Jump to content

Fenderlist - hvordan få på i hjørner?

ko-stens

Recommended Posts

Nærmer meg slutten på oppussing av ei gammel jolle og "planlegger" fenderlista. Har fått tak i en myk, fin en som passer.

Vet at den skal varmes opp og strekkes en god del (Må legge lista i kokende vann en god stund har jeg fått beskjed om). Vel og bra det, men lurer på hvordan man skal få det fint i baugen og i hjørnene bak. Har lagt på lista bare for å se hvordan det kan bli (ikke permanent), og det blir ikke pent i hjørnene.

Vil dette bli pent når jeg får strukket den, eller må jeg gjøre et eller annet "mystisk" for å få det pent?

Slik ser det ut uten strekking/festing:

Baugen:

Fender1.jpg

Hjørne bak:

Fender2.jpg

Tips mottas med takk!

Restaurerte en Silver Viking 15 sport for noen år siden,da varmet jeg den nye fenderlista i varmt vann før jeg begynte å legge den på.

Jeg begynte bak på den ene siden. Festet enden med en skrutvinge før jeg fortsatte rundt hele båten.Jeg måtte jobbe raskt og strekke godt ut i baugen for å få et pent resultat.

Når jeg var kommet helt bak på båten festet jeg enden med en ny skrutvinge før lista begynte å trekke seg sammen.

Deretter satte jeg inn en syrefast skrue(ikke for lang) fra undersiden på hver ende(du må jo forbore gjennom glassfiberen sånn at den ikke sprekker)

Tror ikke det har noe for seg å varme opp lokalt etterpå,for du er avhengig av å få strekt ut fenderlista.

Lykke til.

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Svart (redigert)

Takker for tips! Har forhørt meg med en forhandler, og han advarer mot å varme opp lokalt med varmepistol. Måtte la lista ligge i varmt vann (eller i pose i solveggen - men det er ikke noe alternativ her akkurat nå!!!) i en halvtime, tre kvarter før jeg fester den på den ene siden og strekker den. Bør være minst to. Skal strekke den såpass i hjørnene at også innsiden blir strukket, sier han. Da vil det også bli pent i hjørnene.

Burde vel borret hull og fått i nagler som "mothaker" til lista når den er på og, men slik verktøy har jeg ikke. Vurderer i stedet å skru i små treskruer som akkurat går gjennom glassfiberen. Da blir det mothold både over og under. I teorien høres det jo greit ut...

Så får en få tak i endebeslag til lista så det blir pent der! :smiley:

Og skulle det likevel ikke bli helt knall i hjørner og på baug, får en lete etter beslag der og...

Redigert av ko-stens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...