt med den type båt jeg har, slik at ikke trådstarter ender opp med en båt/motorkombinasjon som er elendig til det bruket han ønsker. Komfortsona til Seacoen er for meg 22 til 30 knop. Må jeg redusere hastigheten til under dette er det såpass rufsete at jeg ikke kjører alikevell. Hadde skroget vært knallbra, hadde hylekoret fra kompressoren likevell gjort at jeg hadde ligget i havn. KADer ble vel installert i båter så sent som 2006 så det er vel ikke helt utenkelig at trådstarter kan komme borti en båt som har disse motorene :)

Link to post

Enig i at der er gått mange år, og skjedd mye siden forma på Seacoen ble laget, og KAD var det hotteste! Poenget mitt var bare å belyse hva jeg mente var negativt med den type båt jeg har, slik at ikke trådstarter ender opp med en båt/motorkombinasjon som er elendig til det bruket han ønsker. Komfortsona til Seacoen er for meg 22 til 30 knop. Må jeg redusere hastigheten til under dette er det såpass rufsete at jeg ikke kjører alikevell. Hadde skroget vært knallbra, hadde hylekoret fra kompressoren likevell gjort at jeg hadde ligget i havn. KADer ble vel installert i båter så sent som 2006 så det er vel ikke helt utenkelig at trådstarter kan komme borti en båt som har disse motorene :)

 

Dette er motorer med mye støy altså?

Link to post

Heisann

 

Her gikk det hett for seg :) hehe,ville bare legge til at jeg kjenner noen som hadde en Scand Baltic 29 med aksling som farta over store områder(Svergi,Danmark,norskekysten osv) De byttet til Elwaro 9000 etter noen år og den brukte en DEL mindre drivstoff,den hadde drev,men som sagt,Det kommer ann på hvordan du skal bruke båten,selv har jeg en skilsø 750 som bruker ca 4000kr i diesel ved ca 75timers bruk,det er jo en billig sommerferie,men selv savner jeg fart og vil ha drev,Anbefaller deg og se på Joda 290/310,di har ihvertfall jeg sansen for:D

 

LYKKE TIL:)

 

Mvh Gagga

Link to post

Hei!

Har selv hatt et DPE drev siden 2005. Har båten liggende på sjøen hele året og tar den på land annet hvert år å skifter belger/sink/olje. Koster meg ca 5000kr på Volvo verksted.

 

Får da en båt som har mindre vibrasjoner og støy. Med motoren helt bak sparer man også en en plass sammenlignet med aksling/V-gir. En annen fordel er at drevet han heises opp i beach stilling dersom man skal inn på grunt vann. Her vil da en aksling vere mye mer sårbar.

Føler heller ikkje noe stort behov får baugpropell heller.

 

Min personlige meining er at drev passer best på mindre båter under 35 fot.

Link to post

Har selv hatt et DPE drev siden 2005. Har båten liggende på sjøen hele året og tar den på land annet hvert år å skifter belger/sink/olje. Koster meg ca 5000kr på Volvo verksted.

 

Servicene er jo grei, det er vel heller alle historiene ang. drev som har havarert. Har selv erfaring med drev båt, men lite, aksling båt kun fra en fiske snekken på hytten...

 

Får da en båt som har mindre vibrasjoner og støy.

 

Støyen og vibrasjoner er jo noe man ikke ønsker, men dette er vel blitt endel bedre med årene???

Link to post

Støy er meget komplekst! Det er selve strukturen som avgjør hvor mye en konstruksjon støyer. Innfestninger dempeledd motorlabber osv. Samt avgrensing av støyen. Kasser dempeplater isolasjon osv. Utformingene på flatene og flatenes størrelser. Stilleste båten jeg har vært i var en Orrskjaar27 den har en spessiel kassekonstruksjon! Genialt hørtes hverken utenfra eller ombord.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Om jeg hadde fått valget og hadde ubegrenset med penger ville jeg valgt ZF pod koblet opp mot en lavturtalls motor med masse dreiemoment og stort volum. Det er vel ingen slike i norge.

 

Morten

har du sett denne? Her der det ZF-gir og "nye" Yanmer 2X370hk. Og du trenger ikke ubegrenset med penger!

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34998785

 

Jeg kjener selger og båten godt, hadde hentetur med den fra Tau til oslo. Ingen planlngsterskel og tåler utrolig mye sjø.

Link to post

Morten

har du sett denne? Her der det ZF-gir og "nye" Yanmer 2X370hk. Og du trenger ikke ubegrenset med penger!

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34998785

 

Jeg kjener selger og båten godt, hadde hentetur med den fra Tau til oslo. Ingen planlngsterskel og tåler utrolig mye sjø.

 

ZF pod er noe helt annet!! på en 34 foter f.eks kommer det seg på ca 200.000 dollar! Tror ikke det finnes båter i Norge med ZF pod

 

http://www.powerandmotoryacht.com/engines/2011-engines-review-pod-drives

 

http://mastry.com/me...oddrive/zf.html

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Så ut til å være mye båt for pengene, men jeg blir redd når jeg ser skrudd teak på cabintak. Om taket da er en sandwich-konstruksjon skal man krysse fingrene og håpe man slipper lekkasje.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...