Lettrus Startet 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2012 Finnes det noen enkel patent for å lage et øye på et fortøyningstau? Jeg vil tilpasse lengden på fortøyningene på båtplassen, men er for lat til å spleise (dessuten er tauet flettet). Å knyte en løkke vil jo funke, men jeg stoler ikke helt på det, og det ser litt lurvete ut. Finnes det noe som kan f.eks. klemmes på slik at det blir et øye? Takling er selvsagt også mulig, men enda enklere er å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) Hvis du ikke vil spleise, så er pålestikk tingen. Redigert 9.Juli.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Herman Svart 9.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2012 (redigert) ... for lat til å spleise: http://www.maritim.n...ortøyningspakke Redigert 9.Juli.2012 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Lettrus Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Problemet med ferdig fortøyningstau er jo at det bare er øye i en ende, jeg trenger et øye i den andre også (etter tilpasning av lengde). Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Pålestikk er jo abslutt det enkleste. Vil du ha noe som ser bedre ut kan du jo prøve å klemme på taluritter Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg anbefaler denne: http://www.maritim.no/klar-fritid/litteratur/navigasjon-og-sjokunnskap/knoper-og-stik-i-baten Kjekk å ha i båten. Og meget illustrativ. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Kanskje trådstarter har en god venn som kan spleise og kan gjøre jobben? Å lokke med en flaske med noe godt i er ikke dumt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Kanskje man tilogmed kan lokke seg selv? Artig å lære noe nytt. Forøvrig mener jeg man god kan ha pålestikk i enden som er festet til båten. Hvis det blir slitasje der tauet går over ripa kan man tre gjennom en slangestump som tar støyten. Selve kryssholtet bør slite minimalt. På brygga er det ofte bare en ring å fortøye i. Denne vil slite på tauet så det er der man trenger kause og sjakkel. Å bruke pålestikk syns jeg ikke er lurvete så lenge knuten er pen og lengden på tauet er tilpasset. Selv syns jeg faktisk det er jålete å kappe tauet, en ekstra meter kan komme godt med, men smaken er som baken . . . Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Er det mulig å bli for lat til å spleise???? Det er vel kanskje ikke den fysiske formen som har sviktet, men kunnskapen..... Noen få minutter i godstolen, så er jobben gjort Men et riktig slått pålestikk lager et fast øye i enden av tauet, og stikket er lett å få opp (hvis du gjør det riktig), uansett hvor hardt tauet blir belastet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Pålestikk er lett å få opp uansett hvor hardt tauet *har vært* belastet. Er tauet stramt får du ikke opp et pålestikk. Derfor, hvis jeg feks må fortøye i en ring og har mistanke om at jeg må stikke i løpet av nattens mulm osv pga vinddreining/økning, bruker jeg heller en variant m dobbelt halvstikk rundt tauet, gjerne med noen tørn i ringen så ikke det innerste stikket blir umulig . . . . Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Hvorfor trer du ikke bare tauet gjennom ringen og tilbake til kryssholtet dersom du er redd for å måtte stikke "i løpet av nattens mulm" quantumduck? Da slipper du å komme deg i land og løsne "knuten" selv om den er enkel? Og så slipper du å ha en kveil liggende på land som folk kan snuble i. Redigert 11.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lettrus Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Joda, jeg kan spleise. Blir riktignok ikke vakkert, men helt ok. Har til og med en slik spiker til det bruk. Speising av flettet tau har jeg ikke forsøkt meg på. Og jeg kan også pålestikk. Det vanskelige med øyespleis synes jeg er å få tauet akkurat passe langt til fortøyning i båtplass. I tillegg til at jeg er for lat til å speise 4 stk øyer. Men det mulig jeg får sette meg i solen (hvis den finnes) med noen øl og litt tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 I tillegg til at jeg er for lat til å speise 4 stk øyer. Ærlighet skal man respektere! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Men det mulig jeg får sette meg i solen (hvis den finnes) med noen øl og litt tålmodighet. Jeg tror nok det er løsningen. Ferdige taustumper med øyesples er vanskelig å overføre via internett. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeros Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Jeg er nok enda latere. Jeg gidder ikke engang å knyte. I hjemmehavnen har jeg tau i passende lengder med metallkauser. Disse er festet til uteriggerne med sjakkel. Tauene strammes sånn passe (flytebrygge), deretter belegger jeg forskriftsmessig i kryssholtene. Havnen er skjermet, men av og til koster jeg på meg et par spring ved fare for kraftig vind. I uthavn og gjestehavn gjør jeg som LarsH beskriver. Som gammel speider behersker jeg de knuter som trengs for et trygt og praktisk båtliv, men jeg anser ordinær kryssholtbelegging som tilstrekkelig for min lille 21" daycruiser. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Fru Jacobsen Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Kan du fortelle litt om "forskriftsmessig ordinær kryssholtbelegging"? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Jeg bruker fletta fortøyningstau med kause og rykkdemper. Pålestikk i andre enden. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Hvorfor trer du ikke bare tauet gjennom ringen og tilbake til kryssholtet dersom du er redd for å måtte stikke "i løpet av nattens mulm" quantumduck? Da slipper du å komme deg i land og løsne "knuten" selv om den er enkel? Og så slipper du å ha en kveil liggende på land som folk kan snuble i. det gjør jeg da også selvfølgelig når tauet er langt nok. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Jeg satt i samme situasjonen som TS i fjord. Fant en slik ilustrasjon over spleis og tok jobben! Har aldri angret et sekund. Det ser meget pent ut og kjempeenket å få fortøyd korrekt i båsen når det blåser. Anbefaler deg å ta jobben, dessuten går de 2 siste 100 ganger fortere en den første Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Kan du fortelle litt om "forskriftsmessig ordinær kryssholtbelegging"? Dette ble bare tull . Jeg forsøkte å bedrive tekstredigering på iPaden. Det jeg forsøkte å si var: Jeg fortøyer forskriftsmessig med ordinær kryssholtbelegging. Når dette er sagt, undrer jeg på begrepet "forskriftsmessig fortøyning". I kontrakten hos endel båthavner stilles det krav til "forskriftsmessig fortøyning". Kan noen her på forumet vise til disse forskriftene? Jeg har ikke klart å finne de. Hvilke knuter er omfattet av forskriften? Hva er kravene i forskriftene? Er det et begrep knyttet opp til sjømannskap? En tur bryggelangs avslører en rekke underlige fortøyninger. Alt fra de "normale" metodene, til 4 halvstikk og en kjerringknute. Min nabobåt har forresten laget øyer/løkker med hjelp av strips(!!) Det ser nokså pent ut, men det blir spennende å se hvordan stripsene takler salt, vær og vind. Siden latskap er en del av problemstillingen, så er det riktig å fortelle at min nevnte speiderkarriere opphørte etter 4 år fordi jeg var (og er) lat. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Når dette er sagt, undrer jeg på begrepet "forskriftsmessig fortøyning". I kontrakten hos endel båthavner stilles det krav til "forskriftsmessig fortøyning". Kan noen her på forumet vise til disse forskriftene? Det er vel forskrifter som de forskjellige båtforeningene har utarbeidet. Der jeg ligger går det på bruk av gummifjærer og hvor tauene skal være festet, ikke hvilke knuter man skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Det er vel forskrifter som de forskjellige båtforeningene har utarbeidet. Der jeg ligger går det på bruk av gummifjærer og hvor tauene skal være festet, ikke hvilke knuter man skal bruke. To greie tommelfinger regler å forholde seg til er vel at "man skal fortøye for storm", og "en båt skal ikke knytes eller bindes, den skal fortøyes". Det finnes et hav av knoper og stikk guider på nett om du søker på fortøyning. Disse er greie og lære av. Finnes også mange på www.youtube.com . Når jeg ligger ved gjestebrygger og i uthavner førtøyer jeg enten med brest eller spring. En lett stikk man kan bruke er halvstik om man fortøyer til ringer. På påler kan man bruke pålestikk. Står finnes masse guider på nett man kan finne om man bruker www.google.no . For de som har båten i havet må man også tenke på flo og fjære om man tenker og ligge lenge. Uansett, fortøy som du venter storm. Da vil båten ligge trygt og godt. I de flste kretser blandt båtfolket så er det også sett på som godt sjømannskap. Lykke til :-) Da vil det også være lurt og førtøye med mer enn to fortøyninger. Er kanskje litt avhengi av bætens vekt og størrelse det, men.... Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
quantumduck Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 ... En lett stikk man kan bruke er halvstik om man fortøyer til ringer. På påler kan man bruke pålestikk ... Her fant jeg nok en link til spleising og pålestikk: http://www.maritimstart.no/spleising.shtml ... og ikke minst her https://baatplassen.no/i/topic/61821-min-favoritt-knute/ :-) Men pointet mitt her bare at et pålestikk på stram line *ikke* er enkelt å få opp. Å få båten til å «sitte fast» er sjelden vanskelig, men særlig når jeg seiler alene, og legger meg et sted det kan bli utsatt, er det viktig for meg å tenke på å komme løs også, og da er det ikke noe kult å sloss med pålestikk på stram line. Hvis tauet er langt nok, og du har plass nok på kryssholtet lar du selvsagt tauet gå rundt påle/gjennom øye, og tilbake igjen. Da slipper man også å klø seg ihue for å velge mellom halvstikk og pålestikk, og ikke minst, man kan slippe uten å måtte gå i land. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) Det er vel forskrifter som de forskjellige båtforeningene har utarbeidet. Der jeg ligger går det på bruk av gummifjærer og hvor tauene skal være festet, ikke hvilke knuter man skal bruke. Jeg har også antatt at det er det som menes. Litt av bakgrunnen for min avsporing av denne tråden er at blant annet Seilas og Båtmagasinet regelmessig har repetisjon av knoper og stikk til fortøyninger. I disse artiklene refereres det ofte til "forskriftsmessig fortøyning", uten at dette er ytterligere forklart. Et eksempel finnes i denne ingressen: http://www.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTE0NjA3MQ Her kan man sikkert tolke teksten på flere måter, men her synes det tydelig at det er knoper og stikk som skal være forskriftsmessig utført. Så lenge en båt er sikkert fortøyd, og ikke utgjør noen fare, legger jeg meg ikke opp i hvilke knoper og stikk folk velger å bruke. De må gjerne bruke doble kjerringknuter for min del. Det er ikke jeg som skal løse opp knuten senere... Jeg bare lurte på om det faktisk finnes en generell forskrift for fortøyning, eller om det er lokale regler som gjelder? Redigert 13.Juli.2012 av kjeros (see edit history) Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
quantumduck Svart 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Denne tråden er faktisk det mest relevante googletreffet på "forskriftsmessig fortøyning", you do the math . . . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.