Jump to content

Høy luftfuktighet = luftavfukter

Astor

Recommended Posts

Ble også interessert i den Airmasteren Ozongenerator, jeg. Er dette noe som er egnet i kjøre sammen med avfukter når båten står i vinteropplag?

Selv har jeg en avfukter kjøpt på Chlas for 7 år siden som fremdeles virker greit. Men jeg har en slik strømkobling som kutter med 5 plussgrader. Min erfaring er at det holder båten rimelig tørr, den er uttørket når det kommer kulde, og det blir fra tid til annen varmt nok tilt den slår inn. I tillegg en del salt-oppsamlere som skal virke når den elektriske ikke går. Men det kommer aldri noe i de, med mindre strømmen er kuttet og den elektriske ikke får slått inn.

Tok sjansen på å bestille den likevel, utan brukarefaring. So får me sjå!

Du får oppdatere oss når du får litt erfaring med den. Kunne tenke meg å montere noe slikt selv permanent -- den Clas Ohlson-avfukteren jeg har nå gjør jobben ypperlig når jeg bruker skuta som bobåt, men den blir ikke med på langtur. Denne lille terten ville ikke vært i veien for noe som helst, samtidig som strømforbruket er så lavt at det går an å kjøre den litt også uten landstrøm.

Varm luft inn i båten kan jeg godt tenke meg, men dette er vel ikke særlig lett å få kombinert med avfukter som trives i minusgrader? Kuldegrader er ikke aktuelt for min del, her er jeg ute etter stillegående avfukting som tar lite plass og ikke bruker særlig mye strøm.

Avfukteren jeg har i dag må stues bort før hver båttur, hadde vært kjekt med noe som var fastmontert.

For meg er det viktig å kunne få en fastmontert (gjerne lett) avfukter da jeg ikke liker å fylle båtens skap med all verdens leamikk. Dessuten er varmeverdien av en avfukter ikke all verdens, og kompenseres lett med en liten frostvakt. Jeg har en veldig grei avfukter i dag, men den veier 10-15 kg og tar et helt kleskap når den ikke er i bruk. Dessuten plasserer jeg den på kjøkkenbenken når jeg bruker den, og der er den ganske i veien. Men jeg ser også utfordringen i å få til en god montasje av en som krever skroggjennomføring,

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hva med å montere avfukteren bak i samme Stuerom som varmeapparatet og koble tørrlufta fra avfukteren inn på varmluftsslangene (evt med et spjeld for å stenge når avfukteren ikke er i bruk? Du får da tørrlufta sirkulert i hele båten samt at du kan koble dren til et eksisterende evt lage en skroggjennomføring bak på hekken?

Heller lite, men lekkert laget

Har ikke helt fått med meg hvorfor noen ikke ønsker den varme luften inn i båten?

Hvis du ikke bor i båten og båten er klargjort for kulden så det jo ingen fornuft i å varme opp båten heller. Har du en avfukter som fungerer i alle temperaturer så holdes fuktigheten konstant i forhold til ute temperaturen, så da behøver du ikke noen varme.

En avfukter som står i et oppvarmet rom vil jo forholde seg til fugtigheten og temperaturen i dette rommet, går da strømmen så vil jo temperaturen synke og fuktigheten stige, dette vil ikke skje med samme temperatur inne i båten som ute temperaturen.

Hvis du vil ha varme på fordi du ikke har klargjort båten for frost, så kan fort få større bekymringer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...