adeneo Svart 25.August.2012 Link til dette innlegget Svart 25.August.2012 Du skal være god hvis du finner noe som er mer teknisk og med bedre oversikt enn servicemanualen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 6.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Lenger tid har gått, men har nå faktisk fått blokk i garasjen så venter på noe pakninger før jeg forsetter å flytter over på deler. Ser lovende ut så frisker opp emne igjen i håp om at det blir svar å få på evt spørsmål som skulle dukke opp :) Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Har startet med å demontere fra den ødelagte og ser at jeg kanskje kunne bytte slanger osv også. Lurte på om det var noen av dere som har overhalt motor lik min som kunne tipset om gode delesider. Har funnet en side, men ser at feks "Molded Hose 1 3/4"ID 12 3/4" Length - Sierra" nr 32-87108 ikke finnes på denne siden. Fant den på en amerikansk side, men lurte også på om det var noen i Norge som er verdt å se på. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Det gikk bedre enn forventet og jeg har nå montert alt over på den nye blokken og har derfor noen nye spørsmål. Jeg kunne tenkt meg å teste motoren og har jo også fått vite at jeg må få sjekket tenningsinnstillingen på motoren også. Lurer da på om dette er noe jeg kan gjøre selv da jeg kan låne tenningsinnstillingslampe eller bør jeg ta dette med noen som kan dette? Ivrig etter å få motoren plassert hvor den egentlig hører hjemme Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Tenningen justerer du selv. 6-8 grader fortenning. koble strobe lampen på syl. 1. Kan og settes opp til 10 grader for mer fraspark, men da risikerer du at den lettere raser (som du allerede har opplevd). Men er det ikke vanlig i USA med en bigblock 455 cu.in (7.5L) eller 502 motor i denne båten ? Virker noe lite med en 5.7L og du vil alltid slite med å få den opp i plan med bare en motor. Jeg hadde to 5.7L i min 28 fot. Begynte å bli gamle og rustne (sjøvannskjølte), så da toppene rustet og ventilene satt, ble motorene byttet med to 4.2L Mercruiser diesel. Mye behagligere når drivstofftanken(e) fylles. Prisen motorene kostet sees på som investering, og var ikke noe regnestykke på om det er billigere med bensinmotor kontra diesel. En 300-350hk Mercruiser diesel ville sikkert gjøre bedre nytte enn en tilsvarende bensin motor i båten din. Går rett på motorfester, må bytte drev og transom. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kimbo Svart 4.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Takk for informasjon, men er det andre ting jeg må være obs på mens jeg likevel skal stille inn og se over den mens den går før jeg i det hele tatt monterer den i båten ? For meg så er alt dette nytt og ønsker at alt er sjekket på forhånd. Har dere andre erfaringer ved en slik jobb som er verdt å vite slik at jeg kan ta det mens jeg har sjangs og bedre oversikt? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Virker noe lite med en 5.7L og du vil alltid slite med å få den opp i plan med bare en motor. Har samme båt og samme motorinstallasjon. Aldri problem å komme i plan, men ferielastet båt med fulle tanker krever mye pådrag. Da er jeg ganske sikker på at en 7,4 går rimeligere. Toppfarten er snaut 30 knop, og det er vel 3-4 knop under hva man greier med 7,4 literen. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hadde en runde igår hvor jeg fikk start på den, men for å kunne å noe å gå på med fordeleren når jeg skal stille inn tenningen så har jeg ikke mer å gå på når jeg skal vri den rundt. Jeg tenkte kanskje jeg kunne klare å ta fordeleren opp og snu tappen som står helt nede i hullet og (etter hva jeg har blitt forklart) "pekt" den mot 1. Etter at jeg utførte dette så fikk jeg ikke start på den i det hele tatt og usikker på om dette er fordi den har gått sur. Er det noen som har en tegning, eller god forklaring på feilsøking og plassering av fordeler ? Ellers ser resultatet ut slik: Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Litt kjapp i avtrekkeren der, fant meg en god forklaring på youtube som viser det veldig bra så skal kose meg videre i helgen. Om det skulle være andre som også leter etter noe som viser hvordan så er det 2 veldig bra videoer her. Installing a Distributor: Part 1: : Denne er mer for tips til hva du gjør om du tar den ut. Part 2: : denne viser hvordan du setter i fordeler fra scratch Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 du kunne jo bare ha flyttet kablene et hakk da men.. