Jump to content

Aq151 skyter i forgasser ved rask gasspådrag


T.A.G.

Recommended Posts

Skyting i forgasseren skyldes nok ikke tenningsanlegget. Jeg er rimelig sikker på at det for mager bensin/ luftblanding som forårsaker dette. Nå er Jeg ikke sikker på type forgasseren, men har du forgassere med akselrasjonspumpe er det nok den som ikke gjør jobben. Ta av luft filtere og se ned i forgasseren når du gir gass med motoren i ro, da skal det stå en liten sprut av bensin ved venturien.

Link to post

Hei jeg har solex 44-31 det kommer bensin fra akspumpa. Har en justerings skrue helt nederst på gasseren den står 3,5 runder ut. Tror jeg justerer luft mengden med den. Kan nokk være mager forde pluggene var hvite på de sylinder 1 og 2 før jeg hadde opp gasserene å gjorde de rene. Har ikke fått tid til og kjøre den noe særlig etterpå så vet ikke om dem er vite nå.

Link to post

Har du sjekket nøye kondensatoren, sprekker i fordelerlokket, tenningsrekkefølgen, regreim osv. ?

Lenge siden har jeg har skrudd på en slik, men kommer ikke veivhusutluftningen ut i den nærmeste forgasseren, prøv å ta av den.

Har du også sjekket luftingen til tanken, bensinpumpen, filteret osv.

 

Er det ikke ekstern akselerasjonspumpe på disse, i så fall sjekk at alt er riktig justert, og se at det kommer en jevn fin stråle ut i forgasseren når du gir full gass.

 

Ser alle pluggene like ut, eller er noen renere/hvitere/sortere enn andre osv. ?

 

Det er riktig at skyting i forgasseren kan skylles feil blanding, men ofte vil da mesteparten av skytingen komme ut av eksosen unntatt dersom den får alt for lite bensin, og da vil det merkes ganske godt på hvordan motoren går ellers også ettersom den tross alt får for lite bensin.

 

Dette er vanskelig å diagnostisere over nettet, og det kan være så mye, for eksempel vil en bøyd ventil eller annen skade som gjør at en innsugsventil ikke lukker skikkelig kunne føre til samme problem osv. ettersom blandingen i en eller flere av sylindrene blir antent for tidlig eller for sent, sannsynligvis for tidlig, og dette gjør at eksplosjonen lekker ut av en åpen ventil og kommer ut av toppen av forgasseren. Det kan være at blandingen er feil eller det kan være gnisten som kommer på feil tidspunkt, eller det kan være ventilen som ikke gjør det den skal.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Har sjekket alt det reggreim er ny. Tanken er ny filter er nytt lufting er bra. Veihusventilasjonen kommer inn i luftfilter boksen. Det er en ekstern pumpe ja det kommer jevnt å fint i den ja. Har ikke justert noe på den. Alle pluggene er nå svarte. (har bare ligget i brygga å testa etter rengjøring av gasserene) det sitter en justeringskrue nederst på gasseren. Den blir bedere lenger ut jeg skrur den og ikke bra når den er helt inne. Når jeg gir gass så oser det bensindamp opp fra gasseren. Jeg har en følelse av at den får for mye bensin. Men den har blitt bedere den den var til begyne med. Men kan ikke forklare hvorfor. Tenkte å ta en tur på sjøen i morgen å bruke den litt.

Link to post
  • 1 år senere...

Bommet en tann på registerreimen ved remontering?

 

Ut fra alt som er foreslått over og som er verifisert gjenstår vel omtrent bare den mulgheten.

 

Utenom det er symptomene som er beskrevet veldig typisk for dårlig kondensator eller overslag i tenningssystemet men opptsår det plutselig ifm motoroverhaling holder jeg en knapp på at regreima er ute av pos.

 

Min erfaring generelt er at 1 tann feil fremkaller disse symptomene og om man er i tvil foreslår jeg at kammen er en halv tann etter enn føre om en må velge. Det gjør normalt kjempeforskjell.

 

Annet,

Når man belaster motoren ved feks planing vil tenningssystemet møte mer motstand over tennpluggene og feiltenning kan forekomme sammen med evt andre feil/problemer i tenningssystemet.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Takk for tilbakemelding. Skal prøve å sjekke reg reima en gang til, men er rimelig sikker på at den sitter riktig. Blir nok en utfordring å få sjekket merket på kamdrevet når varmeveksleren sitter på. Jeg mener motoren gikk normalt en kort periode, men det ble da etterfulgt av at motoren ruste opp og ned i turtall selv om gasshendelen stod på i fri på tomgang. Falsk luft? Turtelleren er ikke til å stole på, men jeg vil gjette på ca 3000o/min. Stoppet motoren og tok av luftfilteret og konstaterte at spjelene i forgasserene var lukket. Jeg har byttet stifter og kondensator, men kjører med gammelt lokk og pluggledninger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...