Jump to content

Konsekvenser for å kjøre båt under aldersgrensen

Brightbull

Recommended Posts

Hei. Jeg har et ganske enkelt spørsmål. Hva er konsekvensene for å kjøre båt ulovlig? Jeg fyller 16 om et halvt år, og jeg har tatt båtførerprøven.

Jeg bor på Østlandet, og har bare sett politibåt en gang. Da var foreldrene mine med i båten, og vi kjørte rett forbi den uten at den stoppet oss. Jeg ser da også en del eldre ut, så kanskje de ikke så meg eller trodde jeg var eldre. Uansett, hva er konsekvensene hvis jeg blir stoppet, og foreldrene mine er med i båten? Og hva er konsekvensene hvis jeg er alene med noen venner i båten? Det er en 20 fots båt som klarer 36 knop, så den har en del kraft i seg. Det er alltid jeg som kjører båten, og foreldrene mine har bare kjørt den i 1 time av de 30 timene vi har kjørt den. Før noen av dere sier "uffameg", så kan jeg si at jeg er en veldig ansvarlig og forsiktig fører, da jeg selv ikke liker store bølger og sånt. Jeg vet også hvordan man bruker VHF, kan sjøveisreglene, og holder alltid riktig fart til en hver tid, og bruker kartplotter for å orientere meg. Begge foreldrene mine sier jeg kan kjøre båten alene, men det er bare moren min som ikke vil det da det ikke er lovlig enda, faren min synes egentlig det er helt greit for han vet jeg oppfører meg. Har dere noen innspill?

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Hei Brightbull

Det er mange regler her i verden vi kan like eller ikke like. Mitt beste råd er at du tenker igjennom konsekvensene utover en bot. Det skal lite til på rullebladet før det kan bli trøbbel med både førerkort og visum til f eks USA. Reint rulleblad har ikke gått av moten hos gubber som meg som ansetter folk i visse yrker :-)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

For å si det enkelt: det KAN gå helt fint, dvs helt uten problemer av noe slag.

Men skulle du komme opp i en ulykke så kan både du og dine foreldre ende opp i alvorlige problemer - som dere i verste fall må slite med resten av livet.

Du må selv vurdere hvor store sjanser du er villig til å ta :pray:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har aldri og kommer sannsynligvis ikke til å kjøre båten alene med venner før jeg blir 16, men jeg pleier å kjøre den sammen med foreldrene mine. Men jeg tenkte egentlig på konsekvensene, også med tanke på at nesten alle jeg kjenner her har båt, og da er det som regel en RIB med alt fra 9,9 til 30hk, når de er bare 14-15 år. Disse går jo minst 20-30 knop, og de har aldri blitt stoppet. Har liksom aldri sett politibåt her i Oslofjorden heller.

Ung/Gammel det er nå sånn at de fleste eldre tenker konsekvenser, det er det som kan være dritt med å bli gammel (les: eldre /moden).

Så ja, du vet du ikke har lov. Du tenker normalt, Konsekvens -> bli tatt -> få forenklet forelegg. -> ferdig! MEN, si du kjører på noen og dreper vedkommende, så vil du og din familie bli gjeldslaver for livet. Forsikring dekker ingenting når du kjører ulovlig.

Så unge vil tenke enkle konsekvenser men en moden / voksen vil tenke enda lengre på hva som kan skje i tenkt situasjon som A, B osv.

+ Du må leve med at du kanskje skadet noen.

Så ja du tror nok du har full kontroll mtp erfaring, kurs osv.

