Jump to content

Hjelp til valg mellom aksling eller drev


ashfirelate

Recommended Posts

Drivstofføkonomi er for meg ikke relevant, da et DPH drevhavari eller 2 a' 100k pluss lett oppveier noen % i drivstoffbesparelse for ikke snakke om ødelagt humør.

 

Ser den med humøret, håper da virkelig ikke vi snakker om slike summer... Men kan man forsikre seg mot motor og drivlinje problemer?

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje en SUN 33 passer??

Her får du masse for pengene, og 6 faste sengeplasser:-)

Disse ligger fra 600.+ og oppover:-)

Er storfornøyd med min.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje en SUN 33 passer??

Her får du masse for pengene, og 6 faste sengeplasser:-)

Disse ligger fra 600.+ og oppover:-)

Er storfornøyd med min.

 

Flotte båter, er jo ganske tilsvarende flem og riviera. Fant ingen 33 med FB til 600. Fant en til 890, men denne hadde bare 216HK til 5000KG, hørtes vel noe undermotorisert ut?.?.?. Når alle tankene er full, all bagasjen lastet og fem personer ombord, er det jo nestene ett tonn til over de 5, da er det ikke mang HK pr kilo... Hvilken motor har du, hvordan går båten (marsj og maks), forbruk og ikke minst sjøegenskaper? På forhånd takk :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men dersom Riviera kan ligge å "cruise" i 10 knop, så er det jo nettopp slik informasjon jeg er ute etter. Det gjør jo for min del båten mye mer aktuell for oss. Du har ikke noen tall på forbruk og årlige service kostnader også? På forhånd takk :smiley:

Hvilken motor har du? Marsj, Maks ??

 

Rivieraen har både aksel og drev, men det vet du vel allerede. Du finner litt erfaringer med begge her https://baatplassen.no/i/topic/72410-riviera-925-drev-kontra-aksel-drift/

 

Jeg har D6-310 med DPH drev, gjennomsnittelig forbruk på en hel sesong er ca. 19-20 liter pr. time. Delekostnader til service hvert år vil jeg anså er 4 - 6 000,- avhengig av hvor mye du bytter hvert år. Jeg gjør de årlige servicene selv, men overlater de mer kompliserte servicene til VP-verksted, slike kostnader kommer i tilleg, men skal jo ikke gjøres så ofte. Service på Riviera med D6 og drev er en drøm med god plass rundt motoren.

 

Jeg hadde tidligere også en drev båt, da kjørte jeg aldri over 50 timer i sesongen. Når jeg hadde anskaffet Rivieraen skvatt timeantallet opp i ca. 120. Årsaken er "kjøreglede" Rivieraen logrer ikke med rompa slik mange andre drev/planende båter gjør i lav fart. Selv om det tar tid vil jeg anbefale deg å snevre inn de aktuelle kandidatene og prøvekjøre, det er stor forskjell fra båt til båt.

 

Når det gjelder sjøegenskaper vil jeg anta at Rivieraen er sånn midt på treet. Planende båter "med bofasiliteter" slår mer i motsjø da disse gjerne har et bredt forskip, men dette er en vanesak. For meg betyr det mer om innredningen sitter fast og ikke lager støy og om jeg så må ned litt i fart for å slippe slag/støy fra sjøen er det helt ok.

 

Med ca. 300 HK marsjer Riviera med drev ca. 22 - 25 knop og topp på 30.

Link to post
Share on other sites

 

Rivieraen har både aksel og drev, men det vet du vel allerede. Du finner litt erfaringer med begge her https://baatplassen.n...ra-aksel-drift/

 

Jeg har D6-310 med DPH drev, gjennomsnittelig forbruk på en hel sesong er ca. 19-20 liter pr. time. Delekostnader til service hvert år vil jeg anså er 4 - 6 000,- avhengig av hvor mye du bytter hvert år. Jeg gjør de årlige servicene selv,(...)

 

Med ca. 300 HK marsjer Riviera med drev ca. 22 - 25 knop og topp på 30.

 

Dette selv med fulle tanker og hele familien ferdigpakket ombord.?

 

Isåfall er jo dette absolutt ikke skremende hverken forbruk eller vedlikeholdskostnader. Har i flere år vært på vei til å kjøpe meg en Yankee (Bayliner, Sea Ray, Monterey eller lignende) Men har en del bekjente som har gjort det og når de nå vil over til FB og/ eller HT båter både grunnet vestlandets vrede og familie forøkelser, får de ikke solgt disse båtene sine til ønsket pris. Prøver derfor å lære av deres feil og ikke forhaste meg inn i ett båtkjøp jeg senere ikke kommer meg ut av uten å tape flere tusen kroner...

