Jump to content

Båt og lastebil skadet på Heistad i dag. Løft gikk galt


Gtir_man

Recommended Posts

Trist sak dette ja..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg ser i hvert fall tre av støttebena ?

 

Det er ikke så store båten, forholdsvis ny bil med kraftig kran, så det skulle ikke vært noe problem.

Båter er normalt ikke særlig tunge løft for en slik bil, så noe spesielt må nok ha skjedd, kan vanskelig se at den lille båten velter den bilen, det er nok noe som har gitt etter et eller annet sted ?

Shit happens, og slikt som dette skjer jo fra tid til annen, kjedelig for eier av både bil og båt, men forhåpentligvis er selskapet som foretok løftet forsikret mot slikt.

Link to post

Kjører kranbil selv og driver mye med båtkjøring. Ser krybben båten sto i på land så tipper det var liten plass til bil mellom båt og kaikanten og støttelabben har vært litt liten. Gikk sikkert fint når han tok den opp dagen før og holdt båten godt inntil bilen når han løftet. Sannsynligvis har han holdt båten lenger ute når han svingte den rundt bilen nå. Veldig kjedelig sak :(

Link to post

Minner mye om da vår båt ble sjøsatt. Henger på en side og sjøen på andre siden. Båten må svinges over kranbilen. Sjåføren her hadde roen og holdt tyngdepunktet/motorene nær kranens base. Selv om han plasserte labbene og bilen så nær kaikanten som mulig, gikk kranen på 90% kapasitet.

 

015.jpg

 

Ser den båten som er blitt heist i linken over, er en Scand 360CC som vel veier ca 5400kg pluss utstyr. Kanskje kaikanten har gitt etter her og ene støttelabben ligger under kranbilen, godt trykket inn i kaien...

 

Kjetil S

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Så puslete kran dere bruker Kjetil1. Em 45 tonnmeter er jo ikke rare greiene. Den som veltet er en 80 TM. I firmaet vårt bruker vi 80 Fassi og 85 Palfinger TM til båtløft. Fassi'en er utrolig svar i forhold til Palfingeren.

Ang. ulykken. Ser ut som han har glemt å kjøre ut det ene støttebeinet ja siden plata ligger langt inne på land. Helt utrolig. Jeg kjører mobilkran selv, og det glemmer man bare ikke :cryin:

Link to post

Er det ikke "foten" til støttebenet vi ser? Skulle ikke den være montert fast / hengslet i støttebenet, og i såfall, hvorfor er den løs og alene igjen på land ? Mulig jeg missforstår noe, men det er heller sjelden det skjer.. <not> :diving:

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Post #4 hadde bare tilgang til bilde 1 . Artiklen oppdatert med flere bilder kl 15.01 . Ser nå at støttebeina har vært ute. Mulig at fremre bein på yttersiden ikke har vært særlig langt ute. Mangel på plass kanskje, når veltet har skjedd er foten skjøvet innover brygga ? Trist sak. Godt ingen ble skadet .Her kunne det ha gått liv .

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post

her ser dere støttebenet helt inne .....er ikke brukket av og kaien har ikke sviktet .... her er det kranførerfeil

 

 

Dere som er med på utsetting av båt sjekk selv og si fra til kranfører hvis han ikke kjører labber helt ut ved løft

så kan sånne tragiske utfall avverges .....er fort gjort å glemme hvis en blir distrahert men det skal ikke skje ..

3901234265.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Hmmm. Er jo mulig at støttebeinet kunne ha blitt presset inn idet bilen var i ferd med å velte. På lastebilkraner og mobilkraner så må støtteben låses fysisk med en bolt. Hydralikken er ikke sterk nok til å holde benet ute om den er i ferd med å velte. Men litt rart at puta til benet ligger så langt inne.....

Link to post

her ser dere støttebenet helt inne .....er ikke brukket av og kaien har ikke sviktet .... her er det kranførerfeil

 

Hvis du vet mer om denne saken en hva som står i avisa og går frem av bildene,vil jeg gjerne høre om det...hvis ikke bør du passe deg for å komme med slike konklusjoner utifra et par bilder.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Men litt rart at puta til benet ligger så langt inne.....

------------------------

Ja er derfor jeg mener det meste tyder på at han har glemt å kjøre benet ut

Er ikke uvanlig at når noen løfter løfter på en side så slurves det med å legge begge benene helt ut på begge sider og da kan sånn skje at når du flytter lasten ut over på motsatt side og kanskje står i en posisjon med fjernkontroll ikke ser det... ja da er uhellet ute.

Vet ikke mere en det bildene forteller... om dette er fasiten vet jeg ikke men ser daglig lastbilkraner som gjør akkurat dette om det er helt i mot regelverket for betjening av kraner

 

lagt til ...

Skal ikke være nødvendig i å ta i litt på vekten for kranene har sikkerhetsfaktor innebygget men det betinger at støtteben er lagt helt ut

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...