Jump to content

Hvordan fikse død VHF


krisalf

Recommended Posts

Hei,

Har en fast VHF (husker ikke navn - ikke Garmin) i min Nord80, den er koblet på samme krets som radio.

Radioen fungerer, men ikke VHF, dvs. den går ikke på.

Har ikke kretsmåler (eller hva det heter) for å sjekke om det går strøm til VHFen, men kablene er ganske nye.

Hva har mest sannsynligvis skjedd? VHF ødelagt eller strømkablene? Kan en lett fikse ødelagt VHF eller er det dyrere enn å kjøpe ny?

 

-Kristian

Link to post

siden apparatet er typegodkjent, er det ikke noe du har lov å gjøre inni det. Leverandøren/importøren er greieste sted, eller et radioverksted - hvis det ikke er strømforsyninga som er vansken, som de andre har nevnt. Du kunne kanskje fortelle hvor du holder til.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Wow, for et raskt forum!

Kjøper meg en slik multimeter og sjekker ledningene

dersom ledningene er ok, sjekker jeg om det finnes sikringer på baksiden av VHFen (skal notere meg Make/Type - evt. google for manual)

dersom jeg ikke finner eller det ikke fungerer med ny sikring får jeg vurdere rep.

 

så får jeg heller kjøpe en bærbar VHF til ferien for sikkerhetsskyld

 

sjekker den i morgen, så kan jeg heller oppdatere tråden...

 

takk for hjelp!

Link to post

Hvis du har lisens bør du vite at det ikke er lov.

 

VHF er sikkerhetsutstyr og skal forsynes med egen kurs.

 

Hei, har VHF sikkerhetskurs fra 2000, regner ikke med det er noe fornyingsplikt på det? Har det blitt det?

Båten er nylig overtatt, og i min bok er det ihvertfall sikrere å ha en fungerende VHF samme hvilke krets den er på enn å ikke ha en fungerende VHF.

Eller tenker jeg helt feil her?

Vil ikke gjøre meg upopulær på tredje post på forumet.

Link to post

Jeg har en egen kurs med sikring fra hovedbryter startbatteri, og en egen kurs med sikring fra hovedbryter forbruksbatteri. Dette går frem til en vender ved VHF'n slik at jeg kan velge batteri. Normalt er VHF'n koblet til forbruksbatteriet med denne venderen. Skulle forbruksbatteriet gå tomt (etter at f.eks. lensepumpen ved grunnstøting skulle tømme det), slår jeg over til startbatteriet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ombord har jeg følgende koblet direkte på batteri, utenom hovedbryter:

 

På startbatteri:

  • VHF
  • Lensepumpe

VHF og lensepumpe ønsker jeg jo skal fungere uansett hva som skjer.

 

På forbruksbatteri:

  • Dieselvarmer

Dersom jeg skulle gjøre en tabbe (i grunnen nokså utenkelig.....) å skru av hovedbryter mens varmeapperat er i gang vil jeg likevel få en kontrollert nedfyring med ettergangstid på viften.

Link to post

Hei krisalf

 

Du nevner at du har VHF sikkerhetskurs fra 2000. Jeg regner med at du da omtaler VHF sertifikatet. I 2002 kom det nye regler i forbindelse med implementeringen av GMDSS, som blant annet omhandler DSC. Om du har et apparat som ikke har "den røde knappen", så er det ingenting i veien for at du bruker det sertifikatet du har. (Det gule). Har du derimot en VHF med DSC ombord (kjennetegnes enklest ved at du har den røde knappen merket "Distress" på apparatet), må du oppgradere til SRC sertifikat for at du skal ha lov til å betjene apparatet.

 

Det var de dårlige nyhetene. De gode nyhetene er at det gjøres som et selvstudium, så du ikke behøver å gå et nytt kurs for å få ordnet det. Man kan kjøpe pensumboken "Mayday" ISBN 9788292284544, lese igjennom den, og sende nytt taushetsløfte, kvittering på kjøp av bok og passfoto til adressen i bunnen av denne siden. På den siden kan du og laste ned taushetsløfte. SRC sertifikatet får du på livstid.

Kystradiooperatør ved Telenor|Maritim Radio, Tjøme Radio

 

Det presiseres at mine innlegg på baatplassen.no representerer meg og mine meninger som privatperson.

Link to post

@krisalf. Det var nok meg du snakket med ja, var på jobb da jeg skrev innlegget:-) Godt å høre at det fungerer som det skal. Kvitteringen du får på nettkjøp skal holde. Man får jo med en Pakkseddel/Proformafaktura e.l. som kan legges ved.

Kystradiooperatør ved Telenor|Maritim Radio, Tjøme Radio

 

Det presiseres at mine innlegg på baatplassen.no representerer meg og mine meninger som privatperson.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...