Jump to content

Enkel løkke/øye til fortøyning

Lettrus

Recommended Posts

Finnes det noen enkel patent for å lage et øye på et fortøyningstau? Jeg vil tilpasse lengden på fortøyningene på båtplassen, men er for lat til å spleise (dessuten er tauet flettet). Å knyte en løkke vil jo funke, men jeg stoler ikke helt på det, og det ser litt lurvete ut. Finnes det noe som kan f.eks. klemmes på slik at det blir et øye? Takling er selvsagt også mulig, men enda enklere er å foretrekke.

Kanskje man tilogmed kan lokke seg selv? Artig å lære noe nytt.

Forøvrig mener jeg man god kan ha pålestikk i enden som er festet til båten. Hvis det blir slitasje der tauet går over ripa kan man tre gjennom en slangestump som tar støyten. Selve kryssholtet bør slite minimalt. På brygga er det ofte bare en ring å fortøye i. Denne vil slite på tauet så det er der man trenger kause og sjakkel. Å bruke pålestikk syns jeg ikke er lurvete så lenge knuten er pen og lengden på tauet er tilpasset. Selv syns jeg faktisk det er jålete å kappe tauet, en ekstra meter kan komme godt med, men smaken er som baken . . .

Er det mulig å bli for lat til å spleise???? Det er vel kanskje ikke den fysiske formen som har sviktet, men kunnskapen..... :wink: Noen få minutter i godstolen, så er jobben gjort :thumbsup:

Men et riktig slått pålestikk lager et fast øye i enden av tauet, og stikket er lett å få opp (hvis du gjør det riktig), uansett hvor hardt tauet blir belastet.

Pålestikk er lett å få opp uansett hvor hardt tauet *har vært* belastet. Er tauet stramt får du ikke opp et pålestikk. Derfor, hvis jeg feks må fortøye i en ring og har mistanke om at jeg må stikke i løpet av nattens mulm osv pga vinddreining/økning, bruker jeg heller en variant m dobbelt halvstikk rundt tauet, gjerne med noen tørn i ringen så ikke det innerste stikket blir umulig . . . .

Hvorfor trer du ikke bare tauet gjennom ringen og tilbake til kryssholtet dersom du er redd for å måtte stikke "i løpet av nattens mulm" quantumduck? Da slipper du å komme deg i land og løsne "knuten" selv om den er enkel? Og så slipper du å ha en kveil liggende på land som folk kan snuble i.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Joda, jeg kan spleise. Blir riktignok ikke vakkert, men helt ok. Har til og med en slik spiker til det bruk. Speising av flettet tau har jeg ikke forsøkt meg på. Og jeg kan også pålestikk.

Det vanskelige med øyespleis synes jeg er å få tauet akkurat passe langt til fortøyning i båtplass. I tillegg til at jeg er for lat til å speise 4 stk øyer. Men det mulig jeg får sette meg i solen (hvis den finnes) med noen øl og litt tålmodighet.

Men det mulig jeg får sette meg i solen (hvis den finnes) med noen øl og litt tålmodighet.

Jeg tror nok det er løsningen. Ferdige taustumper med øyesples er vanskelig å overføre via internett.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg er nok enda latere. Jeg gidder ikke engang å knyte.

I hjemmehavnen har jeg tau i passende lengder med metallkauser. Disse er festet til uteriggerne med sjakkel. Tauene strammes sånn passe (flytebrygge), deretter belegger jeg forskriftsmessig i kryssholtene. Havnen er skjermet, men av og til koster jeg på meg et par spring ved fare for kraftig vind.

I uthavn og gjestehavn gjør jeg som LarsH beskriver.

Som gammel speider behersker jeg de knuter som trengs for et trygt og praktisk båtliv, men jeg anser ordinær kryssholtbelegging som tilstrekkelig for min lille 21" daycruiser.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hvorfor trer du ikke bare tauet gjennom ringen og tilbake til kryssholtet dersom du er redd for å måtte stikke "i løpet av nattens mulm" quantumduck? Da slipper du å komme deg i land og løsne "knuten" selv om den er enkel? Og så slipper du å ha en kveil liggende på land som folk kan snuble i.

det gjør jeg da også selvfølgelig når tauet er langt nok.

Jeg satt i samme situasjonen som TS i fjord. Fant en slik ilustrasjon over spleis og tok jobben! Har aldri angret et sekund. Det ser meget pent ut og kjempeenket å få fortøyd korrekt i båsen når det blåser.

Anbefaler deg å ta jobben, dessuten går de 2 siste 100 ganger fortere en den første :smiley:

Kan du fortelle litt om "forskriftsmessig ordinær kryssholtbelegging"?

Dette ble bare tull :blush: . Jeg forsøkte å bedrive tekstredigering på iPaden.

