Jump to content

Høy luftfuktighet = luftavfukter

Astor

Recommended Posts

Viktig at luker er stengt, slik at ny fuktig luft ikke slipper inn i lugaren/-e. Vi løfter opp madrassene, stenger lukene og bruker avfukteren til å tørke kondensfuktigheten et par ganger i uken for å unngå mugg. Spesielt høst, vinter og vår når det er stor forskjell mellom vann og innetemperatur er nytten av avfukter stor. Flytt avfukteren til toalettrommet, og du har fått et effektivt tørkerom for klær...

TMS

Jeg bruker avfukter ved behov den tiden det ikke er behov for dielesvarme. Den står i dusjen og kjøres på dagtid hvis jeg er underveis eller har landstrøm.

Undervei mates den med inverter.

Den bruker 2-400 W tror jeg og avgir strømforbruket i varme i tillegg til at avfuktet luft stiger noen grader i seg selv.

Bruker den også når båten ikke er i bruk.

Luftavfukterene jeg kjenner til går kun på 220 volt. Hulda har en av disse italienske sakene. Vi kom tilbake til hjemmehavnen i går morges med RF= 70 %. Nå har avfukteren trukket ut 4 liter vann siden i går formiddag, RF er nå nede i 45 % ved 26 grader C. Regnet trommer på dekket. Full sommer med andre ord. Når vi ligger i havner med landstrøm, kjører vi afukteren nå og da. Vi har aldri hatt problemer med fukt under madrasser eller i sengetøy forøvrig.

Sydligere strøk er et et veldig stort sted så vanskelig å svare fornuftig på slikt. Her er i allefall været bare ræva og både båtfolk og folk i båt ser nokså t riste ut og i gjestehavnen er det så stille at man kan høre en nål man mister i vannet. Synes ekte synd på alle de som har brukt en formue på båt og skal nyte sine tre ukers ferie i en slik i år (også).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har brukt en god slump penger på båt synes jeg selv, og en ting har jeg alltid visst, og det er at været får ikke jeg gjort noe med. Godvær tas som en bonus, og hvis jeg hadde sittet å irritert meg over været hele tiden, ville jeg nok heller solgt. Til og med kanskje gjort som Deg Mouche, og kjøpt hus i mer værstabilt område.

Tar været som det kommer, og tar livet med ro inne i båten, hvis være utenfor er begredelig.

God "sommer"

Her er i allefall været bare ræva og både båtfolk og folk i båt ser nokså t riste ut og i gjestehavnen er det så stille at man kan høre en nål man mister i vannet.

Og jeg som sitter i 30+ og gleder meg til å komme hjem til båten . . . Men det skal da stort sett bli halvbra i uka framover tror jeg?

Ja, 18-20 grader med litt vind og regnbyger mellom skyer og litt sol eller omvendt. Definisjonen på norsk sommer og charterselskapene gnir seg i henda og folk rømmer landet.

http://www.dagbladet.no/2012/07/10/nyheter/sydenferie/reise/sol_og_badeferie/syden/22496965/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...