Hallgeir Kjeldal Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Jeg har en Suzuki DF 90, 2002. Den stopper på tomgang etter at jeg har kjørt en stund. Plagsomt når man skal manøvrere til kai o.l. :-) Har bytta drivstoffilter. Motoren "jager" også når den kommer opp i turtall (over 2500) når den er frikoblet, men går helt fint i fart. Av og til kommer en motoralarm inn (ikke olje eller temp) Har noen tips om hva dette kan være?? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Har hatt samme motor, men 140-hesters varianten. Mener å huske det står i brukerhåndboka at motoren ikke skal ruses over 2000 rpm i fri. Jeg vil tro at alarmkodene er beskrevet i servicemanualen. Hvis du ikke har manualen, så tror jeg at jeg har den på en minnestick eller en ekstern harddisk. Manualen er på over 600 sider, og gjelder for 90, 115 og 140-hesteren, fra 2001 og nyere. Hvis du sender meg en IM med mailadresse kan jeg maile deg blekka. Hvorfor motoren stopper på tomgang skal jeg ikke spekulere for mye i, men jeg tenker først på dårlig bensintilgang (delvis tett tanklufting e.l.) og plugger. Starter motoren lett, og uten blårøyk? Akkurat det med stoppe-problemet kan sikkert noen av de mer motorkyndige her svare best på. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilBN Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Har selv en DF50. Her trer turtallsperra inn ved ca 3000 omdr når den ruses i fri. Oppleves akkurat som du beskriver, "jaging". Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 over 3k i fri? haha hvorfor gjør man det? Jeg fant nettopp ut hvordan man ruser den også, men bruker det aldri. Sitér dette innlegget Link to post
Lensepumpe Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Jeg fant nettopp ut hvordan man ruser den også, men bruker det aldri. Jeg varmer alltid opp motoren på 1500 - 2000 o/min i inntil 5 minutter før jeg legger fra kai. Da er motoren forberedt for mer belastning når den settes i gir, og det er mindre sannsynlig at motoren plutselig stopper underveis pga. problemer som kun oppstår ved driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Min DF115 startes, har da 700-750rpm ligger da så lenge at den synker til ca 500-600rpm da slipper jeg fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Regner med at det TS beskriver her, bortsett fra turtallperren på rusingen, er at motoren stopper når han slakker ned etter å kjørt med høyt turtall. Min far har en DF50 med samme symptomer, og den motoren har det blitt feilsøkt på uten at de greide og finne ut av det. Har du fått lest ut alarmlisten på service-pc? Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Jeg hadde samme problem med min motor. Da jeg slakket av til tomgangsturtall etter en stund i marsjfart døde bare motoren. Ble sporet til dårlig tanklufting grunnet knekk på lufteslange. Vil tro at motoren klarte å suge nok luft til å gå greit på høye turtall, men det ble allikevel litt vakuum i tanken, noe som gjorde at motoren ikke fikk nok drivstoff da turtallet ble dratt ned til 500-600rpm. Ved lavere turtall jobber kanskje bensinpumpa tilsvarende mindre? Fant feilen fordi jeg hørte at det ble dratt inn luft da jeg skrudde av tanklokket etter lengre turer i marsjfart. Bytta lufteslange til ny og stivere type, og problemet var borte. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Kan også være en ide å inspisere kontrollwire i manøverboks og på motor, at det ikke er noe unødvendig spill/ slark på denne, ( tenker mest for å utelukke alle mulige og umulige årsaker ) Sitér dette innlegget Link to post