Link to post
Share on other sites

Ja, liten forskjell på marsj og toppfart gjennom sesongen, men alt med måte.

 

Skal man ut av markedet nå taper man fort en del penger. Kurrante båter taper seg mindre evt er lettere å få solgt hvis det kniper. Skal man selge båt selv for å kjøpe dyrere båt tar man igjen tapet på den nye båten. Jeg solgte min forrige båt når finanskrifen var et faktum, gikk ned 20% i forhold til hva jeg ga for den. Jeg angrer ikke på det da markedet har falt enda mer... Alt for mange tror de skal selge dyrt og kjøpe billig :pray:

Link to post
Share on other sites

Ja, liten forskjell på marsj og toppfart gjennom sesongen, men alt med måte.

(...)

Alt for mange tror de skal selge dyrt og kjøpe billig :pray:

 

Det er jo meget bra isåfall. Med det drivstofforbruket har man jo en stor båt man har råd til å bruke :yesnod: Men om jeg skal ha riviera så må jeg øke budsjettet litt, for de ligger jo litt stivere i pris en dagens budsjett... :diving:

 

Ja det er ikke tull engang. Lagrer en del annonser i mine funn på finn. Der det ofte står; Siste pris, Ferdig prutet eller noe slikt. Noen mnd senere er annonsen annulert og året etter kommer de ut igjen til samme pris. Så fort det står ferdig prutet er jeg uintressert på sekundet. Man må kunne diskutere prisen, båten er jo aldri mer verd en det kjøper er villig til å gi. Holdt for noen (ca3) år siden på og kjøpe meg en Grimstad Plast GP700 SE Lå en ute til rundt 480 000,- men denne hadde mindre motor i forhold til de andre, og var endel eldre en resten av GPene på finn. Påtross av dette like dyr... Men i følge selger var denne helt unik! Denne ligger fortsatt tilsalgs. for over 450 000 :giggle:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja 216hk er nok litt lite, i min står det en KAD300 og har krefter nok, så liker du og laste båten full, er nok 216 litt lite, men det går.

Har målt snitt forbruket i sommer og da ligger jeg på 24-25 L/t da går det i kosefart, marsjfart 20-21 knop osv.

Klarer og presse den i 27 knop på max, men ligger rundt 20 når jeg har det travelt:-)

Forrige eier lå på 1.8L pr nautisk mil sa han.

Sjøegenskapene er jeg fornøyd med, er jo en helplanede båt, så det kan jo bli litt slag i grov sjø, men trimmer baugen mye ned, så da går alt så mye bedre. Er jo litt vindfang i disse FB båtene, så baugthruster er en fin ting:-)

Det som er fint med disse båtene er at man kan slippe den ganske langt ned i fart før den går ut av plan.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tja 216hk er nok litt lite,

(...)

Er jo litt vindfang i disse FB båtene, så baugthruster er en fin ting:-)

Det som er fint med disse båtene er at man kan slippe den ganske langt ned i fart før den går ut av plan.

Ja for en 33 foter hørtes 216 lite ut, og om man hele tiden må ligge på "max" blir jo forbruket deretter. :confused:

 

Vindfang er jo også en ting ja, baugthruster er vel fort et must på 33 fotere med FB, vet jo aldri når det blåser opp... iallefall ikke her på vestlandet. Og båsene i båthavnen er jo ikke akuratt laget for slingringsmål :nonod:

 

At man kan slippe den langt ned i fart før båten går ut av plan er absolutt viktig for meg. Har sett en Sun 33 i båthavnen der jeg parkerer båten på jobb, får se om det er mulig å få seg en prøvetur. :smiley:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forbruk, har jeg et reelt eksempel fra virkeligheten:

 

Distanse: Kristiansand - Ulefoss - Kristiansand

Båt 1: Agder 8000 - 1 x Yanmar 165HK

Båt 2: Seaco 1030 - 2 x KAD300 570HK

 

På turen brukte Seacoen totalt 80 liter diesel mer en Agderen

 

 

Når det gjelder drev og vedlikehold synes jeg for å være ærlig at pengene renner ut, både hos meg og kompisene mine.

 

Skal du ha en båt du ønsker å bruke i alle fartsområder, unngå iallefall KADer med kompressor, det er et svare leven/hyling

mellom 1500 - 2800 o/min. I mitt tillfelle anser jeg at båten min ikke har noe fartsområde mellom 7 og 22 knop.

 

Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Viknes 1030 over 3 l pr nm. Princess v42 2x350 hk 2.8 l pr nm. Det koster og flytte vann..... For og ikke snakke om skrogslagene på halvplaner over 15 knop...

