Jump to content

Mesan seil størrelse...

flossen

Recommended Posts

Har aldri hørt om noen "12 finger regel" på størrelsen av mesanseilet.Dette avhenger i stor grad av dybden og størrelsen på båten og hvor god evne den har til å unngå avdrift.

Her i nord norge er splittmesan bokstavelig talt i vinden,den er som en vanlig mesan med "Y"profil,hvor det er påsydd/sveiset 2 skjørt på seilet,sett i profil ovenifra ser det ut som en y.Dette seilet har større effekt for å holde baugen mot vinden,selv med mindre areal.Det er vistnok en seilmaker på Finnsnes som har patentert denne mesanen.

En forutsetning er også at du har vridbar propell eller sluregear,uten dette kan du bare glemme nytten av en mesan.Ser en del halvplanere som har mesan og det fungerer vel sånn noenlunde,men avdriften blir stor på disse båtene som er nærmest uten kjøl (Viknes),men dog sikkert bedre en uten.

:sailing:

....Her i nord norge er splittmesan bokstavelig talt i vinden,den er som en vanlig mesan med "Y"profil,hvor det er påsydd/sveiset 2 skjørt på seilet,sett i profil ovenifra ser det ut som en y. Dette seilet har større effekt for å holde baugen mot vinden,selv med mindre areal.Det er vistnok en seilmaker på Finnsnes som har patentert denne mesanen.

Hei, rogeri!

Dette med splitt-mesan høres interessant ut! Har selv en sjark som, med tiden, skal få seg mesan. Du har ikke tilfeldigvis bilde vel? Eller annen informasjon om dette?

Mvh

Walter_S

med mesanløs sjark

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Takker for informasjonen. Min hensikt med mean er hovedsakelig å holde baugen mot vindretningen slik at båten ikke vrir seg med hekken mot et eventuellt garn som skal trekkes.dette har skjedd med et par anledninger,og det er litt av en jobb å få driten ut av ror og propell.... kanskje mesanen ikke vil fungere helt opptimalt,men jeg tror/håper det kan vere med å hjelpe? :fishing:

Det er nok det samme vi mener ja. det er jo veldig enkelt å montere,men det som gjør det litt betenkelig for meg er at de veldig lett kommer i konflikt med slippen og kan gjøre en del skade da... Jeg har mesan mast og alt liggende klart,men "føler på meg" at seglet skulle vært litt større en det som hører til masten. Men det blir vel til at jeg monterer dette og ser resultatet an. :yesnod:

Hei, rogeri!

Dette med splitt-mesan høres interessant ut! Har selv en sjark som, med tiden, skal få seg mesan. Du har ikke tilfeldigvis bilde vel? Eller annen informasjon om dette?

Mvh

Walter_S

med mesanløs sjark

<{POST_SNAPBACK}>

Hei legger ved link til bilde av en viknes 770 sjark som har splittmesan,hvis du ser nøye etter ,kan dere se at bommen,piken og seilet er "splittet" i 2 deler i bakkant,akkurat dette eksemplet er ikke særlig godt, for skal dette funke må seilet være skikkelig strukket og det er det ikke her.Men som sagt tidl. er det en forutsetning at det er vridbart anlegg/sluregear slik at baugen "går opp mot vinden" ved svakt pådrag fra motoren.

Hvorvidt seilet alene stabiliserer båten når en ligger i ro og fisker tror jeg er minimalt,men under gange og stabil sidevind har det fin effekt.

OBS. Mesanseilet kan være direkte farlig ved bråe kast og fallvinder !

http://www.harstadmarina.no/side.asp?S=15

ja,og gjerne med noen bilder dersom du har? men det er vel hoved sakelig målene på seglet som er viktig for meg. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Har lånt bort dig.kameraet,men målene er som følger ; 2,20 inne langs mast,2,20 nede langs bom,2,0 oppe langs pik,og 3,40 fra topp ogned til bakkant på bommen.

Dette er ett slett seil (ikke splittmesan)!

Masten min er av aluminium og ca. 5meter lang.

Hvis ønskelig kan jeg lage en skisse av detaljene,føring og festing av blokker osv. hvis du akter å lage denne selv.

(når jeg får litt bedre tid)!

Har lånt bort dig.kameraet,men målene er som følger ; 2,20 inne langs mast,2,20 nede langs bom,2,0 oppe langs pik,og 3,40 fra topp ogned til bakkant på bommen.

Dette er ett slett seil (ikke splittmesan)!

Masten min er av aluminium og ca. 5meter lang.

Hvis ønskelig kan jeg lage en skisse av detaljene,føring og festing av blokker osv. hvis du akter å lage denne selv.

(når jeg får litt bedre tid)!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg er også intressert i en skisse på detaljene da jeg planlegger mesan på skuta mi :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...