Moyja Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Bitteliten: variabel geometri har alt med turbotrykket og gjøre Det er disse små vingene som styrer luftens retning inn i turbinhjulet. Luftens vinkel på turbinskovlene avgjør hvor efektivt turboen lader. Og som du sier hvis ladetrykket blr for høyt så går motoren/ecu over nødmodus dvs dumper ladetrykket helt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Nei, det var ikke det jeg mente. Det er ikke dieselmengden som avgjør turbotrykket, men det er bl a dieselmengden som er grunnlaget for kalibrering av ladetrykksregulering. VNT-laderens vanes vris for å oppnå høyere eller lavere gasshastighet inn mot turbin, slik reguleres turbinhastigheten og dermed trykket som kompressoren produserer. Men nå er vi vel strengt tatt veldig OT. Redigert 24.Juli.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har selv en d3-160 fra 2005. Skukkelig pustelyd fra turbo om motorromsluka er åpen. 0,1 bar trykk får jeg ved ca 1600rpm, 1,2 bar ved aks rundt 3-3500 rpm, minkende til rundt 1 bar når båten ligger i plan. Du må nok regne med litt høyerer trykk en meg antagelig men 1,9 høres svært mye ut. Det finnes ett stag rundt turboen som du kan trykke inn/dra i når motoren ikke går for å se at du får beveget det og bekreftet at trykket ikke har låst seg på max. Sjekk også at slaangeklemmer og slanger er tette fra turbo til innsuget, Finnes fra venstre side til høyre øverst bak på motoren. Pustelyden blir voldsom om trykket går ut her.. Pass deg for varm turbo om båten har blitt brukt på forhånd. Motorene går i nødmodus , rød lampe om trykket er alt for høyt. Girskift er mekanisk og ett slag høres både forover og i revers. Girskift skal kun sje ved tomgangsturtall. Vil tro slaget er kraftigere om du har en tung stålpropell (blank) iforhold til aluminium (svart). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2012 Hei, ved hvilket turtall har du 1,9 i trykk? Jeg får 1,3 bar på 3000 rpm på min D3 190, fra 2007 den også, og mistenker at dette er alt for mye. Er veldig interessert i om du finner ut hva som er galt. Tabellen som er gjengitt over er vel minimumsverdier, kjenner igjen tabellen fra verkstedboka. Hei, Fikk sjekket i dag. Vet ikke hvor jeg har fått 1.9 bar fra. :D Jeg fikk 1.3 ved 3500 og faktisk kun 1.2 ved 3800 . Dette er vel ett dårlig tegn for min del? Sitér dette innlegget Link to post
eivindl Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Dårlig? Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Det eneste problemet jeg ser er det er veldig vanskelig å få en myk overgang når man setter den i gir. Spesielt fra fri til forover. Det virker som at man må ta spaken veldig langt fram før den går i gir. Det betyr at motoren får veldig mye juice i det innslaget kommer og dermed kommer ett kraftig nøkk. Er dette vanlig ? Gearet kobler seg inn på tomgangsturtall, men det tar litt for lang tid synes jeg. Litt ekkelt når du skal legge til feks. Hvis du har elektronisk gir så er det lagt inn en forsinkelse på ca 1 sekund. Hvis du tidligere er vant til mekanisk gir så er dette en liten overgang, ref. egen erfaring. Når du har lært deg å håndtere forsinkelsen vil du ikke ønske deg noe annet På meg virker det som at tror at "alt er galt", men det er nok bare du som er uerfaren som du selv skriver. Har erfart den følelsen selv . Et godt råd er å ikke skru på noe som funker, er du fortsatt usikker så ta kontakt med noen som har greie på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 @Ally : Heheh, du har nok rett, er nok bare uerfarenhet. Har kun hatt båter med utenbordsmotorer tidligere (Utenom en Saab 8-10hk), så overgangen til større båt med diesel er er stor. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Hei, Fikk sjekket i dag. Vet ikke hvor jeg har fått 1.9 bar fra. :D Jeg fikk 1.3 ved 3500 og faktisk kun 1.2 ved 3800 . Dette er vel ett dårlig tegn for min del? Hei, jeg var ute i går og testet litt. Jeg har 1,3 bar ved 3000 rpm og ved 3650 rpm har jeg 1,2 bar, forbruk ved 3650 rpm var 38 liter/time (indikerer belastning), fart 36,5 knop. Så dine verdier er nok som mine. Det som irriterer meg er at 3650 rpm var det jeg fikk med full hendel... båten skal gå i 40 knop. Får vel skifte det som er av dieselfilter før jeg setter i gang med noe mer mas. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 (redigert) Første jeg ville sjekket er groe på drev/flaps. Jeg har hatt første skrapedykk i år Redigert 26.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Første jeg ville sjekket er groe på drev/flaps. Jeg har hatt første skrapedykk i år Er nok vanligste årsak, ja! Men har nettopp kjøpt båten og den var oppe for tre uker siden. Kan ikke få groe så fort, vel? Har sett noe mudder på drevet men det forsvinner etter en tur. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Ingvarjg : Jeg fikk 200 rpm og en nm eller 2 mer etter jeg renset luftfilteret på innsuget. PS: Jeg er ikke den rette til å gi ut råd om båtmotorer, og vet ikke om det var det som utgjorde forskjellen, men det er iallefall min erfaring :D Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2012 Luft og diesel gjør ofte undre for motorer Groe kommer fort i varmen. Skal ikke så mye til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.