Men om du hadde kurs og erfaring hvorfor da stille spørsmålet :) som du allerede egentlig vet svaret på, når du i tillegg vet at du vil gi full gass med 100 hesteren:p

Redigert av boati (see edit history)

Jeg sier ikke jeg har full kontroll, men jeg er veldig forsiktig når det gjelder båt eller vann. Jeg kjører alltid forsiktig, fordi jeg selv ikke liker store bølger, og spesielt ikke når jeg vet en av de som er ombord er redd for det. Jeg har VHF sertifikat, har tatt båtførerprøven, og kan vel det meste, og hvis noe skjer så er det sannsynligvis på grunn av en annen båt. Jeg stiller spørsmålet, fordi jeg ikke ble fortalt i kurset mitt hva konsekvensene er for å kjøre båt uten lappen ;) Jeg har kjørt båten en gang alene, og det var med svigerbroren min som er 30 år, så han hadde heller ikke lov å kjøre båten. Da fikk jeg lov av foreldrene mine. Jeg er ikke som de fleste, eller alle ungdommene som tøffer seg med båten, ved i trimme motoren opp for å komme nesten tippe båten, bare for å være litt kul. Jeg er lite glad å i ødelegge en båt til 300 000 kroner, da forsikringen neppe kommer til å gi oss en øre hvis det er jeg som har kjørt.

Jo men tror du det hjelper? Tenk at noe gikk galt som jeg beskrev.

Kystvakt og Politi eksisterer ikke for å TA oss, de skal beskytte oss ifra oss selv og beskytte oss ifra sånne som galningen i 30 knop i tåke.

Vi bruker ikke bilbeltet i bil for å IKKE få bot, men fordi statistisk så overlever vi med bilbeltet i en tenkt kollisjon.

Håper du skjønner, vanskelig å forklare i tillegg er jeg på mobben.

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Jo men tror du det hjelper? Tenk at noe gikk galt som jeg beskrev.

Kystvakt og Politi eksisterer ikke for å TA oss, de skal beskytte oss ifra oss selv og beskytte oss ifra sånne som galningen i 30 knop i tåke.

Vi bruker ikke bilbeltet i bil for å IKKE få bot, men fordi statistisk så overlever vi med bilbeltet i en tenkt kollisjon.

Håper du skjønner, vanskelig å forklare i tillegg er jeg på mobben.

Nei, det hjelper jo lite. Men sjansen for at noe skjer er også ganske lite. Fikk jo svar på det jeg spurte om egentlig. Og bare for å komme tilbake på det du sa, jeg ville aldri kjørt i tåke, fordi jeg ikke liker å ta sjanser. :-)
Ville forresten heller ikke gitt fullt gass, som du sa i din forrige post. Når jeg får kjøre båt (Lovlig eller ei) ville det for det meste blitt noen turer med kompiser rundt 20 knop, til en eller annen øy eller brygge, og så bare slappe av der. Jeg bruker eller behandler ikke båten som et leketøy, selv om det alltid er gøy å kjøre 36 knop :)

..selv om jeg kjørte alene (og bare er 15) gjorde det ikke noe. (50hk 32 knop)

Nei, å se en politibåt gjør sjelden noe særlig.

Noe annet og mer alvorlig er hvis du hadde skadet andre båter og folk på din vei. Det er en av de raskeste veiene til å bli gjeldsslave resten av livet. Ingen forsikringsselskap vil dekke skader forårsaket av en som besvisst fører en båt ulovlig. Skader på materielle ting som båter er en ting, verre er skader på folk, eller verre, at folk blir drept.

Skjønner veldig godt ønsket om å gå fort med båt, det gir et skikkelig kick. Men gjør deg nå selv den tjenesten at du venter til du er gammel nok, det kan spare deg for mye problemer om uhellet skulle være ute.

Kjenner meg godt igjen slik du beskriver det i første post. Jeg er nå blitt 16 år, men før det kjørte jeg så å si alltid båten vår, når foreldrene mine var med. Passerte politibåt et par ganger, uten at de gjorde noe annet enn å vinke.

Jeg tok båtførerprøven dagen før jeg fylte 16 i fjord sommer, og bestod. Jeg var veldig fristet til å ta "jomfru-tur" alene i båten, men jeg klarte å holde meg til dagen etterpå. Det er jo dog annerledes når det er snakk om et halvt år, som her.

Det som er teit er at vi som har bestått båtførerprøven, men er litt under 16 har samme rettigheter på sjøen som ein tiåring! Vi burde fått i det minste et lite unntak for å kjøre litt større båt som gjør mer enn ti knop, men ikke ubegrenset fart da.. Driter enkentlig i fart, men sjedelig å cruise rundt omkring i ei lita jolle, greit nok hvis jeg hadde hatt tilgang til en på 23 fot, men er bare snekker som ikke gjør mer enn ti knop. Båten jeg vil kjøre lovlig er 28 foter som ikke gjør mer enn 17 knop på en VELDIG god dag.. For mange år siden..