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 20.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Endte opp med å endre pluggene på fordeleren og da startet den som jeg ønsket. Har brukt dagen på småjusteringer av tenningsgrad. Nå håpte jeg noen kunne være behjelpelig med justering av forgasser. Jeg har tatt dem begge helt inn og endte vel tilslutt med 2omdreininger ut igjen, men er det slik jeg må gjøre eller er den en standard på dette slik at fordelingen blir riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 (redigert) Den enkle måten uten verktøy er å justere inn og ut for å finne punkta det ikkje høres bra ut lenger også sette den midt imellom. En annen måte er å bruke vacuummeter og justere til høyeste stabile vacuum. Sistnevnte kan være greit når en har 4 idle mix skruer .. ellers duger førstnevnte heilt greit. Og ellers vil eg minne om å aldri ha fjeset rett over forgasseren under justeringer av noe slag Redigert 20.April.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.April.2013 Link til dette innlegget Svart 20.April.2013 Pass på når du skrur helt inn, at du ikke skrur'n helt inn, altså ikke stram til, men skru forsiktig til det stopper. Jeg begynner gjerne tre runder ute eller noe sånt, og skrur inn til tomgangen faller rundt 100rpm og så et fluefittehår ut igjen, men det viktigste er at motoren går greit, og to runder ut høres ut som det er temmelig riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 27.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Takk for svar :) Har skiftet olje idag og fyrt den opp for å sjekke nivå og stabilitet. Ser at det ikke er helt jevn fordeling av vannet som kommer ut av manifoldene. Den en blir nok endel varmere så tok den fra hverandre for å sjekke rust og kommer til å ta en ekstra gjennomgang av den. Et nytt spørsmål er en slange som jeg behøver å bytte ut. Dette er da Front Fitting (Return Hose) til Power steering. Denne er slitt i enden som av slangen og vet ikke om den blir lang nok om jeg kapper av den ca 4cm. Tok uansett turen til Tess og hørte med dem, men dette var ikke noe de kunne hjelpe med da de ikke hadde den overgangen som er i den ene ende hvor den skal skrus på (om dere skjønner) Har forsøkt å søke etter noen andre som kan selge slikt eller hjelpe med utskiftning men sliter litt der. Vurderte om en kunne skjøte den, men vet ikke hvor mye dette påvirker power steering. Noen som har en ide hvor jeg kan få fatt i dette? Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 27.April.2013 Link til dette innlegget Svart 27.April.2013 Prøv en 'mercruiserforhandler/verksted Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 28.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 En liten oppdatering er greit fra tid til annnen. Endte tilslutt med å måtte be om litt mer hjelp så leverte den fra meg da manifoildene var gått i stykker og fikk vann inn ved test. Motoren er nå tilbake i sitt rette element og montert i båten. Drevet ble montert på og jeg fikk heist den på vannet. Da jeg var fornøyd med å ha kommet så langt så ble nedturen enda større da jeg tok et kjapt blikk ned i motorrom og så at det kom inn vann. Jeg klarte ikke å se der og da hvor eksakt lekkasjen kom inn så måtte derfor med tung hjerte be om å få den heiset opp igjen og plassert på land. Tanken min var at det kunne være belgene men å ha sett over i etterkant så tviler jeg på at dette er problemet. Jeg pratet med et verksted som pratet noe om at jeg hadde mest sansynlig glemt en kobling ved montering av motoren igjen ettersom dette var ganske vanlig feil. ( husker jo selvfølgelig ikke eksakt hva det het) Men jeg mente å huske at jeg har satt alle slanger på plass om ikke dette er en liten slange som jeg ikke husker. Mitt andre problem er at da jeg satt giren forrover for å montere drevet på så klarer jeg ikke å sette den tilbake i Fri. På tross av at jeg tar av drevet også så vil den nå ikke rikke seg. Følte at dette også var noe jeg burde få på plass før jeg nå heiser den utpå igjen. Er det noen som har erfaring med problemene her etter en slik jobb? så bare for å få minst mulig ut av båten i år (satser på sen sommer) så sitter jeg nå på flyplassen i Oslo på vei til utlandet for en ferie og ikke hjemme og skrur på båten og får den fedig :( Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 var i båten igjen idag og fikk sjekket gearwire alene uten at drevet var montert og da går det helt fint å trekke i wire. men kobler jeg den på resten så henger fremdeles giren seg som den var. var