krisalf Startet 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2012 Hei, Har en fast VHF (husker ikke navn - ikke Garmin) i min Nord80, den er koblet på samme krets som radio. Radioen fungerer, men ikke VHF, dvs. den går ikke på. Har ikke kretsmåler (eller hva det heter) for å sjekke om det går strøm til VHFen, men kablene er ganske nye. Hva har mest sannsynligvis skjedd? VHF ødelagt eller strømkablene? Kan en lett fikse ødelagt VHF eller er det dyrere enn å kjøpe ny? -Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Velkommen på BP, Kristian! Dette er det umulig å svare på uten å måle litt. Ut over det å bytte en evt. defekt sikring på VHF'en tror jeg ikke det er lønnsomt å reparere, om ikke den er såpass ny at den er omfattet av garanti selvsagt. Redigert 9.Juli.2012 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Finn først ut om det er strøm til den. Enten med å måle med Multimeter (feks denne til 150,- på Clas ohlson) eller ved å strekke nye kabler fra batteri rett til VHF. Mangler det strøm frem er det sannsynligvis enkelt og billig å fikse selv. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Javi Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Sjekk om det henger en glassikring på powerledningen bakpå VHF'en. (Sjekk gjerne om den er hel også). Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 siden apparatet er typegodkjent, er det ikke noe du har lov å gjøre inni det. Leverandøren/importøren er greieste sted, eller et radioverksted - hvis det ikke er strømforsyninga som er vansken, som de andre har nevnt. Du kunne kanskje fortelle hvor du holder til. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Noen vhfer har sikringen i selve boksen med tilgnag fra baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
krisalf Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Wow, for et raskt forum! Kjøper meg en slik multimeter og sjekker ledningene dersom ledningene er ok, sjekker jeg om det finnes sikringer på baksiden av VHFen (skal notere meg Make/Type - evt. google for manual) dersom jeg ikke finner eller det ikke fungerer med ny sikring får jeg vurdere rep. så får jeg heller kjøpe en bærbar VHF til ferien for sikkerhetsskyld sjekker den i morgen, så kan jeg heller oppdatere tråden... takk for hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) den er koblet på samme krets som radio. Hvis du har lisens bør du vite at det ikke er lov. VHF er sikkerhetsutstyr og skal forsynes med egen kurs. Redigert 9.Juli.2012 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
krisalf Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Hvis du har lisens bør du vite at det ikke er lov. VHF er sikkerhetsutstyr og skal forsynes med egen kurs. Hei, har VHF sikkerhetskurs fra 2000, regner ikke med det er noe fornyingsplikt på det? Har det blitt det? Båten er nylig overtatt, og i min bok er det ihvertfall sikrere å ha en fungerende VHF samme hvilke krets den er på enn å ikke ha en fungerende VHF. Eller tenker jeg helt feil her? Vil ikke gjøre meg upopulær på tredje post på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Det er ikke dumt at vhfen fortsatt virker når alt annet går til helsike, dermed er det endel som henter vhf strøm helt fra batteriet. Jeg tror derimot ikke det er vanlig, men ha gjerne egen sikring på den. Sitér dette innlegget Link to post
krisalf Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Enig! Ny krets legges til høsten, imens er det om og gjøre å få den jeg har oppe for show! Evt. supplere med bærbar. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 Jeg har en egen kurs med sikring fra hovedbryter startbatteri, og en egen kurs med sikring fra hovedbryter forbruksbatteri. Dette går frem til en vender ved VHF'n slik at jeg kan velge batteri. Normalt er VHF'n koblet til forbruksbatteriet med denne venderen. Skulle forbruksbatteriet gå tomt (etter at f.eks. lensepumpen ved grunnstøting skulle tømme det), slår jeg over til startbatteriet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Javi Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Ombord har jeg følgende koblet direkte på batteri, utenom hovedbryter: På startbatteri: VHF Lensepumpe VHF og lensepumpe ønsker jeg jo skal fungere uansett hva som skjer. På forbruksbatteri: Dieselvarmer Dersom jeg skulle gjøre en tabbe (i grunnen nokså utenkelig.....) å skru av hovedbryter mens varmeapperat er i gang vil jeg likevel få en kontrollert nedfyring med ettergangstid på viften. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 I tillegg til at jeg kan mate VHF valgfritt fra hvert batteri, har jeg også denne muligheten for lensepumpen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sjöfugelen Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Enig med flere her. Sjekk om du har spenning frem til VHF,en. Som gammel servicetekniker er min erfaring at helt döde apparater var de enkleste å reparere. De værste var apparater med vakkelkontakt. Feiler som plutselig forsvant, hadde en tendens til plutselig å komme tilbake! Sitér dette innlegget Link to post
Superted Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 Hei krisalf Du nevner at du har VHF sikkerhetskurs fra 2000. Jeg regner med at du da omtaler VHF sertifikatet. I 2002 kom det nye regler i forbindelse med implementeringen av GMDSS, som blant annet omhandler DSC. Om du har et apparat som ikke har "den røde knappen", så er det ingenting i veien for at du bruker det sertifikatet du har. (Det gule). Har du derimot en VHF med DSC ombord (kjennetegnes enklest ved at du har den røde knappen merket "Distress" på apparatet), må du oppgradere til SRC sertifikat for at du skal ha lov til å betjene apparatet. Det var de dårlige nyhetene. De gode nyhetene er at det gjøres som et selvstudium, så du ikke behøver å gå et nytt kurs for å få ordnet det. Man kan kjøpe pensumboken "Mayday" ISBN 9788292284544, lese igjennom den, og sende nytt taushetsløfte, kvittering på kjøp av bok og passfoto til adressen i bunnen av denne siden. På den siden kan du og laste ned taushetsløfte. SRC sertifikatet får du på livstid. Sitér dette innlegget Kystradiooperatør ved Telenor|Maritim Radio, Tjøme Radio Det presiseres at mine innlegg på baatplassen.no representerer meg og mine meninger som privatperson. Link to post
krisalf Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 tusen takk for all hjelp, det visste seg at det var sikringen i ledningen som måtte byttes, nå fungerer apparatet og jeg fikk bekreftet at det fungerer med hyggelige Tjøme radio. @superted: takk, stemmer at jeg har et DSC apparat (med distress knapp), skal sjekke link og bok. Sitér dette innlegget Link to post
krisalf Svart 10.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 @superted: hehe, så ikke før etterpå du jobber på Tjøme, var det deg jeg pratet med? uansett, kan jeg bestille boken på nett (ark.no) og sende kvitteringen jeg får fra nettbutikken? eller holder det kun med papirkvittering? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2012 .... uansett, kan jeg bestille boken på nett (ark.no) og sende kvitteringen jeg får fra nettbutikken? eller holder det kun med papirkvittering? Denne spesielle boken leveres fra Læremiddelforlaget i Sandefjord. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
krisalf Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Denne spesielle boken leveres fra Læremiddelforlaget i Sandefjord. Er det ikke den samme boken som denne: http://www.ark.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=7086899 Mayday av Torbjørn Tombre? Sitér dette innlegget Link to post
Superted Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 @krisalf. Det var nok meg du snakket med ja, var på jobb da jeg skrev innlegget:-) Godt å høre at det fungerer som det skal. Kvitteringen du får på nettkjøp skal holde. Man får jo med en Pakkseddel/Proformafaktura e.l. som kan legges ved. Sitér dette innlegget Kystradiooperatør ved Telenor|Maritim Radio, Tjøme Radio Det presiseres at mine innlegg på baatplassen.no representerer meg og mine meninger som privatperson. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.