Hallgeir Kjeldal Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 TaKker for svar fra flere! Jaging ved høyt turtall er normalt og en sperre som er lagt inn for å unngå at motoren ødelegges. Problemet med at motoren stopper på tomgang er ikke løst ennå, men flere gode tips. Har lest ut feillogg og byttet en sensor som styre blandingsforholdet luft/bensin. Hjalp ikke Går løs på Løs på tipsene og håper at det vil løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Funnet ut noe? Min df 140 har fått litt problemer. Når jeg setter den i gir går den greit, men når jeg øker turtallet får den en liten dropp i turtallet før det går opp. Nesten så den kveles. Den kommer som regel og går greit, men et par ganger har den stoppet nå også. Litt plagsomt da jeg er veldig avhengi av motorkraft ved tillegging i elv.. Hadde den på service i år men valgte å ikke bytte plugger da de var brukt bare en sesong og ca 65-70 timer, men de skal nå byttes. Kan det hjelpe å bytte det lille bensinfilteret i motor? Har byttet vannutskiller-filter.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
mask Svart 5.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Har nylig hatt ett problem med DF140 i følge verksteder så er dette ett kjent problem. Jeg har en 2007mod. Fikk problemer ugjevn gange og noe høyer støy av motoren, på tomgang og ved belastning. Demonterte deksel og fant tæringer i kjølevanns seksjonen på motoren nærmere bestemt rundt drainpluggen. Den nye design fra suzuki er denne pluggen fjernet. Når motordekselet var på så kom eksosen inn og ble registrert av sensoren på luftinntaket og motoren jaget på turtall, fjernet motordeksel og motoren gikk helt fint på turtall, med lydnivået var som tidligere. Båt motor har lagt på sjøen siden ny(2007) kun spylt med slange via flusheanordningen laget for dette formål. Sitér dette innlegget Link to post
hyfsad Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) mask: Dette høres ut som feilen som er på DF 90-115-140 produsert: 2002-2008 og nøye beskrevet på web: søk på "engine holder problem Suzuki DF". eller: http://fishwrecked.com/forum/suzuki-df90-115-140-exhaust-issue Jeg har nettopp byttet den pluggen for O2 sensor da den er laget av stållegering og gir en nærmest kjemisk reaksjon som over tid fører til hull rundt pluggen hvis ingenting gjøres. Kan dette være samme sak? -se bildene Redigert 22.Februar.2018 av hyfsad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hadde en 2004 som noen ganger stoppet på tomgang, da den var ny. Viste seg å være kamaksel sensor som fusket. Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Dette kan også skyldes en termostat som står i åpen posisjon, motoren går kald og chokefunksjonen ligger inne hele tiden. dette gjør at den ikke er glad i tomgang når den er varm. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 boati skrev On 6.7.2012 at 22.40: over 3k i fri? haha hvorfor gjør man det? Jeg fant nettopp ut hvordan man ruser den også, men bruker det aldri. Hvordan gjør man dette? Tiltet motor opp og kjører turtallet opp uten vannkjøling da? Aldri «ruset» motoren og bare startet med rolig kjøring første 5min Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 steyr t skrev On 23.2.2018 at 16.43: Dette kan også skyldes en termostat som står i åpen posisjon, motoren går kald og chokefunksjonen ligger inne hele tiden. dette gjør at den ikke er glad i tomgang når den er varm. Jeg hadde min df140 inne for feilsøking i går pga at tomgangen fortsatt fusker litt. Går ikke så stille og fredelig som en 4 takt skal gjøre. Det eneste de fant var defekt termostat. Så motoren har gått kald i noen år. Interessant at du foreslo akkurat den feilen. Jeg tenkte at choke uansett koblet ut etterhvert. Blir spennende å se resultatet av bytte. Får delen i morgen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 Mye mulig IAC ventilen er skitten, spør Google om det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
glalaks Svart 30.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2020 SveinHa skrev 3 minutter siden: Mye mulig IAC ventilen er skitten, spør Google om det. Har lest om den, men kom fram til at det blir for mye skruing for min del. Håper på at termostaten løser mye av mine problemer. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 1.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2020 Skiftet termostat og motoren min går mye finere. Omtrent perfekt. Lot den bare stå på tomgang og litt over i båtplassen. Men en veldig tydelig forskjell på gangen.. litt overraskende, men positivt? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.