Scyper Startet 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2012 Hei, som overskriften sier så får jeg et spenningsfall på bryterpanelet, og i de andre lanternene når jeg skrur i nye pærer. Uavhengig av hvilke lanterne jeg skrur i den nye pæra så vill alle tre miste spenningen. (12V) Det er 12,40 V i alle lanternene inntil jeg som sagt skrur i pærer. Lanternene er parallellkoblet og har fungert tidligere. Jeg hadde 12V 10Watts pærer i tidligere, men fikk kun tak på 15Watt nå nylig. Alle er to-polet. Kursen som går til lanterna er + og -, kan det være at pærene jeg har kjøpt er dobbel + og jording i "skaftet"? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Har du spenningsfall eller har du mistet spenningen ? Hvilke spenning måler du evt over pærene, når de er tilkoblet ? Har selv ved flere anledninger hatt lignende tilfeller med forbrukere, som har hatt drøye 12V, ubelastet, men har falt ned til under 6V ved belastning. Feilen har i alle tifeller vært korrosjon på lederene. ( Åpnet kablene og de var helt irret og sorte under isolasjonen ), noe som medfører spenningsfall når en legger inn last. Problemet har vært løst når en skifter ut kablene. Sitér dette innlegget Link to post
Scyper Svart 11.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Fant problemet, jeg hadde "bilpærer" med dobbeltpola pluss i bunn, og jording i sia. Fungerte med noen andre, + og - på hver sin pol i bunn. Redigert 11.Juli.2012 av Scyper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 Godt at du fant ut av det. Bilpærer har ingenting i en lanterne å gjøre, uansett hvordan sokkelen er. Her er det ikke bare sokkel og wattstyrke som betyr noe, men det er definert hvor mange lumen pæren skal lyse med. Også plasseringen av selve glødetråden er viktig for at lanternen skal lyse optimalt. Slike pærer for lanterner er steindyre, men hvor ofte må en skifte en slik pære? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marwin Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 LED-lanterner koster litt, men varer lengre og trekker ikke på langt nær så mye strøm! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2012 (redigert) Enig med deg i det, men har en allerede lanterner for glødelamper koster det jo litt å bytte ut noe som fungerer. Og hvor ofte er det nødvendig å bytte glødelampen i en slik lanterne? De fleste bruker tross alt båten minimalt når det er skumt og mørkt. Og strømtrekket? Dersom en ikke seiler i mørket uten motor i gang, gir nok dynamoen mer enn nok strøm til "gammeldagse" lanterner. Men for belysning inne i båten som brukes når motoren er stoppet, er jeg godt i gang med overgang til LED. Redigert 11.Juli.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.