Astor Startet 10.Juli.2012 Del på Facebook Startet 10.Juli.2012 Stor luftfuktighet i sommer har gitt nytt liv til luftavfukteten ombord. Jeg tømmer over literen hver dag og ser spesiellt at sengetøyet trives med det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
lano2 Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Tømmer du over literen i sengetøyet hver dag ?? Du er fortsatt ung og viril du Astor !! Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Hei Astor Hva slag "hardware"bruker du og hva er omtrentlig strømforbruk på den? Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Vi har alltid med oss avfukter, og er veldig fornøyd med det. Den tar 220W , og er derfor ikke noen storforbruker akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Viktig at luker er stengt, slik at ny fuktig luft ikke slipper inn i lugaren/-e. Vi løfter opp madrassene, stenger lukene og bruker avfukteren til å tørke kondensfuktigheten et par ganger i uken for å unngå mugg. Spesielt høst, vinter og vår når det er stor forskjell mellom vann og innetemperatur er nytten av avfukter stor. Flytt avfukteren til toalettrommet, og du har fått et effektivt tørkerom for klær... Sitér dette innlegget TMS Link to post
rover Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Luftavfukteren er supert "båtutstyr". Hos oss er den i bruk hele året. I hjemmehavnen er den plassert i vasken i pentryet. Vannen rennet da rett ut av båten igjen. Avgir en liten " lunk" til omgivelsene og vifta får luften til å sirkulere rundtom:-) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Mulig jeg spør dumt nå, men finnes det avfuktere som går på 12v, og som bruker lite strøm? Vet jo at det finner slike med poser inni, men de har visse ulemper. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Fjellbonden Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Jeg bruker avfukter ved behov den tiden det ikke er behov for dielesvarme. Den står i dusjen og kjøres på dagtid hvis jeg er underveis eller har landstrøm. Undervei mates den med inverter. Den bruker 2-400 W tror jeg og avgir strømforbruket i varme i tillegg til at avfuktet luft stiger noen grader i seg selv. Bruker den også når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Luftavfukterene jeg kjenner til går kun på 220 volt. Hulda har en av disse italienske sakene. Vi kom tilbake til hjemmehavnen i går morges med RF= 70 %. Nå har avfukteren trukket ut 4 liter vann siden i går formiddag, RF er nå nede i 45 % ved 26 grader C. Regnet trommer på dekket. Full sommer med andre ord. Når vi ligger i havner med landstrøm, kjører vi afukteren nå og da. Vi har aldri hatt problemer med fukt under madrasser eller i sengetøy forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Takk for svar fra flere. Da blir det avfukter her også :-) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Hulda Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Men pass på at du kjøper 'absorbsjonsavfukter'. Disse koster en tusing mer enn de som har kjøleaggeregat. Men effekten i en absorbsjonsavfukter vurderer jeg til mer enn å bli kompensert av denne tusingen. Vår avfukter kostet ca. 2400 hos Elkjøp (for ca. tre år siden). Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 (redigert) Har foregående modell av denne og den fungerer veldig bra! Redigert 10.Juli.2012 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Vakkert, takk. Da er data notert. mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Morsom tråd dette som sier mye om gleden ved båtlivet i kombinasjon med norsk sommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Er det ikke luftfuktighet i sydligere strøk Mouche? De fleste annonser med bruktbåter fra sydligere strøk har ihvertfall et bilde der avfukteren er med. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Sydligere strøk er et et veldig stort sted så vanskelig å svare fornuftig på slikt. Her er i allefall været bare ræva og både båtfolk og folk i båt ser nokså t riste ut og i gjestehavnen er det så stille at man kan høre en nål man mister i vannet. Synes ekte synd på alle de som har brukt en formue på båt og skal nyte sine tre ukers ferie i en slik i år (også). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 Jeg har brukt en god slump penger på båt synes jeg selv, og en ting har jeg alltid visst, og det er at været får ikke jeg gjort noe med. Godvær tas som en bonus, og hvis jeg hadde sittet å irritert meg over været hele tiden, ville jeg nok heller solgt. Til og med kanskje gjort som Deg Mouche, og kjøpt hus i mer værstabilt område. Tar været som det kommer, og tar livet med ro inne i båten, hvis være utenfor er begredelig. God "sommer" Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 ....., ville jeg nok heller solgt. Er visst trangt i den døra for tiden i følge tråder her på forumet og overskrifter i avisene, men salget av restplasser til syden går som varmt hvetebrød om dagen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellbonden Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 For meg er norsk sommer midt i blinken, da den har nok sol og nok regn/overskyet til at man setter pris på at sola kommer tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.Juli.2012 Del på Facebook Svart 10.Juli.2012 (redigert) Regner det da? Luftavfukteren heiv eg i land etter påske. Kommer vel i båten igjen til høsten. Nå tørker det veldig bra. Dvs her på solkysten da. Er fortsatt 2veker + moms før eg skal ha ferie. Redigert 10.Juli.2012 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Nøtterøy Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Jeg har brukt disse blå boksene fra Maritim, bruker ca. 2 i mnd. I og med at båten ligger stille i 4 uker a gangen synes jeg det er greit å prøve å holde luftfuktigheten så lav som mulig. Kanskje skulle jeg se etter en slik elektrisk en i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Jeg har ennå Munters, dog installert med skroggjennomføring osv osv...og ikke slik som i denne tråden lenger. Den er mer gullverd enn autopiloten !! https://baatplassen.no/i/topic/34275-avfukter-munters-mg-50-paaan-igjen/ Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Her er i allefall været bare ræva og både båtfolk og folk i båt ser nokså t riste ut og i gjestehavnen er det så stille at man kan høre en nål man mister i vannet. Og jeg som sitter i 30+ og gleder meg til å komme hjem til båten . . . Men det skal da stort sett bli halvbra i uka framover tror jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 (redigert) Ja, 18-20 grader med litt vind og regnbyger mellom skyer og litt sol eller omvendt. Definisjonen på norsk sommer og charterselskapene gnir seg i henda og folk rømmer landet. http://www.dagbladet.no/2012/07/10/nyheter/sydenferie/reise/sol_og_badeferie/syden/22496965/ Redigert 11.Juli.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
lano2 Svart 11.Juli.2012 Del på Facebook Svart 11.Juli.2012 Hvorfor tror du flest nordmenn velger Bavaria? selvfølgelig pga: - tørreste båt på markedet - best isolert - tåler en god kuling - solid skrudd sammen for å tåle en norsk sommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.