gasebo Startet 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2012 Min Md5a har en liten kjølevannslekkasje jeg ikke greier å finne. Håper kompetansen her kan bidra til å løse mysteriet. Motoren bruker ca 2cl vann pr halvtime på 2000rpm. Det er ferskvannskrets med varmeveksler. Top, blokk og varmeveksler er renset for rust og avleiringer, først med sitronsyre så med systemrens. Termostat er skiftet, termostathus er fikset, alle slanger er byttet, gummiforinger for kjølevannsrørene er byttet. Toppakning er skiftet og oljen er svart og fin. Eksos er ikke spesielt grå. Jeg finner ingen synlige lekkasjer på utsiden. Fagen på oljen tyder på at det ikke lekker inn. Av det jeg kan forstå er det to muligheter. Enten så lekker det inn i sylinderen og blir med eksosen ut eller så lekker det over i saltvannskretsen og blir med saltvannet ut. Eneste mulighet for å lekkasje mot saltvannskrets er varmeveksleren. Har noen forslag til videre feilsøking eller erfaringer å bidra med? Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 6.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Hva med å ta av varmeveksleren og sette trykk på den? Se da om det lekker fra ferskvannssiden til sjøvannssiden. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
gasebo Svart 6.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2012 Trykkteste varmeveksler er jo naturligvis et godt forslag, takk for den. Det er vel det mest sansynlige stedet for en lekkasje. Vurderer også å koble om til saltvannskjøling og droppe varmeveksleren.Da vil ikke en liten lekkasje utgjøre noe problem lengre men det er vel kanskje aktiv dødshjelp for en slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Eg vet ikke hvor mye du leita etter lekkasje, men mister du vann kan det indikere større problemer, det kan vere topp pakning- kjølekappe i topp er sprukket, det kan vere lekkasje i varmeveksler, har du turbo så er der kjølekappe, vannkjølt eksosmanifold osv, det eg vil poengtere er at konverterer du fra vann til sjøvann kan du få deg en stygg overraskelse. du bør ta feilsøk på motor, det at du ikke indikerer vann i olje vil ikke si at du ikke har en topp pakning som er gåen, sjekk i lokk på oljefylling om der er gråblå olje eller kondens, de fleste vannpumper på motor har sladrehull på akseltettning, sjekk om det lekker fra det hullet mellom motor og pumpe. og så har du varmeveksler, i mange tillfeller kan det vere tettninger mellom sjøside og vannside, eg råder deg til og sette deg ned og se gjennom motortegning om du har en, du har oljeside: som sump/veivrom, sjøside: som går gjennom vannkjøler. Vannside: som går gjennom topper, turbo,eksosmanifold,laddeluftkjøler,motorblokk, vannpumpe, vannkjøler, Håper dette kan vere til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Varmeveksler er tatt av og trykksatt med hageslangen på sjøvannsiden. Hadde forventet en lekkasje over til ferskvannsiden. Etter noen dager under trykk er ferskvannsiden tørr. Kanskje lekkajsen bare oppstår ved høy temperatur på vannet, jeg har testet med kaldt vann... Oljen på peilepinne og i oljepåfyllingshullet ser fin ut. Ingen gråolje eller skum. Jeg konkluderer med at det ikke lekker inn til oljen. Toppen var av for en puss av ventiler og seter i vår, så toppakning er ny. Videre sjekk av topp og pakning får bli en oppgave til vinteren hvis jeg ikke finner lekkasjen andre steder. Det sitter en dobbel vannpumpe på samme aksling fra motor. På denne akslingen sitter det noen gummiforinger som tetter mellom salt og ferskvann og inn mot motoren. Disse foringene er byttet i vår. Det er også noen sladrehull som ville vise lekkasjer i disse foringene. Er nesten overbevist om at disse er tette. Skal sjekke sladrehullene med lommelykt og speil ved neste anlednig. Har koblet om til saltvannskjøling og testkjørt en tur på fire timer med 2100 rpm, Fin tur og ingen problemer underveis. Nå er det ferietur langs landevegen så det går nok et par tre uker til neste motormekking. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Etter å ha kjørt med sjøvannskjøling noen turer ser jeg at det blir fuktig under pumpene. Pumpen innest mot motor er normalt ferskvannspumpe, denne pumper nå sjøvann gjennom motor. På den ytteste pumpen har jeg tatt ut impeller og koblet fra slangene. Ved kjøring på fullt turtall ser jeg at det kommer noen dråper vann ut fra den ytterste pumpen. Dette vannet må komme fra den inneste pumpen langs akslingen. Jeg demonterer pumpene og finner at gummiforinen som jeg byttet i vår har en liten skade. Antar at dette er kilden til den usynlige lekkasjen. Før jeg koblet om til sjøvannskjøling og kjørte med varmeveksleren var denne lekkasjen usynlig da det ble pumpet ferskvann inn i saltvannskretsen. Trykket i ferskvannskretsen vil jeg tro er høyere enn på sjøvannskretsen da kammen i pumpen på sjøvannskretsen er noe mere slitt enn i ferskvannskretsen. Jeg får bestille noen nye gummiforinger og koble tilbake til ferskvannskjøling og se om det er noen bedring. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 God feilsøking, gode tips! Da lærte jeg noe idag også. Sitér dette innlegget Link to post
gasebo Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 (redigert) En liten oppdatering av tråden, mest for arkivet om MD5 og litt for underholdning.. Konklusjonen fra forrige innlegg ser ut til å være riktig. Litt dryppert langs akslingen mellom pumpene var årsaken til den lille lekkasjen. Etter å ha bytta pakning på akslingen holdt motoren vann. Men enkelt skal det jo ikke være. Mellom ferskvannspumpen og inn mot termostathuset er det kobberør som sammen med en gummipakning presses inn i et hull. Å få dette tett er ikke så lett og overraskelsen kan bli stor når den ikke er tett. I et forsøk på å finne en torsk eller to var jeg ute på fjorden på lørdag. Etter en liten times tur gikk turtallet markant ned og ut bak kom en stor sky av lys grå røyk. Jeg tok av litt på gassen og siktet autopiloten mot nærmeste øy. Hoppa ned for å se på motoren. Ser først ikke noe galt, men etterhvert ser jeg at vannsprut med brunt skittent vann står ut av kobberrørgummikoblingen fra pumpen. Skjønner ikke helt hva som har skjedd, men ut fra at fargen på kjølevannet ikke er blått men brunt antar jeg at en rustpropp i kjølekanalene i blokka har løst seg opp og forårsaket en trykkøkning som igjen har gjort at kobberrørgummikoblingen hoppet ut. Eneste mulighet jeg ser for at vannet kan ha kommet seg ut som eksos er gjennom toppakningen. Ikke logisk men den eneste årsaken jeg ser da. Motoren høres grei ut så jeg fyller på med kjølevann og tusler i torskedorgefart hjem igjen. Søndagskvelden fikk jeg innvilget permisjon fra hus og hjem. Nå er det tid for å skru motor. Frykter at toppen må av og ny toppakning må på. Starter opp, motoren høres fin ut så jeg lar den gå for å skylle ut gammelt kjølevann og kjører inn sitronsyre for å rense opp kjølekanalene så mye som mulig. Det blir fort brunt og fint. For å sjekke om sirkulasjonen er i orden løsner jeg opp på kjølevannstappeskruen som sitter under luftinntaket. Her strømmer det ut en fin brun guffe.. Og det er bra for her har det tidligere vært potte tett selv om jeg har staket med strenger for både akustisk gitar, el gitar og en G-streng til akustisk bass. Når jeg skal sette på plass luftfilteret ser jeg at det er fuktig. Da går det opp et stort lys for meg. Kjølevannslekkasjen var rett over der tuten på luftinntaket er. Vannet har da blitt sugd inn gjennom luftinntakt. Blandet seg fint med luft og diesel, Ikke den ideelle blandingen. Tror ikke det er slik en gammel diesel skal vanntrimmes.... Lettelsen er stor, ingen toppakning må skiftes slik jeg først fryktet. Lar motor gå en times tid for å få den god og varm. Høres fin ut og holder fortsatt på vannet. Redigert 7.Januar.2013 av gasebo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Man lærer så lenge man lever. eg har skrudt mange rare lekkasjer opp gjennom åra, og det er nesten ingen som er lik den andre, de få tilfella som har godt igjen er topp pakning som er sprengt, det er ikke alle som tar hensyn og varmer opp motor før de gir gass, dette kan vere en farlig uvane og fører til termisk slitasje, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.