Jump to content

Hvorfor er dieselen billigere på Vestlandet?

Kalle74

Recommended Posts

Ser av drivstoffbørsen at dieselen nesten uten unntak ligger 1-2kr/L (noen ganger enda mere) under Sør & Østlandet.

Hvorfor??

Er det marinaene på Sør & Østlandet som skor seg på båtfolket, er frakten dyrere sør & østover??

Noen meninger ang. dette, irriterende er det uansett.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Tja det har vel flere årsaker vil jeg tro, en av de viktigste kan være:

På sør- og østlandet har man utpreget sommertrafikk, dvs sesongen er kort og intens og dermed er det inntjeningen sommerstid som skal dekke faste utgifter for hele året.

Her på vestlandet har vi ikke bare båtsesong hele året, men vi har nok fortsatt en hel del mindre yrkesfartøyer som er i full drift og bunkrer støtt og stadig. Større kvanta og helårs omsetning bidrar til å holde prisene nede.

I tillegg har vi trolig et element av "klarer du den, så klarer du den...." dvs marinaene på østlandet har lært at de trygt kan plusse på en ekstra krone eller to. Når alle gjør det samme har ikke kundene noe valg - og det er neppe noe alternativ å ta turen vestover.

Men husk også på at lette fyringsoljer i praksis er diesel, og der har man en annen konkurranse i markedet og der slipper man "fritidsbåtpåslaget".

Med vennlig hilsen POSEIDON

I Bergensområdet går ryktene svært raskt, setter en opp pumpeprisen vet "alle" det. På samme måte vet man hvor de rimelige pumpene står. Jeg vil tro at det er bedre å selge mye og tjene litt på hver liter enn å selge lite og tjene en krone ekstra på literen.

Samtidig skal vi huske at det ikke er noe gullgruve å selge drivstoff så stasjonene trenger noen kroner i kassen.

"Har også lurt på dette. Betalte 11,30 pr. liter for farget diesel(avgiftsfri) i Kristiansand i formiddag. (Hartmanns brygge)..."

Hmm. Kan man bruke farget på båten?? Kanskje på tide å skifte til disel. Ingen forgasser som spytter bensin heller da.

Ellers, betalte nesten 16NOK :eek: for bensin på kaia i grimstad her om dagen. Unødvendig å si at det ikke ble full tank. Har forøvrig en ram mistanke om at Grimstad slettes ikke er blant de billigste

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Jeg vil tro at første luringen som setter ned prisene på diesel og bensin på sør-og østlandet vil gjøre det godt. Ryktet går sikkert fort der også.

Det fungerer sikkert bra når man er lokalkjent. Men skal jeg reise noe særlig lengere vekk enn fra hjemkommunen vet ikke jeg hvem som er dyr eller billig. Da fyller jeg bare tanken på første og kanskje dyreste stedet.

Bør nok bli flinkere til og bruke Drivstoffbørsen her på forumet.

Svaret på det spørsmålet heter den norske atlanterhavsstrømmen.

Marinaene på Østlandet er åpne kun noen måneder i året.

Ellers så er det slik at vi her på Østlandet liker dårlig å dytte båten på isen bort til marinaen for å bunkre, noe jeg forstår at vestlendingene ikke kvier seg for.

Jeg vet jo at det er vanlig at båtene ligger vannet hele året på Vestlandet, men hvor mye blir de faktisk brukt hele året?

Jobben min innebærer at jeg er mye i Stavanger, Bergen, Kr.sund, Ålesund ol. når jeg flyr dit både med fly og helikopter

så er det ikke ofte jeg ser mange båter ute og farter på høst og vinterhalvåret.

Kan ikke tro at marinaene på Vestlandet selger så store kvanta på denne tiden.

Godt mulig jeg tar feil, men jeg kikker nå alltid etter båter når jeg er ute og flyr.

Er vel kun marinaene selv som vet hvor mye de selger, men med det store volumet som selges på Sør & Østlandet om sommeren

så skulle jeg tro at volumet i løpet av et år burde være rimelig likt?

Vi fyller ikke på marinaene, men rett fra tankanleggene. En marina er jo et ekstra ledd. Rabattkort er det også mulig å få.

Ok, så man kan fylle diesel fra samme store tankanlegg som fiskebåter, supplybåter ol. fyller?

Da er det jo ikke rart om prisene er lavere. Men det er vel en del marinaer Vestover også? Er vel de prisene man må sammenlikne med.

Ok, så man kan fylle diesel fra samme store tankanlegg som fiskebåter, supplybåter ol. fyller?

Ja, selvfølgelig kan man det, selv om noen har satt "minstekvanta" slik at de slipper å søle med 10-20-30 liter....

.... Men det er vel en del marinaer Vestover også? Er vel de prisene man må sammenlikne med.

Klart vi har marinaer her også, men de må nødvendigvis holde omtrent samme prisnivået, ellers får de ikke solgt noe som helst.

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 2 måneder senere...

Eller er dette årsaken MGO ?

Hvor mange fyller MGO

Når det gjelder produkt som selges så er det Anleggsdiesel (avgiftsfri diesel, farget) godkjenning EN590 på alle våre marinaer, det samme som brukes ellers på "land" av entreprenørbransjen etc.

MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.

Diesel er ferskvare og blir den stående lenge på tanken gjerne innblandet vann (som oppstår i alle tanker i mer eller mindre grad) så kan kvaliteten bli dårligere enn normalt - i noen tilfeller oppstår "dieseldyr". Kuldeegenskap på sommerdiesel er også vesentlig forskjellig fra vinterdiesel.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...