Lars H. Startet 9.Juli.2012 Del på Facebook Startet 9.Juli.2012 Hei. Lyddempningen i motorrommet i min Saga 27 fra 1986 er elendig. Den består av vanlig skumgummi med svart plastfolie. I første omgang har jeg tenkt å dempe kun luken til motorrommet med Biltema sin lyddempningsplate art. 369221. Den kan limes fast, men hvilket lim skal jeg bruke? Det greieste er jo at det er noe de har hos Biltema. Det må jo tåle litt temperatur og være garantert å holde dempingen på plass så den ikke løsner og faller ned på motoren. For å være helt sikker, kommer jeg nok imidlertid til å bruke noen skruer med ekstra store skiver spredd rundt på luken for sikring. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Brukte samme dempeplater i min båt, festet med kontaktlim fra Biltema og skruer med store skiver. Satt som et skudd! Brukte 5 skruer pr. plate. Det er imidlertid viktig å treffe riktig med platene på første forsøk for limet "hugger" med en gang. Ble veldig bra resultat. Redigert 9.Juli.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Var det dette limet du brukte? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Neros Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Demper disse platene bedre enn de typiske porolon platene fra f.eks BT..? Tenker altså på disse platene av mangefarget skumbiter med sølvfolie på den ene siden... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Isolerte med Biltema platene i min båt,brukte Biltema Spray lim det var lettvint og sitter som ei kule.Sprayet lim på begge flater og ventet ca 5 minutter før montering. Redigert 9.Juli.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Var det dette limet du brukte? Ja, det var det! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Prolimit Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg brukte denne på min gamle båt og limte med biltemas kontaktlim på spray. Holdt i 6 år uten tegn på å lösne. Veldig bra demping og mye bedre enn den blanke mef flerfarget skum. Skal bruke denne i nåvärende båt för neste sesong. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Demper disse platene bedre enn de typiske porolon platene fra f.eks BT..? Det var slike plater i båten min før jeg skiftet de ut og forskjellen var stor. Når du kjenner på vekten på platene er det også stor forskjell. Platen jeg monterte har flere sjikt og er en mer avansert utgave enn rene skumgummiplater med polyesterfolie. Jeg var samtidig veldig nøye med monteringen slik at alle flater ble dekket skikkelig også undersiden av dørkplatene. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Christensen Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Ser at noen har hatt godt resultat med spraylimet til BT, jeg har ikke samme erfaringen, når det ble godt og varmt i maskinrommet så løsna limet! Maritim har fine plastskiver til formålet! Sammen med vanlig kontaktlim blir det bra saker! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Neros Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg har nylig brukt BT kontaktlim på boks. Limte noe kunstlær på noen alu-paneler. Føler at limet stadig ikke har "tørket", er borti 14 dager siden jeg limte dette.. Blir 3M på meg på de resterende paneler.. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 . Føler at limet stadig ikke har "tørket", er borti 14 dager siden jeg limte dette.. Blir 3M på meg på de resterende paneler.. Som det står på boksen så er det ikke egnet til alle plasttyper, så det er nok her problemet ditt ligger. Har vært borti tilsvarende problem tidligere hvor limet reagerte med myk plast og ble til en seig guffe. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Har limt på slike plater her og der mange ganger, og har to ganger brukt BT spraylim i mangel av noe annet. Løsnet hver gang! Bruker nå kun 3M eller Wurth spraylim til alt slikt, og det ser ut til å sitte godt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg har slike plater under motorluka, limt fast for 5-6 år siden med Biltemas kontaktlim. Sitter som støpt, og demper mye bedre enn porolonplatene som var der før... