Captain Chaos Startet 6.Juli.2012 Del på Facebook Startet 6.Juli.2012 Det har i den siste tiden blitt borte en del produsenter og kjente og kjære båtmerker fra markedet. Hvilke merker har forsvunnet eller står i fare for å bli borte? Nå vet jeg sikkert ikke om alle så derfor denne tråden for diskusjon, nye konkurser, og generelt om mangfoldet som har gåt tapt. Noen av disse merkene dukker sikkert opp i ny drakt med nye eiere og andre produksjonslokaler. Gjelder både norske og utelandske produsenter og både for motor og seil. Merker som har dukket opp igjen skal helst ikke på listen. Jeg vil prøve å vedlikeholde oversikten etter hvert som bidragene kommer inn. Kom med tips og kjør diskusjon :) Jeg begynner med de jeg husker: År Produsent Merker 2012 Scand Boats Scand 2012 Nimbus Nimbus/Ryds 2012 Skibsplast Skibsplast 2011 Najad Najad 2011 Comfortina 2011 Hansvik Hansvik 2008 Dehler Yatchs Dehler Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
BjornLie Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Najad har blitt overtatt av Nordwest. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
LM 605 Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Askeladden gikk jo konkurs for noen få år tilbake, men produserer jo båter i dag i fra Polen. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Lages ikke fremdeles Comfortina? Sweden Yachts gikk konkurs i 2009 Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Key Freak Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 Viksund Båt gikk konkurs i 2009. Scand Boats gikk konkurs i 2008. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 (redigert) Nidelv la ned Skilsø la ned og solgte til Viknes Redigert 6.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juli.2012 Del på Facebook Svart 6.Juli.2012 2011 Comfortina Nærmest en omstrukturering. Var igang igjen etter få dager uten den tyske eieren. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Da har jeg oppdatert listen slik at den nå skal vise vilke merker som IKKE noen har overtatt produksjonen av. År Produsent Merker 2012 Scand Boats Scand 2012 Nimbus Nimbus/Ryds 2012 Skibsplast Skibsplast 2011 Hansvik Hansvik 2010 Nidelv Nidelv 2009 Viksund Viksund 2008 Dehler Yatchs Dehler Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Rastløs Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Er ikke Dehler kjøpt opp av Hanse e.l ?. De produserer iallefall båter p.t. Og i forbindelse med at Nimbus gikk over ende gikke vel Praghon også.... ( Skjærgårds SUV) Redigert 9.Juli.2012 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Hva med: Storebro Sweden yachts Maxi ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Blue_Dragon Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Mye tyder vel på at Nimbus vil komme tilbake som merke. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Maxi fulgte med på lasset da NordWest kjøpte Najad. Maxi er solgt til Delphia Nimbus kommer nok tilbake. De hadde ikke kontantstrøm til åbetjene 600 mill i oppkjøpsfinansiering når salget falgt, og eierne var lei og kastet kortene. Det ryktes at Bella skal være interessert i Nimbus nå Redigert 9.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Hva med de norske ? Nb, viksund og viknes ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg ble også ganske forundret over at NIMBUS invisterte såpass friskt som de gjorde i nedgangstiden. Det synes som om det er krefter i NIMBUS som ikke ønsker å grave seg ned ennå. http://www.nimbus.se/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Jeg leste i en svensk avis at de store produsentene som Benetau og Jeannau har hatt en nedgang i volum på 5-6 % mens mindre produsenter har hatt et fall på 30- 40 % og mer. Det kan være en ny omstruktureringstrend der vi ser at små produsenter forsvinner Redigert 9.Juli.2012 av Toscana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Hva med de norske ? Nb, viksund og viknes ? Viksund Båt AS gikk som tidligere nevnt konkurs i 2009, men er videreført gjennom Viksund Boats AS. Det ser ut til at de har greid å tilpasse seg de nye tidene. Viknes går bra, har jeg inntrykk av. De har jo sin nisje med en båttype det ikke finnes drøssevis av konkurrenter til. Det har nok vært bra for dem. Når de i tillegg har ressurser til å overta og videreutvikle Skilsø, så står det neppe særlig dårlig til. NB vet jeg lite om. Jeg hørte rykter om at de knapt tjener penger. Men ikke legg for mye vekt på dette, da jeg ikke engang husker hvem jeg hørte dette av... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Blue_Dragon Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Lurer på hva bankene tenkte som ga Scand nye lån. Minus 10 millioner i egenkapital... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Men er det blitt slik at det er spessielt de Svenske og Norske som virkelig sliter i disse nedgangstider? Virker som hovedtyngden av merker som står i fare er Nordiske? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Key Freak Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 (redigert) De har redusert staben betydelig hos engelske Fairline de siste par årene også, så det er ikke bare i Norden det er tungt. Og i Italia står det virkelig dårlig til. Jeg hørte at det italienske hjemmemarkedet var ned med 70% i 2011!! Og Ferretti unngikk vel konkurs ved å selges til Kina tidligere i år. Redigert 10.Juli.2012 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2012 Del på Facebook Svart 12.Juli.2012 Windy legger ned i Arendal. Flytter til Polen og mer til Sverige Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Juli.2012 Del på Facebook Svart 12.Juli.2012 (redigert) Er vel lurt å ikke forhåndsbetale noe som helst hvis man skal kjøpe ny båt nå. I hvertfall ha en form for sikerhet at pengene ikke går i boet hvis en konkurs skulle skje. Redigert 12.Juli.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaSC Svart 12.Juli.2012 Del på Facebook Svart 12.Juli.2012 Da får vi alle med båt sette pris på de båtene vi har. -G- Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Windy legger ned i Arendal. Flytter til Polen og mer til Sverige Veldig synd at det eneste båtmerke som virkelig er anerkjent utenfor norge ikke lenger vil være norskt med unntak av eierne.. Jeg håper bare at Windy opprettholder kvaliteten sin da det begynner og bli unikt i dagens bingo båt marked.. men spørs om de vil klare og kapre kundene som verdsetter dette.. Snakket med en stor forhandler av benetau motorbåter i st tropez og han hadde ok salg.. mens hans bekjente som forhandlet Windy ikke omsatte nevneverdig der nede.. Kundene var ikke villig til og betale det ekstra som han sa... til tross for at kvalitet innrømt og opplevd som han sa er langt høyere.. Han utalte at brukt båter fra kjente verft som Windy,Fairline mfl var lett og ta innbytte i da de gikk greit ut igjen.. men brukte båter av hans egne merker og andre "billige" produsenter var lotto da de ofte var belemret med mye mer feil som krakkeleringer, dårlig kvalitet på polstring, sprekk i rustfrie detaljer etc.. Det var ikke uvanlig med full omtrekking og lakkering av 5 år gamle båter der nede..... Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
MT. Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 http://e24.no/naeringsliv/windy-boats-flagger-ut/20252692 Kommentatorfeltet taler for seg selv. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 Ja, der var det mye rør og tåkeprat, enig med deg i det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.