Det jeg forsøkte å si var:

Jeg fortøyer forskriftsmessig med ordinær kryssholtbelegging.

Når dette er sagt, undrer jeg på begrepet "forskriftsmessig fortøyning". I kontrakten hos endel båthavner stilles det krav til "forskriftsmessig fortøyning". Kan noen her på forumet vise til disse forskriftene? Jeg har ikke klart å finne de. Hvilke knuter er omfattet av forskriften? Hva er kravene i forskriftene? Er det et begrep knyttet opp til sjømannskap?

En tur bryggelangs avslører en rekke underlige fortøyninger. Alt fra de "normale" metodene, til 4 halvstikk og en kjerringknute. Min nabobåt har forresten laget øyer/løkker med hjelp av strips(!!) Det ser nokså pent ut, men det blir spennende å se hvordan stripsene takler salt, vær og vind.

Siden latskap er en del av problemstillingen, så er det riktig å fortelle at min nevnte speiderkarriere opphørte etter 4 år fordi jeg var (og er) lat.

mvh kjeros
-

Når dette er sagt, undrer jeg på begrepet "forskriftsmessig fortøyning". I kontrakten hos endel båthavner stilles det krav til "forskriftsmessig fortøyning". Kan noen her på forumet vise til disse forskriftene?

Det er vel forskrifter som de forskjellige båtforeningene har utarbeidet. Der jeg ligger går det på bruk av gummifjærer og hvor tauene skal være festet, ikke hvilke knuter man skal bruke.

Det er vel forskrifter som de forskjellige båtforeningene har utarbeidet. Der jeg ligger går det på bruk av gummifjærer og hvor tauene skal være festet, ikke hvilke knuter man skal bruke.

To greie tommelfinger regler å forholde seg til er vel at "man skal fortøye for storm", og "en båt skal ikke knytes eller bindes, den skal fortøyes".

Det finnes et hav av knoper og stikk guider på nett om du søker på fortøyning. Disse er greie og lære av. Finnes også mange på www.youtube.com .

Når jeg ligger ved gjestebrygger og i uthavner førtøyer jeg enten med brest eller spring.

En lett stikk man kan bruke er halvstik om man fortøyer til ringer. På påler kan man bruke pålestikk. Står finnes masse guider på nett man kan finne om man bruker www.google.no . For de som har båten i havet må man også tenke på flo og fjære om man tenker og ligge lenge. Uansett, fortøy som du venter storm. Da vil båten ligge trygt og godt. I de flste kretser blandt båtfolket så er det også sett på som godt sjømannskap. Lykke til :-)

Da vil det også være lurt og førtøye med mer enn to fortøyninger. Er kanskje litt avhengi av bætens vekt og størrelse det, men....

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

... En lett stikk man kan bruke er halvstik om man fortøyer til ringer. På påler kan man bruke pålestikk ...

Her fant jeg nok en link til spleising og pålestikk: http://www.maritimstart.no/spleising.shtml ... og ikke minst her https://baatplassen.no/i/topic/61821-min-favoritt-knute/ :-)

Men pointet mitt her bare at et pålestikk på stram line *ikke* er enkelt å få opp. Å få båten til å «sitte fast» er sjelden vanskelig, men særlig når jeg seiler alene, og legger meg et sted det kan bli utsatt, er det viktig for meg å tenke på å komme løs også, og da er det ikke noe kult å sloss med pålestikk på stram line.

Hvis tauet er langt nok, og du har plass nok på kryssholtet lar du selvsagt tauet gå rundt påle/gjennom øye, og tilbake igjen. Da slipper man også å klø seg ihue for å velge mellom halvstikk og pålestikk, og ikke minst, man kan slippe uten å måtte gå i land.

Jeg har også antatt at det er det som menes.

Litt av bakgrunnen for min avsporing av denne tråden er at blant annet Seilas og Båtmagasinet regelmessig har repetisjon av knoper og stikk til fortøyninger. I disse artiklene refereres det ofte til "forskriftsmessig fortøyning", uten at dette er ytterligere forklart. Et eksempel finnes i denne ingressen: http://www.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTE0NjA3MQ

Her kan man sikkert tolke teksten på flere måter, men her synes det tydelig at det er knoper og stikk som skal være forskriftsmessig utført.

Så lenge en båt er sikkert fortøyd, og ikke utgjør noen fare, legger jeg meg ikke opp i hvilke knoper og stikk folk velger å bruke. De må gjerne bruke doble kjerringknuter for min del. Det er ikke jeg som skal løse opp knuten senere...

Jeg bare lurte på om det faktisk finnes en generell forskrift for fortøyning, eller om det er lokale regler som gjelder?

Redigert av kjeros (see edit history)

mvh kjeros
-

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...