Jump to content

Navionics på iPad, kart-informasjon mangler i 'Europe HD'

andolini

Recommended Posts

Benytter IPAD som kartplotter og har vært meget fornøyd hittil. Men har nå byttet til Navionics Europe HD, da jeg tidligerer har brukt Navionics Norway HD. Sistnevnte vedlikeholdes visstnok ikke lengre har jeg forstått.

Men jeg får bedre kartinfo i den gml versjonen, enn den nye (Europe). Se bilder fra Oscarsborg, alle staker og detaljinfo blir borte når jeg zoomer inn under 0,2nm.

Hvorfor kommer det også opp valg om å laste ned kart hver gang jeg starter opp?

Brukerfeil?

Redigert av Ingar (see edit history)

Noen steder i fjorden har jeg full detaljering, andre steder ikke....

Da mangler du kartet.

Kartsystemer bytter kart når du "zoomer".

Nesten alle kartsystemer har en måte for å hindre overzooming. Noen viser "Out of scale" eller en annen varsling på skjermen. Noen viser bakgrunnskartet. På Maxsea har jeg mulighet for å vise tilgjengelige kart som en outline. Navionics har muligens det samme?

• 4 uker senere...

Dere som får alle detaljer med full zoom på Navionics Europe HD:

Kjenner dere Østenskjær som ligger rett sør av Bastøy i Oslofjorden? Der ligger det markert grunne på 4,5m dybde rett vest av Østenskjær. Denne forsvinner med full zoom.

1,8NM rett nord er det to grønne bøyer, bastøybåene. Disse grunnene her ser jeg med full zoom.

Hvorfor denne forskjellen???

Jeg har lastet ned kartet, og ellers gjort all installasjon korrekt

Jeg bruker også Navionics Europe HD. Hos meg fungerer det slik at jeg må være på nett, sommer inn over et oråde, først er det grovt så blir det fult detaljert når man somer seg mer inn.. når man somer seg ut igjen blir det markert hvilke utsnitt av hovedkarttet som er lasta ned. når jeg bruker Ipaden i båten uten nett etterpå fungerer det fint.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ser både grunnen og de to grønne stakene på maks zoom.

Den grunnen på 4,5 meters dybde, ca 50 meter vest for Østenskjær?

Har det samme problemet ved den nordre innseilingen til Tønsberg. Mellom Vallø og Torgersøya er det 4 røde bøyer, med tilhørende grunner med forskjellige dybde.

Her forsvinner ALT av bøyer og grunner med full zoom!

Hvordan er dette på Navionics Denmark HD, og hos dere andre med Europe HD?

(dette området er det første du kommer til i nordre innseilingen til Tønsberg)

Nå løste problemet seg, lastet kart på nytt.

Lurer på om det er noen ugler i mosen: Navionics har ikke Europe-utgaven ute i AppStore lenger. Jeg lastet manuelt ned en oppdatering, og etter dette fikk jeg funksjonalitet i kartet igjen.

Tror de holder noe tilbake for brukerne sine mtp bugs i programvaren. Hvis dette medfører riktighet, er det helt bak mål.. Sikkerhet til sjøs skal ikke tas lett på!

Denne tråden er nok et eksempel på å ikke basere seg på kun en navigasjonsmetode, og i hvertfall ikke på nettbrett-basert navigasjon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...