så uheldig å trykke inn Throttle også og denne vil ikke komme ut igjen. Er det noen som har en ide til hvorfor den ikke vil "hoppe" i fri igjen da jeg ikke får startet motoren da den henger seg i gir. Gir er en Quicksilver 3000 Classic om det hjelper. Hadde håpet å fått meg kanskje noe få turer før høsten slo til for fullt Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 En i havna her fikk samme problem . Hørte han sa att det var gir viren som ikke var låst bak på drevet. Men der gikk båten gun i revers Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 kom just fra båten nå, koblet av wire som skal gire og forsøkte igjen å flytte spaken forover og bak uten at dette hjalp. denne wiren beveger seg ikke. Kan dog presse for hånd på enden. Selve wire som går til drev går lett frem og tilbake nå jeg dytter eller drar i wire. samme er det med gassen. Det som også er rart er at jeg kom til å trykke Full Throttle inn også og den vil ikke "poppe" ut igjen som den skal når det settes i fri så noen som har en ide her? Måtte gi opp idag også da jeg ikke fant ut noe mer så skal nå forsøke å finne ut hvordan jeg kan demontere da det ikke heller viste seg å skulle være det enkleste Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Da har jeg vært så heldig å fått brukt båten litt, men med min vanlige flaks så måtte det jo skje noe nytt så nå har jeg fått vite at det høres ut som det er noe galt med en av ventilene på venstre side som lager klakkelyd. Har jo fått vite at dette er noe jeg kan fikse på selv men for å være på den sikre siden så hadde jeg et ønske om at noen som har stålkontroll kunne tatt seg av denne jobben. Spørsmålet mitt er da om noen har noen firma/personer som jeg kan kontakte for å høre om de har tid nå. Var ment å reise sørover fra Sandnes, men dette var jo før dette skjedde. Jeg har ikke åpnet enda for å se om den bare har løsnet, men er det bare å stramme den? (om jeg da strammer den riktig etter å ha sett youtube video) eller må jeg ta det i en spesifikk rekkefølge etc? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Du kan skru av toppdeksel på den side som du hører ulyden. Er du heldig kan det være at støt stang som beveger ventil løfter er løs. Det er hydraulisk ventil løft, så det må justeres når sylinder er på topp og begge ventiler lukket (kompressjon). Justeres så stangen ikke kan vris og så tilbake til du kan vri den lett rundt. Har ventil stangen løsnet fra løfter vil du høre en poppe lyd i tillegg og motoren går ujevnt. Lykke til. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kimbo Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Er ikke noen som har en veldig god video som viser dette litt steg for steg for justering i etterkant. Er det ment at stangen skal kunne vris rundt når en er ferdig også eller er det fra det punktet hvor den akkuratt kan vris at en skal stramme til med omdreining? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Først må du få kammen på omtrent motsatt side av løftet, det kan du enkelt gjøre ved å rotere motoren for hånd til du ser den ventilen åpner, altså at ventilen presses nedover når du ser den fra ventildekselsiden. Når ventilen er helt åpen kan du vri motoren en hel runde rundt, og du er på andre siden av kammen, da kan du justere den ventilen. Du løsner først vippearmen litt dersom den ikke er skikkelig løs, og rister litt på den slik at den løsner fra støtstangen. Så roterer du støtstangen mellom fingrene samtidig som du strammer vippearmen, her er det viktig at pipenøkkelen ikke presser ned på vippearmen, men er litt opp på mutteren, hvis ikke blir det ikke riktig. Når du akkurat kjenner motstand i støtstangen og ikke klarer å vri den rundt lengre, så er du i mål. Så strammes mutteren ytterligere litt, hvor mye er smak og behag, men mellom en halv og en hel runde er vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Flott forklaring, da har jeg noe å kose meg med etter jobb idag. Takk for svar Chris284 og Adeneo :) Sitér dette innlegget Link to post
Kimbo Svart 29.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2014 Må være den mest uheldige med denne motoren. Var ute på en fin tur til Finnøy fra Hommersåk og var på vei hjem da det må ha kommet vibrasjon i dynamo og deretter må det ha skap bevegelse videre. Dette gjorde at beslaget (armen) som holder dynamo har knekt og er nok like gammel som motoren fra 97. Er det noen som vet hvor en kan finne slike deler som holder de forskjellige delene på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.