 

Viknes 1030 med 340 Hk Yanmar ligger på temmelig nøyaktig 2,5 l/nm på marsjfart 20 knop. Ikke "over 3 l/nm". Denne Princessen må ha noen uhyre spesielle driftsforhold. Flybridge båt 42 fot, max 32 knop med 2x435 Hk, marsjfart 25 knop og har et forbruk målt til 4,5 l/nm. Dobbel vekt av Viknes. Ikke helt dobbelt forbruk, men heller ikke langt unna.

 

PS. For den som kun klarer 18 knop på en V1030 og svir av 55 liter pr. time (som nevnt tidligere i tråden) så bør han få byttet til rett propell eller komme seg på slip for bunnsmøring snarest for slike data er helt feil i forhold til båten om man har 340/369 hk versjonen. Båten skal bruke 50 l/t ved 20 knop når alt er normalt, gjeldende 340 hk versjonen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du ha en båt du ønsker å bruke i alle fartsområder, unngå iallefall KADer med kompressor, det er et svare leven/hyling

mellom 1500 - 2800 o/min. I mitt tillfelle anser jeg at båten min ikke har noe fartsområde mellom 7 og 22 knop.

 

Lykke til :)

 

Godt eksempel, og flott du er ærlig om båten din også på de negative sidene :thumbsup: For meg er fartsområdet mellom 7 og 22 knop absolutt noe jeg ønsker å kunne bruke.

 

p.s var det tett tåke under turen fra kristiansand - ulefoss :wink:

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder drev og vedlikehold synes jeg for å være ærlig at pengene renner ut, både hos meg og kompisene mine.

 

 

Er jo slike påstnder som gjør at jeg tviler sånn på å skaffe meg en drevbåt... Har hatt det før, men der var motor og drev helt nytt, mye tull var det jo her selvom, men det var hovedsakelig motoren...

Link to post
Share on other sites

Bare så synd at drev er eneste alternativ på alt for mange båter.

Prøv å finn en nyere sportcruiser mellom 32 og 40 fot uten drev....

 

En av grunnene er at det er mye enklere for produsentene å installere en ferdig motor/ drevpakke med kabler, styresystem og alt fra VP enn en tradisjonell installasjon.

Båtprodusentene bryr seg døyten om om utgiftene og frustrasjonen det medfører eierene noen år senere. VP gnir seg i hendene hver gang et drev havarerer etter garantitiden.

Den som taper er båteieren som eier båten etter garantitiden.

 

Skal man kjøpe båten man vil ha, eller motor/ fremdriftsystemet man vil ha???

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Alle ønsker en båt som er optimal under alle forhold. Det finnes ikke. I mitt tilfelle var Seacoen perfekt plassmessig for oss som familie, at den uannstrengt kan cruise av gårde ferielastet opp mot 30 knop var også viktig for meg. At jeg ikke har fartsområde fra 7 til 22 knop gjør meg egentlig ingen ting, da jeg stort sett bruker den under forhold som tåler intill 7 eller over 22 knop. Rett skal være rett, har også eksempler på kamerater som kjører DP-E drev på 15 og 17 året!

 

Vær ærlig med deg selv, finn ut hva som virkelig er viktig for deg og styr etter det :)

Link to post
Share on other sites

Bare så synd at drev er eneste alternativ på alt for mange båter.

(...)

Skal man kjøpe båten man vil ha, eller motor/ fremdriftsystemet man vil ha???

 

Der er jeg helt enig.

 

Håpet var å finne båten man vil ha med fredriten man vil ha :pray:

Link to post
Share on other sites

Håpet var å finne båten man vil ha med fredriten man vil ha :pray:

 

Du får tenke litt mer penger og se på Riviera :yesnod: , da kan du velge mellom strak aksel eller drev. Begge har samme planløsning (bare litt forskjellig stueromsløsning), med 300 HK topper den med strak aksel ca. 26 knop og den med drev ca 30 knop. Solide båter, med et verft som yter god service og som med stor sannsynlighet vil ri av finanskrisen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ref chiefengineer. Princsessen det er snakk om er en v42 med drev og 2x350 d6. Den kan ikke sammenlignes med sine aksel søstrer som skal ha vesentli mer i mars. Tror nok det er fler her inne som kan bekrefte et forbruk på ca2.8 l pr nm eller ca 82 liter pr time i 30 knop med en rundt 40 fots båt.. Selv så brenner jeg 82 liter pr time i 27 knop med 39 f fairline og 2 x kad 42 på 216 hver.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hva det gjelder viknesen så har jeg aldrig nevnt at den topper på 18 knop. Men min venn marsjer gjerne på det. Og med full pakket båt. Rib hengende etter. Osv så har han målt til ca3 lnm. Hva fabrikken og andre testere oppgir med tilnærmet tomme båter er lite interesant. Og ja den topper full fart og går som normalt ellers.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Nå må du pinade slutte å tulle! Du kan jo ta med dobbelt forbruk av alle servicedeler, filter, olje. To motorer som kan gå til helvete i steden for en.

