andolini Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 (redigert) Benytter IPAD som kartplotter og har vært meget fornøyd hittil. Men har nå byttet til Navionics Europe HD, da jeg tidligerer har brukt Navionics Norway HD. Sistnevnte vedlikeholdes visstnok ikke lengre har jeg forstått. Men jeg får bedre kartinfo i den gml versjonen, enn den nye (Europe). Se bilder fra Oscarsborg, alle staker og detaljinfo blir borte når jeg zoomer inn under 0,2nm. Hvorfor kommer det også opp valg om å laste ned kart hver gang jeg starter opp? Brukerfeil? Redigert 6.Juli.2012 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 hva slags plotter? sjekk innstillingene på plotter først Sitér dette innlegget Link to post
andolini Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Beklager, dårlig formulert, har redigert innlegget. Jeg bruker IPAD. Redigert 6.Juli.2012 av andolini (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Svaret fra Bitteliten er fremdeles gyldig. Sjekk innstillingene i appen. Bør være noe der som styrer detaljeringsgraden i kartvisningen. Redigert 6.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 (redigert) Her er bilde av mitt kartutsnitt samme sted, samme målestokk på 0,2 nm. Jeg lurer på om du sitter og ser på grunnkartet i appen, og ikke har lastet ned kartet i tillegg til appen? Redigert 6.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andolini Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Nei, tror desverre ikke det er der det ligger. Noen steder i fjorden har jeg full detaljering, andre steder ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
andolini Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Hmm..det kan kanskje være en forklaring. Appen spør om jeg vil laste ned kart hver gang jeg åpner den. Er det vanlig? Har forsøkt å laste ned flere ganger. Det er bare å markere området, (tar hele sør-norge og deler av svenske kysten) og laste ned? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Ja, det er helt vanlig - med appen har du kjøpt rettigheten til kart over et visst område. Så laster du ned det du trenger. Poenget med det er å ikke ta mer lagringsplass på ipad enn du trenger Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Appen skal spørre om nedlasting av kart en gang, men ikke hver gang du starter den. Så, noe er ikke som det skal her. Siden appen spør om nedlasting av kart hver gang, synes det som om du ikke har fått lasted ned ditt valgte kartutsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Noen steder i fjorden har jeg full detaljering, andre steder ikke.... Da mangler du kartet. Kartsystemer bytter kart når du "zoomer". Nesten alle kartsystemer har en måte for å hindre overzooming. Noen viser "Out of scale" eller en annen varsling på skjermen. Noen viser bakgrunnskartet. På Maxsea har jeg mulighet for å vise tilgjengelige kart som en outline. Navionics har muligens det samme? Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 I Navionics så vises først ett grovkart. Første gangen når du starter appen så drar du en firkant rundt området du trenger. Så blir kartet for området lastet ned. Andolini har sikkert ikke ventet tl nedlastingen var ferdig før han "gikk offline" :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 jeg har det samme problemet. Hadde navionics norway på gamle telefonen, men etter jeg kjøpte ny telefon og nettbrett viste det seg at "norway" var fjernet og at en kun kunne velge "europe". Har lastet ned alle kartene, men opplever at kvaliteten på den gamle mobilen var mye bedre mange steder.... Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Jeg bruker Norway HD enda, men får ikke til å laste ned kart offline, er ikke dette mulig på Norway HD? Skal til Sverige og vil da ikke tømme lommeboka på datatrafikk for nedlasting av kart :-( Må jeg bite i det sure eplet og kjøpe Europe HD? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg lastet ned nytt kartområde på IPADen. Dersom jeg zoomer inn mer enn 0,2 nm forsvinner alle detaljer som dybde og skvalpeskjær. Før jeg lastet ned nytt kart kunne jeg zoome inn uten å miste detaljer. Er det noen som har funnet ut om det er en instilling for detaljer? Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Dere som får alle detaljer med full zoom på Navionics Europe HD: Kjenner dere Østenskjær som ligger rett sør av Bastøy i Oslofjorden? Der ligger det markert grunne på 4,5m dybde rett vest av Østenskjær. Denne forsvinner med full zoom. 1,8NM rett nord er det to grønne bøyer, bastøybåene. Disse grunnene her ser jeg med full zoom. Hvorfor denne forskjellen??? Jeg har lastet ned kartet, og ellers gjort all installasjon korrekt Sitér dette innlegget Link to post
Frode S Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Hmm... Dette høres rart ut. Jeg har Navionics Denmark HD og ser både grunnen og de to grønne stakene på maks zoom. Man skulle tro at datagrunnlaget og funksjonaliteten er den samme på Denmark HD og Euope HD der hvor området overlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Jeg hadde ikke helt samme bildet som bitteliten, manglet noen få detaljer. Lastet kartene på nytt og - voila.....alle detaljer var tilbake. Tilogmed stenskjær og bastøybåene få full zoom :-) Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg ser også de to grunnene på full zoom. En kompis har også nylig lastet ned navionics hd på en pc, han ser ikke to gruner nord for Lyngholmen rett syd for Hankø som vises i kartet mitt, uansett zoom nivå. Det må være noen forskjellige versjoner av kart her. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg bruker også Navionics Europe HD. Hos meg fungerer det slik at jeg må være på nett, sommer inn over et oråde, først er det grovt så blir det fult detaljert når man somer seg mer inn.. når man somer seg ut igjen blir det markert hvilke utsnitt av hovedkarttet som er lasta ned. når jeg bruker Ipaden i båten uten nett etterpå fungerer det fint. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Holte End Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 ser både grunnen og de to grønne stakene på maks zoom. Den grunnen på 4,5 meters dybde, ca 50 meter vest for Østenskjær? Har det samme problemet ved den nordre innseilingen til Tønsberg. Mellom Vallø og Torgersøya er det 4 røde bøyer, med tilhørende grunner med forskjellige dybde. Her forsvinner ALT av bøyer og grunner med full zoom! Hvordan er dette på Navionics Denmark HD, og hos dere andre med Europe HD? (dette området er det første du kommer til i nordre innseilingen til Tønsberg) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg bruker versjon Marine: Europe, v. 2.5.7, og hos meg forsvinner ingen av de merker eller grunner nevnt over selv om jeg zoomer helt inn. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kaptein Nemo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Etter at jeg lastet ned kartområder på nytt er det enkelte områder som har mistet detaljer når man zoomer inn mer enn 0,2 nm. Noen områder har detaljene på plass ved full zoom. Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Etter at jeg lastet ned kartområder på nytt er det enkelte områder som har mistet detaljer når man zoomer inn mer enn 0,2 nm. Kan du gi en beskrivelse av et spesifikt område du har dette problemet, så kan vi andre se om vi får detataljer i samme område? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jaja, bare og laste ned Isailor folkens, aldri tull og best i test i båtmagasinet:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Holte End Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Nå løste problemet seg, lastet kart på nytt. Lurer på om det er noen ugler i mosen: Navionics har ikke Europe-utgaven ute i AppStore lenger. Jeg lastet manuelt ned en oppdatering, og etter dette fikk jeg funksjonalitet i kartet igjen. Tror de holder noe tilbake for brukerne sine mtp bugs i programvaren. Hvis dette medfører riktighet, er det helt bak mål.. Sikkerhet til sjøs skal ikke tas lett på! Denne tråden er nok et eksempel på å ikke basere seg på kun en navigasjonsmetode, og i hvertfall ikke på nettbrett-basert navigasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.