Tja, får vel bare vente til jeg blir 16. Jeg får uansett ikke lov av foreldrene til å kjøre båten alene (enda), og hvis jeg får lov får jeg bare tenke meg om. Det er ganske få båter her faktisk, og området her er ganske stort og åpent, uten skjær eller andre obstruksjoner midt i veien.

Det er helt riktig at brudd på Småbåtlovens §26b straffes med bøter, men bot ilagt ved forenklet forelegg er straff på samme måte som bot ved ordinært forelegg.

Forenklet forelegg er derfor ikke et alternativ til straff, men en enklere fremgangsmåte ved ileggelse av straff.

Ved forenklet forelegg anvendes faste bøtesatser (se link i mitt forrige innlegg), og forelegget kan ilegges av tjenestemenn i politiet og tollvesenet, som ikke tilhører påtalemyndigheten.

Vanligvis skjer ileggelsen på stedet.

På samme måte som ved et ordinært forelegg utferdiget av påtalemyndigheten, må et forenklet forelegg vedtas for å få rettsvirkning.

Forskjellen på disse er at et vanlig forelegg blir registrert i bøteregisteret hos politiet, det gjør ikke et forenklet forelegg.

Når det kommer til vandelsattest så finnes det tre typer, vanlig, uttømmende og begrenset.

De fleste arbeidsgivere har ikke mulighet til å hente ut en vandelsattest, men enkelte arbeidsgivere kan be om begrenset eller vanlig attest.

Slik som for eksempel hvis man søker jobb i en barnehage, så er det vanlig å be om en begrenset attest, og i denne vil det kunne komme frem informasjon som er relevante for stillingen, slik som om søker er tidligere dømt for pedofili e.l.

Det er heller ikke lov å be om en vandelsattest i jobbintervju eller generelt av ansatte, med mindre det er relevant for stillingen.

Det gjelder også visse regler om at dommer og forelegg ikke tas med i vandelsattesten dersom de er eldre enn 2 år for forseelser og 5 år for ubetinget fengsel eller fengsel inntil 6mnd, slik at de fleste mindre dommer vil bli fjernet fra attesten med tiden.

Dog har enkelte, slik som politiet og forsvaret, tilgang til en uttømmende attest der alle slike forhold blir stående livet ut.

Uten å oppfordre til lovbrudd, dersom man blir tatt for å kjøre båt uten båtførerbevis eller i for ung alder og blir straffet for dette, så er sannsynligheten for at dette vil ha noen innvirkning i fremtiden, omtrent lik null.

Når det kommer til USA reiser kan det være litt verre, både vedtatt forenklet forelegg og ordinært forelegg har virkning som en rettskraftig dom, og man må opplyse om dette ved ambassaden når man søker visum, og det står til og med "forelegg" på deres nettsider, slik at selv en liten fartsbot gjør at man må levere vandelsattest og forklare forholdet før man får visum. Det er normalt bare narkotika, sedelighet, vold og andre alvorlige handlinger som fører til at man ikke får tillatelse til innreise, og føring av båt er nok ikke noe problem.

Ellers er selvfølgelig risikoen for avkorting i forsikringsutbetalinger til stede, mener det sto noe mer her!

Men igjen, uten å oppfordre til lovbrudd, så gjelder subjektivt ansvar på sjøen, og selv om du ikke er gammel nok til å føre båten må det være din feil (nærmest med overlegg eller uvettig kjøring) og ikke et hendelig uhell før du blir erstatningspliktig for noe som helst, og er det din feil så får du sannsynligvis regress i ettertid uansett, så etter min mening "lose-lose".

Redigert av adeneo (see edit history)

I tillegg til bot, så vil vel en konsekvens også være at du får en utsettelse på mottak av båtførerbeviset, vil tippe at det blir utsatt med ett år.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...