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Neros Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Som det står på boksen så er det ikke egnet til alle plasttyper, så det er nok her problemet ditt ligger. Har vært borti tilsvarende problem tidligere hvor limet reagerte med myk plast og ble til en seig guffe. Tviler litt på dette... Gjorde en testliming først, da jeg har opplevd tidligere at lim har løst opp materialer. Det er ingen tegn til oppløsning av kunstlæret, men bevares det kan jo være ukompatibelt... Men som sagt, det blir 3M heretter.. Livet er for kort til å fjase med billig lim ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Livet er for kort til å fjase med billig lim ;-) Der er jeg faktisk enig med deg. Har for det meste dårlig erfaring med Biltema-ting, men akkurat plater & kontaktlim fungerte veldig bra hos meg. Jeg regner med at alle som bruker lim er nøye med rengjøring av overflatene før liming slik at ikke årsaken til det dårlige resultatet ligger der. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
EnDagRett Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 HAr brukt Biltema's kontaktlim før, og den virker god og sterk. MEN spraylimet deres er ikke å anbefale, sats da heller på 3M sine produkter. Biltema sitt spraylim slipper etter en tid, og er ikke særlig sterkt (erfaring fra bil med dette, er no ikke bedre i båt) Sitér dette innlegget Link to post
Sunnmøringen Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 ...sats da heller på 3M sine produkter. Uten at jeg har prøvd Biltemas alternativ, så kan jeg ihvertfall varmt anbefale 3M sitt spraylim. Det er et fantastisk bra produkt! Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
Jori Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Hei Lars H, i min Crownline brukte jeg slike plater og feste de med Biltema sin BT multibond. Det ble veldig bra og sitter som bare juling, på tredje sesongen nå. Prøvde BT spraykontaktlim i en annen båt jeg pusset opp, det ble bare tragisk og platene løsnet etter noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Å bruke Biltema sin BT multibond hørtes interessant ut iom. at det ikke er et kontaktlim og at en dermed kan etterjustere plasseringen av dempingsplatene en stund etter sammenføying. Men nå har jeg allerede kjøpt inn BT sitt kontaktlim på boks, så det blir vel at det er det jeg bruker. Dessverre får jeg ikke tid til å gjøre jobben før vi drar på 4 ukers båtferie nedover svenskekysten på fredag, men kommer tilbake med erfaringer når jobben er gjort i september. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Produkter som egner seg til liming av disse platene som et alternativ til kontaktlim kan være: Novatec Xtack7 Optiform Fast Soudalseal Supertack Essve ESS Tack HT-X Alle disse produktene er MS/Hybrid monteringslim. De har den egenskapen at de har meget høy umiddelbar heft, men herder først etter et døgn eller 2. Slik sett kan man etterjustere. Kan limes i striper med 10-20cm mellomrom. Husk å avslutte med en stripe i ytterkant. Kan også brukes som fugemasse i hjørnene. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Betyr det at slike typer monteringslim hefter så godt umiddelbart at de kan brukes på vertikale flater eller til og med opp under dekk uten at platene faller ned med en gang? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 De produktene jeg listet opp har utrolig høy umiddelbar heftevne. Tror ikke du får noen problemer med å lime oppunder dørken nei. Husk bare å få trykket platene på plass innen det har gått 10-12 minutter,før det dannes skinn på limet(du kan sjekke før du presser de på plass med fingertuppen, oversmitter det er du i rute). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Windy37GM Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) Brukte Tec7, sitter som F :-) Mvh Bavaria32sport Redigert 23.Juli.2012 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 (redigert) De produktene jeg listet opp har utrolig høy umiddelbar heftevne. Tror ikke du får noen problemer med å lime oppunder dørken nei. Takker for info. I første omgang blir det å montere ny støydemping under motorromsluken (som jeg demonterer og legger opp ned før jobben), og da blir det med allerede innkjøpt kontaktlim. Men dersom jeg skal skifte ut dempingen ellers i motorrommet, kan slike produkter bli aktuelt. De stedene er det fort gjort å plassert platene feil ved bruk av kontaktlim, så mulighet for litt etterjustering høres bra ut. Redigert 23.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Windy37GM Svart 23.Juli.2012 Del på Facebook Svart 23.Juli.2012 Tec7 limer på vertikale flater og kan justeres litt før det sitter. Har festet pater på noen steder i båten vår :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.