NasseN Startet 8.Juli.2012 Del på Facebook Startet 8.Juli.2012 Har en nylig innkjørt MerCruiser 3,0 innenbordsmotor som går som en kule, men relativt regelmessig smeller ganske høyt en gang eller to ved maks pådrag, spesielt hvis man gir full pinne mer enn noen få sekunder. Regner med at dette er uforbrent bensin som havner i eksosanlegget. Skjønner jo at maks turtall nødvendigvis medfører økt slitasje, men lurer på i hvor stor grad over nevnte smelling er en "farlig" ekstrabelastning for motor/ eksos? Lurer dessuten på om dette er "normalt" eller en indikator på feil blandingsforhold el? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juli.2012 Del på Facebook Svart 8.Juli.2012 Prøv å kjøre med motorluke åpen. Kansje litt lite luft? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NasseN Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Takk for svar. Båten er dog åpen og motorluka hengslet helt i bakkant. Tror derfor dessverre at den ganske store motorluken står i fare for å blåse/ riste av når jeg nærmer meg 40 knop.... Uten å ha særlig greie på dette synes jeg luftekanalene til motorrommet virker svært godt dimensjonerte. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 da demonterer du luka... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Så gjør det den tungvindte måten. Sett inn en blank slange gjennom eit hull til motorrom, en eller annan plass, og så taper/fuger du rundt. Og så legger du den i vannlås og fyller vann i , og kjørere en test. Suger den vannet inn i motorrommet kan det være lite lufttilførsel. Vann/kondens i bensin kan også gi fusk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jkn Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Kan også være at motoren går for magert. For lite bensin. Luftinntakene har sikkert vært like på denne båten i alle år og fungert. Få renset og justert forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 ...går som en kule, men relativt regelmessig smeller ganske høyt en gang eller to ved maks pådrag Hvis det er det jeg tror det er så skal det faktisk være slik. I min egen båt har jeg samme problem, og var i begynnelsen litt engstelig, men det viser seg at slike smell oppstår når man kjører litt for fort ! Når en båt beveger seg gjennom vannet i høy hastighet dannes det trykkbølger rundt båten. Etterhvert som båtens hastighet øker blir det en opphopning av trykkbølger rundt båten. På et tidspunkt blir den opphopningen av trykkbølger så tett at den blir til nærmest en mur, ofte også bare kalt lydmuren. Smellene du hører er nok ikke som du kanskje tror at du bryter lydmuren, men de er faktisk selve lydmuren. Lyd er variasjoner i lufttrykk, og den voldsomme økningen som forårsakes av opphopning av slike trykkbølger høres ut som et kraftig smell. Etter å ha lest litt på nett i forhold til min egen båt viser seg at slike smell oppstår når man kommer opp i hastigheter rundt mach 1, eller rundt 347 meter i sekundet ved 1 bar atmosfærisk trykk, som er rett over marsjfart på min båt, og er sannsynligvis det du opplever når du har maks pådrag på din båt. Forsøk å ta det litt roligere, særlig i tett bebygde strøk og sent på kvelden, da disse smellene vistnok kan oppleves som ganske sjenerende av lokalbefolkningen. Sitér dette innlegget Link to post
NasseN Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Etter å ha lest litt på nett i forhold til min egen båt viser seg at slike smell oppstår når man kommer opp i hastigheter rundt mach 1, eller rundt 347 meter i sekundet ved 1 bar atmosfærisk trykk, som er rett over marsjfart på min båt, og er sannsynligvis det du opplever når du har maks pådrag på din båt. Interessant teori, og sikkert lurt å ta det litt roligere noen ganger. Farten over tilsvarer dog over 600 knop. Tror alle skal være glade for at båten min ikke er så rask. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Hvis det er det jeg tror det er så skal det faktisk være slik. I min egen båt har jeg samme problem, og var i begynnelsen litt engstelig, men det viser seg at slike smell oppstår når man kjører litt for fort ! Når en båt beveger seg gjennom vannet i høy hastighet dannes det trykkbølger rundt båten. Etterhvert som båtens hastighet øker blir det en opphopning av trykkbølger rundt båten. På et tidspunkt blir den opphopningen av trykkbølger så tett at den blir til nærmest en mur, ofte også bare kalt lydmuren. Smellene du hører er nok ikke som du kanskje tror at du bryter lydmuren, men de er faktisk selve lydmuren. Lyd er variasjoner i lufttrykk, og den voldsomme økningen som forårsakes av opphopning av slike trykkbølger høres ut som et kraftig smell. Etter å ha lest litt på nett i forhold til min egen båt viser seg at slike smell oppstår når man kommer opp i hastigheter rundt mach 1, eller rundt 347 meter i sekundet ved 1 bar atmosfærisk trykk, som er rett over marsjfart på min båt, og er sannsynligvis det du opplever når du har maks pådrag på din båt. Forsøk å ta det litt roligere, særlig i tett bebygde strøk og sent på kvelden, da disse smellene vistnok kan oppleves som ganske sjenerende av lokalbefolkningen. Har du tatt en ankerdram for mye :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.