Jump to content

Registerreim trøbbel VP Aq145, reima sklir av drevene !


Gtir_man

Recommended Posts

Hei der..

 

hjelper en venn med å fikse hans Aq145 i en Draco 20dc,.

 

Problemene begynnte med at motoren dør ut på høye turtall, etter masse feilsøking på tenning så vi at regreima var hoppa over 1 tann på kamhjulet.

Samtidig så jeg også at regreima lå veldig langt ute på hjulet, den har også subbet aludekselet som omkranser sjøvannspumpa. og dekselet er vel det eneste som har holdt den igjen for å fortsette.

 

Vi fikk fikset problemet med at den var hoppet over 1 tann, og turnet forsiktig på motoren, hørte en litt rar lyd i det vi stoppet den og fant fort ut at den nå hadde hoppet over 2 tenner...

 

strammer og hjulet til den er ok. reima noe slitt så må byttes. Men det store spørsmålet er, hjulet regreima går på veiva skal ikke det ha slike "kanter"på hverside som reima ligger i ?

 

Det som skjer med denne er at reima drar seg utover på hjulet på veiva og det eneste som stopper den er reimhjulet til dynamo og vannpumpe. når den så ligger der har den 60% kontaktflate med tannhjulet den skal ligge på.

 

i følge manualen funnet her på dokument arkiv ser det ut som om det hjulet skal ha kanter, eller skiver på innside og ytterside..

 

Noen som har vært borti dette ?

 

hvor kan jeg få tak i nytt tannhjul til veiva ?

 

Thomas.

Link to post

Det er muligens det skal være en kant på det hjulet, men mange motorer har ikke dette.

Det vil jo bare føre til ytterligere slitasje på kanten av remmen.

 

Jeg vil heller tro at tannhjulene ikke er linet opp eller at noe er enten skjevt montert eller defekt.

Hvis det ikke er helt på linje vil reima jobbe se utover som du ser.

Muligens kan det være skjevhet/kast i et av reimhjulene som er årsaken. Dette måles best med måleur med magnetfot.

I mange tilfeller kan man se på øyemål hvis noe er skikkelig feil.

Link to post

Nå lurer jeg litt på om trådstarter roter mellom tannhjulet på veiva og tannhjulet til kammen?

Uansett, på VEIV ( Bak reimskive) ligger to buede plater/skiver, en på den enkelte side av hjulet. Disse skal holde reima på plass der nede. Oppe, på "kamhjulet" er det "plater" som hindrer reima å "skli av".

1275137239_resized.jpg?width=640&height=480

Det er litt vanskelig å se den som står bak reimhjulet på veiva, men er et på andre siden også, mot reimhjulet. Du ser godt hvordan det er på kam og hjelpeaksling.

 

Hvordan dette skal linjeres kan jeg ikke helt forstå, for med mindre lagrene er slitt skal dette være rett og det er ikke mulig å justere som jeg vet og jeg føler meg ganske trygg på dette området.

 

"hvordan korrigerte" dere at reima sto feil, og ikke minst, hvordan konkluderte dere med hvor den hadde hoppet over? Hvis reima ligger "løst" på veiva, slik jeg tolker det, så kan jeg kun tenke meg at reimhjulet er løst. Forsøk å dra til bolten som holder det sammen.

 

Bilder kommer greit med her.

Link to post

Det er tannhjulet til veiva jeg mener. der skal det ligge en skive på innsiden og utsiden. den på utsiden mangler. det er sikkert.. Har snakket med flere om dette nå.

 

Men når jeg ser bildet ditt, ser jeg at kamhjulet heller ikke er likt det som står i den båten. Jeg mistenker nå (pga av en del jalle makk på motoren ) at det ikke står noen marine topp/kam på den.

 

Når da denne skiva på tannhjulet på veiva mangler så skjer det i dette tilfellet at reima beveger seg utover mot reimhjulet som sitter på utsiden her, den er ikke helt rett men litt buet utover og reime presser seg utover der og mister mye kontakt med tennene.

 

konklusjonen med at den hoppet over nede er rett og slett fordi når vi turner motoren for hånd med skralle nøkkel (og plugger ++ montert) merket vi at etter komprisjonen har nådd topp og den bikker over og vi stanser der er det mye slakk

på reima mellom veiv og hjulet bak sjøvanspumpa (som går inn til fordeler og bensinpumpe) ..

 

Første løsning nå er å kjøpe ny reim, strammehjul samt få tak i skiven som mangler. tannhjulet på veiva skal innspiseres event byttes ut.

 

oppdatering følger :)

Link to post

Er mange som bruker disse i bil som bytter kamhjul, enten for å få justerbart, forskyve med noen grader, eller rett og slett bare for å bytte. så blir vell ikke alt med bestandig.

Hvis alt dette har stått noen år, så skal du bare bestille alle pakningene til kjølesystemet også, for så snart du tar av varmeveksler så skal du ha mye flaks hvis du får det tett igjen, spesielt mellom veksler og ekspansjonstank.

Alt fås på drevdelar.se

 

Ellers skal noen på død og liv ha penta-deler, selv om det er samme som står på bilmotoren. Jeg bruker å minne dem på at såpass som vi salter i norge så er vinterveiene like salte som havet... Jeg handler det meste på mekonomen, ting som "tåler å ryke" kan til tider handes på biltema, men ville ikke kjøpt reg.sats hos dem.

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Hei ser jo at denne tråden er noen år gammel ,men prøver fordet; ) har hat akkurat samme problem som du beskriver her på min ang reim som forskyver seg , min manglet ikke skivene i bunn , men ytre var nesten rustet vekk pluss mye rust på kamdrev å register deler generelt, alt dette har blitt rettet opp i nå å montert ny reim , men har jo denne frykten om at dette kan skje igjen . Fikk dere kontroll på problemet med forskyvning? Har også kikket etter dette øvre kamdrevet med skiver på , fikk dere tak i det ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...