Jump to content

Høy luftfuktighet = luftavfukter

Astor

Recommended Posts

• 3 uker senere...

Har foregående modell av denne og den fungerer veldig bra!

Jeg bestilte nå en slik etter å ha sett hvor fuktig det blir i båten etter en overnatting. Hvor stødige er disse? Er det en tanke å la den gå en time to ganger i døgnet om vinteren, vil den da funke som oppvarming og avfukter? Har en Viknes 880, som skal ligge ute hele året her på Sunnmøre...

..Hvor stødige er disse? Er det en tanke å la den gå en time to ganger i døgnet om vinteren, vil den da funke som oppvarming og avfukter?..

Meacoen bruker 30/330/650W og selve viften er nok ikke det som bruker mye strøm her. Har en slik selv og synes den avgir godt med varme, spesielt på den heftigste innstillingen. Merker dette spesielt hvis avfukteren står inni en av lugarene at temperaturen er merkbart høyere i den lugaren i forhold til de andre. Det er god lunk på den tørre lufta den blåser ut :smiley: Men akkurat hvor mye varmeeffekt den avgir i forhold til f.eks. en panelovn er ikke godt å si.

Har den stående "på langs" i båten, den oppleves som noe ustødig, så stropper den fast underveis.

• 2 måneder senere...

Det skjer ingenting. Ligger det vann i beholderen, så kan denne fryse. Ledes vannet rett ut, så skjer det ingenting. Vær oppmerksom på at effekten synker med temperaturen. Jeg har hatt en italiensk avfukter stående ombord i minst tre år. Den er stort sett på hele vinteren. Italieneren er litt grinete, har lett for umotivert å slå seg av. Vurderer derfor å bytte den ut. Og forære italieneren til fruen så den kan tørke vaskerommet.

Finnmarken: Det er like rått i båten om man ikke er ombord.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jaja,angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte båt til og feriere i,kontra og bruke pengene på sydenturer..skulle tro at sol var alt her i livet.Må ikke glemme at vi har verdens flotteste skjærgård...Hva hjelper det med sol,når omgivelsene er helt bak mål;hav og strand...og det er det.Det går man jo ikke lei av i lengden :thumbsdown:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Jeg tror da ikke at den slår seg av grunnet temperaturen? Det må du i såfall sjekke opp. I Hulda blir det aldri under 0 grader. Italieneren avgir 250 W.

Hulda ligger i sjøen og fryser inne hver eneste vinter. Vi har en 250 W panelovn fast monteri i motorromet, laveste trinn på termostaten. Dessuten en vifteovn som også står på laveste trinn på termostaten. Vi bruker nok et par tusen svenske lire i oppvarming/tørking i løpet av en vinter. Og når jeg er ombord, så blåser jeg temperaturen opp i 20 grader.

• 4 uker senere...

Kva med denne sorpsjonssvfuktaren, den minste av dei? Ned til 20 minusgrader og svensk? Betyr vel litt for kvaliteten?

Velg rett avfukter

Sorpsjonsavfukter med våtluftutblåsing. Anbefalt fra -20°C til + 25°C

Denne typen avfuktere egner seg best til faste innstallasjoner og i rom hvor det kan bli frost.

Gruppebilde_med_display.JPG

Avfukterne er utviklet og blir produsert i Sverige og har tatt et steg videre i utviklingen i forhold til roterende sorpsjonsavfuktere. Den fuktige luften blåses inn i et stillestående silica gel element hvor vannet absorberes. I en tidsstyrt fase stenges et spjeld og varm luft blåses gjennom elementet og frigjør vannet slik at varm fuktig luft blåses ut i det fri gjennom en slange. Teknikken gir en rekke fordeler bl.a. mindre strømforbruk. Noe av strømforbruket gjenvinnes som varme i rommet og noe blåses ut gjennom våtluftslangen. Brosjyre. Klikk her. PD150, PD250 og PD400 selges i nettbutikken www.clima-norge.no.

RD40t_rkerom.jpgRD40campingvognstue.jpgRD40.gif

Den nye lille og unike RD40 fra Acetec har roterende sorpsjonselement. Den kan monteres både i tak, på vegg eller på gulvet. Våtluften føres ut gjennom et lite rør til en beskjeden ytterveggskappe. Strømforbruket er kun 170 watt og den er ikke større enn 17x17x13 cm! Aldri før har en profesjonell sorpjons avfukterteknologi fått plass i en så hendig og lettmontert utførelse. Kapasiteten er rikelig til campingvogner, spikertelt, bobiler, fritidsbåter, bad og andre mindre rom som ikke krever større avfuktingskapasitet. Brosjyre.pdf. Klikk her.

ikke testet, men vurderte den, kun utifra annonser, før jeg kjøpte DD8L. Det hadde jo vært unektelig kjekt å ha en som var innebygd og ute av veien når en ikke har noen naturlig plass å sette en gulvstående avfuktet. Den som er linket til i innlegget over ville jo vært mest gunstig til helårsbruk, ikke bare når båten blir lite brukt om høsten og vinteropplag.

Tror ikke noen har på forumet har referert til at de har denne...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...