zainka Startet 6.Juli.2012 Del på Facebook Startet 6.Juli.2012 (redigert) Fikk en ublid start på båtturen i går. Motoren ville ikke starte skikkelig, startet litt før den stoppet, og forgasseren spyttet bensin på gulvet. Kommanderte hele det hyggelige laget på land og til grosestranda hvorvi utførte den planlagte aktiviteten... Skal være glad det ikke ble grillet marshmallows i dongeri. Har gått over alt av slanger og koblinger, filtre, etc. og alt er greit her. Skiftet også en del slanger tidligere i år for å være føre var, og motoren har gått fint intill helgen som var. Da fusket den litt og gikk ujevnt. Da gikk jeg gjennom tenninga, plugger etc. og renset en heller sjabby fordeler. Den skal skiftes tenker jeg siden den hadde stygge sår i plasten på insiden og ". Motoren gikk imidlertid tydlig mer jevnt etter at jeg gjorde dette. Så, i går altså, kom antageligvis det som var det egentlige problemet frem i dagen. Anatr det er fjusk i forgasseren (fjusk fordi jeg ikke vet om det er rusk eller "dippedutt feil" som er årsaken). Har sjekket forg.olje, ok. Leste dette innlegget : https://baatplassen.n...ange-paa-aq130/ Det er samma motor, tror jeg, i allefall veeldig lik og jeg ser ingen forskjell, men det er vel med motorer som med damer. Drikker man nokk så er de alle like fine.... vet ikke om det gjelder saft også. Dog, Jeg bare har hørt min omtalt som b20 eller kanskje en bb115. jaja. Har i allefall Stromberg Zenith forgassere som denne. Det har jeg fått med meg. Har aldri tatt av forgasserne før. Er det noe crucial jeg må passe på? MÅ man handle in nytt reppsett før dette gjøres? Hva med instilling av blandingsforhold etc. Antar dette må gøres på nytt. grøss.... Om noen i grimstad liker slike syssler må de gjerne ta kontakt. Savner ett verksted ved sjøkanten her i området med slipp, eller ett slipp man kan leie selv, så man ikke trenger å løfte med lastebil hver gang noe skal gjøres. Noen som kjenner til slikt i Grimstad området??? Ikke det at jeg trenger det nå, da... Redigert 6.Juli.2012 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
zainka Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Forsøkte å finne workshop manualen til aq130 / stromberg zenith forgasser, men fant ingen på web som kunne lastes ned prompte. Måtte registrere meg på diverse lugubre sider og betale både det ene og det andre. I prinsippet ikke imot å betale for denne varen men vil vite at jeg ikke betaler for noe jeg ikke trenger. Noen tips til hvor jeg kan få tak i manualene??? Ellers, Er det noen som har ett par forgassere i god stand de vil selge som passer til min motor? Vet engetlig ikke om jeg trenger, men forestiller meg at det er enklere å erstatte de gammle med noe som man vet virker. Forsøkte å skru på sakene i dag men skjønte heller lite. Er delvis fraskrudd nå. Bildet nedenfor viser typen jeg har, men antar det finnes flere varianter som passer og som kan brukes... Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Servicemanual finner du her på Baatplassen i dokumentarkivet, eller på Boatinfo. Les manualen før du begynner, så går det nok greit skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 (redigert) Servicemanual finner du her på Baatplassen i dokumentarkivet, eller på Boatinfo. Les manualen før du begynner, så går det nok greit skal du se. Og hvorfor jeg ikke fant den selv, til tross for at jeg faktisk søkte der først,... <sigh> Takker og bukker i alle tilfeldigheter. Manualen ble belest, og forgasser demontert. Hvilket betyr at ny membran må kjøpes inn, sikkert ett reppsett hos http://www.krsbm.no om ingen har bedre forslag. Kunne gjort som McGyver og klippet det ut av et bane-markerings flagg, men satser helst på org. deler... Membranen var revnet på den forgasseren som spyttet bensin. Skjønner egentlig ikke helt hvor bensinen kom seg ut, det er jo tross alt tett oppunder membranen, men den må i allefall skiftes, resten såg fint ut. Antar det er lurt å skifte på begge forgasserne mens man er i gang selv om den andre var fin nok. Slet litt med å få av lokkene til vakuum kammeret i det noen har skrudd på forgasserne før, ikke jeg nei, og alle skrue sporene var helt utslitt. Men med en tang og litt tålmodighet gikk det. Håper de er standard og enkle og få tak i. Mutterene til flamme demper kammeret hadde også slitte hoder. Får vel skifte de også... Kjekt når sola skinner, git... Nuvel, tok bilen til ferskvanns idyllen Lundesand i stedenfor Redigert 8.Juli.2012 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
zainka Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Til informasjon så ble Norsk forgasser-service redningen http://www.forgasser...e.no/index.html De kunne skaffe det meste til de fleste forgassere… Billig var det òg Redigert 9.Juli.2012 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.