Jump to content

Kalibrering av SPX5 autopilot


PAGURUS III

Recommended Posts

Vi har kjøpt og montert en Raymarine SPX5 autopilot i seilbåten vår. Da vi skulle kalibrere kompasset skjedde det ikke noe. Vi har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og der står det at vi skal gå i sirkler på lav hastighet og at etter minimun 2 runder så har kompasset funnet misvisningen.. Det blinker CAL i displayet, men det skjer ikke noe, selv om vi har kjørt mange runder i ring.. Dersom jeg kutter ned på rundene så blinker det TO FAST (akkurat som det står i instruksjonsboka)

 

Hva kan feilen være her ??

 

(Nå har jeg gått sammenhengende i 15 timer og 23 minutter i øs pøs regn fra Oslo til Strômstad. Hadde et håp om fungerende autopilot i ferien...)

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post

Hvis det vises cal i displayet så har du ikke startet programmet. Når det vises seatrial cal, trykk auto knappen og swing off vises, trykk så på +1 og auto da vil swing on vises og når der vises turn boat og et par vinkler som blinker kan du starte. Gå med 2-3 knop i et par runder og

når det er klart vises deviation f.eks 3 grader (jeg fikk 5grader et sted i Vestfold). Da skal du trykke disp knappen for å stille kompasset. Har du gps/karplotter kan du bruke kompass kursen derfra eller om du har koblet de sammen via seatalk eller NMEA så går det automatisk.

 

Deretter skal du kjøre et self learn program.

Husk å trykke på standby i et par sekunder for å være sikker på at innstillnger blir lagret når du er klar.

 

Viktig å lese manualen godt og følge anvisningene, da bør det gå greit.

 

Ved montering av motor kabel til computeren så kan det være at fargene på kabel (rød og sort) ikke stemmer med monterings anvisningen som har brun og blå.

Riktig skal være rød for brun og sort for blå. Sjekk ved kai at roret går riktig vei før du starter ellers vil det ikke bli noe resultat.

 

Har nettopp kjørt kalibrering og justert kompasset og det fungerer helt utmerket. Har ikke kjørt self learn programmet ennå, men det går bra foreløpig, bortsett fra jeg får melding om at kalibrering er nødvendig, tar bare å trykker frem til cal og så ut igjen.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Takk for svar. Vi forsøkte på nytt i går og gikk da i mindre sirkler.når displayet viser "turn boat". Problemet vedvarer, nemlig at det ikke skjer noe som helst, selv etter mange runder rundt og rundt i 2-3 knops fart. Vi måtte nok en gang avbryte prosessen.

 

Kan vi ha koplet noe feil ?

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post

Koblingene på computeren har farge koder, så det kan du enkelt sjekke.

Power til seatalk er enten fra computer eller ekstern power.

Sjekk at alle ledningene på komputeren sitter ordentlig fastskrudd.

 

Seatalk kabel ut fra display kan du jo prøve i den andre kontakten. Det er en løs seatalk plugg i settet, prøv med denne i den ledige seatalk kontakten for å terminere bus.

 

Kompasset (medfølger fluxgate) skal monteres med koppen eller logo pekende forover og kabel rett ned. Monter det så nærme vannlinjen og midt i båten som mulig, så vil det ikke jage så mye når det slingrer.

 

Det må ikke være noe magnetisk materiale nærmere kompasset enn det som er nevnt i manual (0.8m).

Om du har koblet til kartplotter, kan du prøve uten den.

 

Jeg tok to runder mot styrbord, prøvet ikke mot babord, om det ikke fungerer den veien vet jeg ikke.

 

Du må og ha gått igjennom dealer calibration med båt type satt som sail boat osv, der skal cal lock være off (default).

 

Om du ikke kommer videre kan du ta en system reset og gå igjennom allt pånytt. Alle innstillinger blir slettet og du er tilbake der den var ny.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk for hjelpsomme svar. Etterhvert fikk vi løst problemet:

 

Mens vi lå i Varberg koplet jeg fra NMEA-tilkoplingen og resatte systemet og gikk igjennom alt på nytt. Da ikke dette hjalp, ringte jeg til "Seatronic" i Moss. De hjalp meg så godt de kunne via telefon, og etterhvert satte de meg i kontakt med en tekniker fra "Raymarine" som ringte meg opp. Han anbefalte å flytte kompaset til et annet sted litt høyere opp. (Jeg hadde monterte kompasset lavt nede i båten, ca. i vannlinjen). Da kompasset var flyttet ca. 30-40 cm høyere, fungerte alt som det skulle.

 

(Nå har vi seilt med autopiloten fra Varberg, rundt hele Sjælland og ligger nå på Samsø. Autopiloten fungerer utmerket og har gjort tilværelsen ombord mye lettere...)

 

PAGURUS III

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...