Jump to content

Fatølsanlegg i båten - litt sært, men kjekt å ha.....


Møkkalasset

Recommended Posts

I tråden for gladnyheter nevnte jeg dette anlegget og fikk mange kommentarer. Lovet å legge ut egen tråd...

 

Fikk tak i anlegget i vinter:

fatoelsanlegg.jpg

 

Slik er det montert i skapet. (Måtte ofre mesteparten av gryteskapet, men laget et nytt gryteskap i skottet ut mot skrogsida. Og da er skipperfruen fornøyd.)

 

i_skapet_1.jpg

 

i_skapet_2.jpg

 

 

i_skapet_3.jpg

 

Kjøleren er utstyrt med temperaturregulator og termostat. Max effektforbruk er 580 W, men denne slår inn og ut. Erfaringen med 600 W inverter og 12V70A dynamo, var at jeg ikke tappet batteribanken under kjøring, selv med 5 tørste kompiser på tur. Ved landligge er jeg evhengig av landstrøm etter en times tid.

 

tempregulator.jpg

 

 

Litt jobb med strekking av slanger, men viktig å få det skjult. Under dørken har jeg plassert (liggende) 6 kg trykkflaske med kullsyre. Denne rekker til 25-30 fat, så da skulle jeg ha noen sesonger.

 

slanger.jpg

 

topp_fat.jpg

 

Laget en krydderhylle som jeg hengslet, slik at jeg kommer til installasjonen fra baksiden.

 

krydderhylle_1.jpg

 

aapen_krydderhylle.jpg

 

Slangen er isolert hele veien fra kjøleren.

 

isolert_slange_bak.jpg

 

Måtte lage en distansekloss for å få nok klaring bak.

 

 

distansekloss.jpg

 

Jeg har basert meg på dansk øl, da jeg er ofte i Danmark i forbindelse med jobben. Fatene er på 25 liter. Ved å tolle inn 20 liter. (5 liter går på tollfri kvote) så kommer ølet på ca 40 kr/l. Har sjekket prisene i Norge, og de skulle ha 65 kr/ l, noe som er dyrere enn å kjøpe boksøl i butikkene. Nå er ikke pris det største poenget i denne sammenheng, her er det selve gimmicken med å ha fatølsanlegg ombord som teller. :smiley: Fatene trenger ikke å stå kaldt. Kjøleren avkjøler ølet på vei til tappehanen.

 

Så er det bare å tappe seg et glass da.....

 

nytappet.jpg

 

Skål, og god sommer! :cheers: :cheers:

Link to post
Share on other sites

Rett og slett herlig, med slike løsninger som er litt utenom det vanlige.. For "ølhunder" som meg, så er jo dette flott... om det hadde vært et fat med Guinness, så hadde det vært perfekt :thumbsup:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

om det hadde vært et fat med Guinness, så hadde det vært perfekt :thumbsup:

Det er fullt mulig, men da skal det en annen type kullsyreflaske til. Guinness og Kilkennys skal ha kullsyre, med innblandet N2.

 

http://skafte.dk/kulsyre-til-eget-anlaeg.php

 

Personlig så liker jeg de lyse øltyper. Og som det heter i den gamle danske reklamen: "Hvornår smager en Tuborg best"? ---- "Hver gang" ! :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, Christensen. Ikke problem. Ølet på fat inneholder mindre kullsyre enn det flasker og bokser gjør. Dette suppleres med kullsyre fra kullsyrebeholderen som er innstilt på 2 - 3 bar avhengig av lufttemperatur. Veiledende er 2,5 bar ved 20-25 grader.Er det varmere så skal trykket økes.

Link to post
Share on other sites

De finnes også i handelen i Norge. Mitt kommer fra Danmark. Jeg har denne versjonen, men med ekstern tappehane.

 

http://www.torstein.dk/Produkter/Fadoel/Mobile_anlaeg/Visio_15/

 

Norsk versjon, vet jeg ikke om jeg vil anbefale. Ganske enkelt fordi det er annen standard på tilkoblingen og da er man låst til å kjøpe dyrt norsk øl...

 

Men her link til norsk forhandler:

 

http://petit.mamutweb.com/Shop/List/%C3%98lkj%C3%B8lere/113/1

 

I tillegg til anlegget må du ha kullsyrebeholder. Pluss øl da.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ølboksene i kjøleskapet og det rekker for meg, selv med et lite(?) 46 liters skap. Men så er jeg en "fattig" pensjonist må vite. Men jeg har tappekran på rødvinen. Den er ferdig montert på 3 liters dunken fra Polet eller Systembolaget. Kanskje jeg skulle lage et hull i et skap slik at denne tuten kunne stikke ut der?

 

Lars H.

Ølhund som også liker rødvin

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva med et vinskap?

 

632388.jpg

 

Hva med dette skapet fra komplett.no til ikke mer enn kr.6995,- Med litt forbruk er det fort nedbetalt.

 

Vinskapet rommer 46 flasker og har to soner. Den øvre delen har plass til 14 flasker og er fra 5-12 grader. Den nedre delen rommer 32 flasker og er fra 12-18 grader. Vinskapet er kompressorstyrt for nøyaktig temperaturkontroll og har touch knapper. Full elektronisk styring med innstillinger i topp display.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...