Kalle74 Startet 7.Juli.2012 Del på Facebook Startet 7.Juli.2012 (redigert) Ser av drivstoffbørsen at dieselen nesten uten unntak ligger 1-2kr/L (noen ganger enda mere) under Sør & Østlandet. Hvorfor?? Er det marinaene på Sør & Østlandet som skor seg på båtfolket, er frakten dyrere sør & østover?? Noen meninger ang. dette, irriterende er det uansett. Redigert 7.Juli.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
LM 605 Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Har også lurt på dette. Betalte 11,30 pr. liter for farget diesel(avgiftsfri) i Kristiansand i formiddag. (Hartmanns brygge)... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Tja det har vel flere årsaker vil jeg tro, en av de viktigste kan være: På sør- og østlandet har man utpreget sommertrafikk, dvs sesongen er kort og intens og dermed er det inntjeningen sommerstid som skal dekke faste utgifter for hele året. Her på vestlandet har vi ikke bare båtsesong hele året, men vi har nok fortsatt en hel del mindre yrkesfartøyer som er i full drift og bunkrer støtt og stadig. Større kvanta og helårs omsetning bidrar til å holde prisene nede. I tillegg har vi trolig et element av "klarer du den, så klarer du den...." dvs marinaene på østlandet har lært at de trygt kan plusse på en ekstra krone eller to. Når alle gjør det samme har ikke kundene noe valg - og det er neppe noe alternativ å ta turen vestover. Men husk også på at lette fyringsoljer i praksis er diesel, og der har man en annen konkurranse i markedet og der slipper man "fritidsbåtpåslaget". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 I Bergensområdet går ryktene svært raskt, setter en opp pumpeprisen vet "alle" det. På samme måte vet man hvor de rimelige pumpene står. Jeg vil tro at det er bedre å selge mye og tjene litt på hver liter enn å selge lite og tjene en krone ekstra på literen. Samtidig skal vi huske at det ikke er noe gullgruve å selge drivstoff så stasjonene trenger noen kroner i kassen. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 (redigert) "Har også lurt på dette. Betalte 11,30 pr. liter for farget diesel(avgiftsfri) i Kristiansand i formiddag. (Hartmanns brygge)..." Hmm. Kan man bruke farget på båten?? Kanskje på tide å skifte til disel. Ingen forgasser som spytter bensin heller da. Ellers, betalte nesten 16NOK for bensin på kaia i grimstad her om dagen. Unødvendig å si at det ikke ble full tank. Har forøvrig en ram mistanke om at Grimstad slettes ikke er blant de billigste Redigert 7.Juli.2012 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Bearded Beast Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Av samme årsak som at det er kun på øst og sørlandet der er vei som er kjørbar Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg vil tro at første luringen som setter ned prisene på diesel og bensin på sør-og østlandet vil gjøre det godt. Ryktet går sikkert fort der også. Hva med differensierte priser, billig mandag/tirsdag og dyrene i helgene? Det ser vi jo i mange andre bransjer. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Pga vi lager utysket:p Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 7.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 Jeg vil tro at første luringen som setter ned prisene på diesel og bensin på sør-og østlandet vil gjøre det godt. Ryktet går sikkert fort der også. Det fungerer sikkert bra når man er lokalkjent. Men skal jeg reise noe særlig lengere vekk enn fra hjemkommunen vet ikke jeg hvem som er dyr eller billig. Da fyller jeg bare tanken på første og kanskje dyreste stedet. Bør nok bli flinkere til og bruke Drivstoffbørsen her på forumet. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Kal-El Svart 7.Juli.2012 Del på Facebook Svart 7.Juli.2012 613 liter på siste regning fra bunker oil. Pris 8,64 per liter. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Det er nok fordi all verdiskapninga skjer på østlandet og derfor er me vestlendingene fattigere. Eller så trur eg Poseidon var inne på noke her. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Svaret på det spørsmålet heter den norske atlanterhavsstrømmen. Marinaene på Østlandet er åpne kun noen måneder i året. Ellers så er det slik at vi her på Østlandet liker dårlig å dytte båten på isen bort til marinaen for å bunkre, noe jeg forstår at vestlendingene ikke kvier seg for. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Jeg vet jo at det er vanlig at båtene ligger vannet hele året på Vestlandet, men hvor mye blir de faktisk brukt hele året? Jobben min innebærer at jeg er mye i Stavanger, Bergen, Kr.sund, Ålesund ol. når jeg flyr dit både med fly og helikopter så er det ikke ofte jeg ser mange båter ute og farter på høst og vinterhalvåret. Kan ikke tro at marinaene på Vestlandet selger så store kvanta på denne tiden. Godt mulig jeg tar feil, men jeg kikker nå alltid etter båter når jeg er ute og flyr. Er vel kun marinaene selv som vet hvor mye de selger, men med det store volumet som selges på Sør & Østlandet om sommeren så skulle jeg tro at volumet i løpet av et år burde være rimelig likt? Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
cosmo Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 (redigert) Vi fyller ikke på marinaene, men rett fra tankanleggene. En marina er jo et ekstra ledd. Rabattkort er det også mulig å få. Redigert 8.Juli.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 8.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Vi fyller ikke på marinaene, men rett fra tankanleggene. En marina er jo et ekstra ledd. Rabattkort er det også mulig å få. Ok, så man kan fylle diesel fra samme store tankanlegg som fiskebåter, supplybåter ol. fyller? Da er det jo ikke rart om prisene er lavere. Men det er vel en del marinaer Vestover også? Er vel de prisene man må sammenlikne med. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Poseidon Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Ok, så man kan fylle diesel fra samme store tankanlegg som fiskebåter, supplybåter ol. fyller? Ja, selvfølgelig kan man det, selv om noen har satt "minstekvanta" slik at de slipper å søle med 10-20-30 liter.... .... Men det er vel en del marinaer Vestover også? Er vel de prisene man må sammenlikne med. Klart vi har marinaer her også, men de må nødvendigvis holde omtrent samme prisnivået, ellers får de ikke solgt noe som helst. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
jensemann2 Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Det er nok fordi all verdiskapninga skjer på østlandet og derfor er me vestlendingene fattigere. Eller så trur eg Poseidon var inne på noke her. Verdiskapninga skjer på østlandet ja... Nå har jeg hørt det også Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 (redigert) Av samme årsak som at det er kun på øst og sørlandet der er vei som er kjørbar Jepp, altså: drivstoffet billigere vestpå fordi Nordsjøen er nærmere Vestlandet enn Østlandet, mindre å betale i porto. Og veiene er bedre på Østlandet fordi makta sitter i Oslofjordbotn. Redigert 8.Oktober.2012 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Har aldri sett pris på over 10 kr i trøndelag i sommer heller. 9,09 er det rimeligste jeg har fylt for, det dyreste var vel 9,63. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Eller er dette årsaken MGO ? Hvor mange fyller MGO Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc. MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer. Diesel er ferskvare og blir den stående lenge på tanken gjerne innblandet vann (som oppstår i alle tanker i mer eller mindre grad) så kan kvaliteten bli dårligere enn normalt - i noen tilfeller oppstår "dieseldyr". Kuldeegenskap på sommerdiesel er også vesentlig forskjellig fra vinterdiesel. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Verdiskapninga skjer på østlandet ja... Nå har jeg hørt det også http://www.abcnyhete...e-verdiskapning Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SRA Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Artig artikkel, men ramler fra hverandre når en leser den, kun 200 i byer i verden, altså forteller ikke noe om verdiskapningen i Norge. Størrelsen er i forhold til innbyggere (naturlig nok) Nå vurdere også Son å søke bystatus (600 innbyggere) da kan den lett gå forbi Oslo i verdiskapning...... Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Det er nok fordi all verdiskapninga skjer på østlandet ............. Kanskje de tror det, men ikke sikkert at alle er enig i det: http://www.aftenbladet.no/energi/Her-skapes-en-femtedel-av-Norges-verdier-3029740.html Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Det er nok fordi all verdiskapninga skjer på østlandet og derfor er me vestlendingene fattigere. Eller så trur eg Poseidon var inne på noke her. Seriøst? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Var vel meint ein smule ironisk da dei påstår dette sjøl Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.