Jump to content

Båtprodusenter som har gått konkurs siden 2007, merker i fare.

Captain Chaos

Recommended Posts

Det har i den siste tiden blitt borte en del produsenter og kjente og kjære båtmerker fra markedet. Hvilke merker har forsvunnet eller står i fare for å bli borte? Nå vet jeg sikkert ikke om alle så derfor denne tråden for diskusjon, nye konkurser, og generelt om mangfoldet som har gåt tapt.

Noen av disse merkene dukker sikkert opp i ny drakt med nye eiere og andre produksjonslokaler. Gjelder både norske og utelandske produsenter og både for motor og seil.

Merker som har dukket opp igjen skal helst ikke på listen. Jeg vil prøve å vedlikeholde oversikten etter hvert som bidragene kommer inn. Kom med tips og kjør diskusjon :)

Jeg begynner med de jeg husker:

År Produsent Merker

2012 Scand Boats Scand

2012 Nimbus Nimbus/Ryds

2012 Skibsplast Skibsplast

2011 Najad Najad

2011 Comfortina

2011 Hansvik Hansvik

2008 Dehler Yatchs Dehler

Høne, øl og hornmusikk!

Da har jeg oppdatert listen slik at den nå skal vise vilke merker som IKKE noen har overtatt produksjonen av.

År Produsent Merker

2012 Scand Boats Scand

2012 Nimbus Nimbus/Ryds

2012 Skibsplast Skibsplast

2011 Hansvik Hansvik

2010 Nidelv Nidelv

2009 Viksund Viksund

2008 Dehler Yatchs Dehler

Høne, øl og hornmusikk!

Hva med de norske ? Nb, viksund og viknes ?

Viksund Båt AS gikk som tidligere nevnt konkurs i 2009, men er videreført gjennom Viksund Boats AS. Det ser ut til at de har greid å tilpasse seg de nye tidene.

Viknes går bra, har jeg inntrykk av. De har jo sin nisje med en båttype det ikke finnes drøssevis av konkurrenter til. Det har nok vært bra for dem. Når de i tillegg har ressurser til å overta og videreutvikle Skilsø, så står det neppe særlig dårlig til.

NB vet jeg lite om. Jeg hørte rykter om at de knapt tjener penger. Men ikke legg for mye vekt på dette, da jeg ikke engang husker hvem jeg hørte dette av...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

De har redusert staben betydelig hos engelske Fairline de siste par årene også, så det er ikke bare i Norden det er tungt. Og i Italia står det virkelig dårlig til. Jeg hørte at det italienske hjemmemarkedet var ned med 70% i 2011!! Og Ferretti unngikk vel konkurs ved å selges til Kina tidligere i år.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Windy legger ned i Arendal. Flytter til Polen og mer til Sverige

Veldig synd at det eneste båtmerke som virkelig er anerkjent utenfor norge ikke lenger vil være norskt med unntak av eierne..

Jeg håper bare at Windy opprettholder kvaliteten sin da det begynner og bli unikt i dagens bingo båt marked.. men spørs om de vil klare og kapre kundene som verdsetter dette.. Snakket med en stor forhandler av benetau motorbåter i st tropez og han hadde ok salg.. mens hans bekjente som forhandlet Windy ikke omsatte nevneverdig der nede.. Kundene var ikke villig til og betale det ekstra som han sa... til tross for at kvalitet innrømt og opplevd som han sa er langt høyere.. Han utalte at brukt båter fra kjente verft som Windy,Fairline mfl var lett og ta innbytte i da de gikk greit ut igjen.. men brukte båter av hans egne merker og andre "billige" produsenter var lotto da de ofte var belemret med mye mer feil som krakkeleringer, dårlig kvalitet på polstring, sprekk i rustfrie detaljer etc.. Det var ikke uvanlig med full omtrekking og lakkering av 5 år gamle båter der nede.....

Tomt for Diesel nå igjen!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...