Svein Roar Startet 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2012 (redigert) Har nettopp kjøpt en 2005 mod. Sea Ray 220 sun sport med 4,3 Mercruiser. Der starter det en alarm når tenning settes på og fortsetter når motor startes. Det piper med ca ett sekund mellomrom og det står også Chech engine i display ved turteller, kommer også en skala der det står cold i den ene enden og hot i den andre og 0 grader C med oil oppom. lyden og alarmen kommer bort så fort jeg får kjørt båten opp i litt turtall/ fart, kommer da ikke tilbake før jeg stopper og starter den igjen. Noen som har noe tips, kan det evt. være en oljetempratursensor som ikke virker etter som det står at oljen er 0 grader. Noen som vet hvor sensor sitter? Redigert 7.Juli.2012 av Svein Roar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Er usikker på hva det i displayet betyr men på en cummins mercruiser fra 2004 som eg hadde gikk alarmen et par sek.etter at jeg hadde startet den. Det var pga opparbeiding av olje trykk. mvh Jarl-Espen Sitér dette innlegget Link to post
Svein Roar Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Ser ut som trykket er ok på måler, mener også at det er en egen feilkode i display for oljetrykket, men er usikker Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Dette er forholdsvis rett frem å finne ut av. 1. Ta opp telefonen og ring en forhandler som besitter et Scantool. 2. Bestill time. 3. La forhandler bruke nevnte Scantool til å i løpet av minutter finne ut hva som er feil i stedet for å forsøke å gjette hvilken sensor som er problemet på en MPI motor med forholdsvis mange sensorer. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Roar Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 har ring til en forhandler, problemet er at jeg må kjøre 15-20 mil en vei får å finne en forhandler som kan mercruiser, så håpet at noen hadde hatt samme feil her som hadde et tips å komme med. er scantool et verktøy for avlesing av feilkoder? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2012 Hvis ikke jeg husker helt feil så har alle 4.3MPI motorer ECM 555 kontrollboksen, og det betyr at jeg mener det skal kun være enten konstant alarm ved alvorlig motorfeil eller 2 pip i sånn rundt hvert 45 sekund ved mindre alvorlige feil, slik som sensorer og annet raskt, som det er mye av på den motoren. Det er vel ikke noe alarm som piper en gang i sekundet så vidt jeg vet fra kontrollboksen til motoren. Dersom det er et Smartcraft instrument så tror jeg at det faktisk skal vise oljetemp ved oppstart, så det er vel ikke unormalt, og jeg ville tippe at dersom det er en alarm som gir et lite pip hvert sekund så er det noe med drevet, slik at jeg ville begynt med å sjekke oljenivået på drevet, som sannsynligvis har en beholder med olje et eller annet sted. Deretter sjekket flottøren i beholderen, sensorer osv. det er vel blant annet en egen sensor for om drevet står i gir eller ikke osv. Nå blir dette bare tipping da det er sikkert over 30 dingser som kan gi alarm bare på motoren, i tillegg til noe på drev og annet, så et Scantool er normalt det enkleste, så lenge du har sjekket alle væskenivåer på motoren, bruker riktig olje osv. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Roar Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Var faktisk så enkelt som litt for lite olje på beholderen til drevet, tusen takk for gode tips, sparte meg for en lang tur til et mercruiser verksted :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.