 

Nei dette blir for enkelt. Jeg hadde tidligere en P35 med to 41-motorer. Skulle jeg hatt én motor i denne og bibeholdt ytelsen måtte jeg da satt inn en motor på om lag 400 Hk. I volvosamenheng snakker vi da om en TAMD63 eller 74. Begge er likt bygd opp, men slagvolum og ytelse varierer.

Nå har jeg i dag en båt med 74-motorer og jeg begynner å kjenne denne rimelig godt. TAMD 74P har:

  • Doble sett med diesel finfiltere
  • Diesel grovfilter med dobbel kapasitet
  • Doble Oljefiltre og i tillegg et olje-bypasfilter
  • Doble veivhusfiltere
  • 25l pr oljeskift mot 12l

I sammenligning med 41-serien har altså min 74P dobbelt opp av allt, og vel så det. Jeg gjør allt vedlikehold selv og innkjøp av servicedeler til min 74-motor blir på godt over det doble av hva jeg betalte for tilsvarende til 41-maskinen. Sakt med andre ord, for meg ville det falle dyrere å drifte/vedlikeholde min gamle P35 med en maskin kontra 2 maskiner.

 

Når det gjelder to motorer som kan gå til helvete i steden for en ville jeg vel klart foretrukket å fortsatt ha en motor intakt og virksom om det værste skulle skje med motorhavari et sted utenfor kysten i pålandsvind. Eller hva?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM: Elsker når folk med felterfaring bidrar, slik at vi som tror kan rettledes.

Da har jeg lært at å kaste ut mine to KAD300 til fordel for en motor på 550 HK bare er tull!

 

Jeg har en teori i hodet mitt om at 2 drev har et bedre og mer problemfritt liv på båten min

en om jeg skulle hatt ett drev som håndtere 550 HK. Er det noe logikk i denne teorien?

Link to post
Share on other sites

Hva det gjelder viknesen så har jeg aldrig nevnt at den topper på 18 knop. Men min venn marsjer gjerne på det. Og med full pakket båt. Rib hengende etter. Osv så har han målt til ca3 lnm. Hva fabrikken og andre testere oppgir med tilnærmet tomme båter er lite interesant. Og ja den topper full fart og går som normalt ellers.

 

Da anser jeg meg som en "tester" ettersom jeg kjøpte tilsvarende båt ny og har hatt den i flere år. Og forbruket er 2,5 l/nm i 20 knop. Det har jeg målt en titalls ganger , ofte over svært lange distanser der marsjfarten har ligget helt konstant mellom fyllingene. Toppfarten var 26 knop på min båt. Rib hengende etter blir et helt annet regnestykke og ikke relevant. Jeg hadde stort sett en del pikkpakk ombord hele tiden men dette gjorde ingen videre utslag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en teori i hodet mitt om at 2 drev har et bedre og mer problemfritt liv på båten min

en om jeg skulle hatt ett drev som håndtere 550 HK. Er det noe logikk i denne teorien?

 

Høres jo fornuftig ut... Dette høres jo veldig logisk ut, og er noe jeg også kunne tenke meg å få svar på om det er noen med fasiten her.

Link to post
Share on other sites

 

Du får tenke litt mer penger og se på Riviera :yesnod:

Det var disse pengene ja :sweat: Har sett litt på denne typen båt nå, men har ikke noe erfaring med denne båten. Og derfor ikke den reele prisen på de heller.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35877649

 

Hva tror du som eier av en riviera feks. den reele prisen på denne båten ble?

Link to post
Share on other sites

evt noen som har litt erfaring med kjøp og salg av Nimbus som tør estimere en reel salgspris på denne perlen;

 

http://www.finn.no/f...nnkode=35890469 ???

 

Min egen erfaring med de båtene jeg har kjøpt og solgt er jo at utsalgsprisen kan avike fra reel salgspris med over 30% vel og merke i ett billigere segment en dette, men dog.

 

Eksempel; tilsvarende båt som dette;

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34397252

 

Men med bakveg og glassdør, og større motor (90HK suzuki) var annonset til 225.000,- Reel salgspris i mars 2011 ble 135.000,- Selger måtte ikke selge, men båten hadde lagt ute i over ett år.

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...