Troll 20 Startet 1.Februar.2005 Del på Facebook Startet 1.Februar.2005 Hei Har ein pakkboks, for det er vel det det heter, i båten min som trenger litt vedlikehold. Sist eg var ute med båten dryppet det ganske greit med vann inn langs akslingen så det var noe som ikkje var heilt som det skulle være dessverre Fekk stoppet denne lekkasjen ved å fylle på med meir grease i "koppen" og teite til eit par runder og dette er vel egentlig det eg har gjort med pakkboksen den tiden eg har hatt båten. Men no vil eg gjerne overhale den litt meir om det lar seg gjøre da eg ikkje er heilt fornøyd. Dette grunnet at når eg teiter igjen "koppen" så kan eg egentlig bare holde på med det heilt til "koppen" bunner og det er tomt for grease i den. Eg fyller på med nytt grease og gjentar prosessen. Slik kan eg holde på heile dagen Greasen forsvinner ein eller anna plass og det er ikkje inn i båten så langt som eg har oppdaget i alle fall --> altså "forsvinner" greasen ut langs akslingen/hylsen attmed propellen... Kva kan eg gjøre med pakkboksen for å få den "god som ny" igjen..? Noen tips og gode råd å få..? Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
REM Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Gjør kort prosess og bytt til Volvos gummimuffe type pakkboks. Jeg ser du har et greit og ryddig grensesnitt på propellhylsa di. Ta diametermål av messinghylsa, der slangeklemma idag sitter pluss mål på akslingen. Kjøp deretter en gummimuffe av volvo som passer og glem all framtidig vedlikehold og etterfylling av grease eller olje. Kun en ting skal du passe på og det er å klemme på muffa etter at båten er sjøsatt på våren for å presse ut inneslutta luft. Det er allt. Fungerer utmerket og den lekker ikke en dråpe ila sesongen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Blanco Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 antakeligvis er det nok at du skifter simmerringer i den pakkboksen du har. Husk deretter at du ALDRI skrur greaskoppen mer enn at du tar inn slakken. Bruker du makt og presser greasen inn, blir boksen veldig varm. Da ryker ringene fort. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
TommyJ00 Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Sitter mest sannsynlig en talgpakning i den mutteren du etterstrammer og som lekker mot aksling. Denne må skiftes med jevne mellomrom, og må selvsagt IKKE byttes mens båten er på vann. Telgpakningen skjæres til så den passer på en omdreining (skrått snitt) og hos meg ligger det 3 slik etter hverandre. De er enkle og bytte, og de tetter bra når de er byttet. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
flossen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 (redigert) når du sier at du kan fylle og fylle på med grease er dette helt normalt.MEN,dette skal du ikke gjøre(!) det som skjer er at du fyller hylsen med grease,som fører til at det ikke kommer inn salt vann som igjenn skal kjøle pakkboksen under drift. en fin plass for å se en god beskrivelse av bruk og vedlikehhttp://www.maritim.no/0verkt/1/Sleipner%20fettsmurt%20pakkboks%20norsk.pdfold er på Maritime as sine sider,under "verktøykasse" på sidene deres. Redigert 1.Februar.2005 av flossen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Hei Du må også være helt sikker på hvilken type hylse du har , for meg ser det ut at du har en vannsmurt/kjølt hylse , og da er det normalt å ta inn slakken på presskoppen etter hver tur på sjøen , (dvs at du teiter til det begynner å bli tregt å skru) for å unngå lekasje samt at du får presset inn nytt og friskt grease mye oftere. Som et apropo så vil fett/grease som blir stående lenge bli hardt og da mister det egenskapene som tetting og smøring. Mvh trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Er det riktig at jeg etter flere dager på sjøen , eller bare etter en dag så for jeg bare skrudd en kvart tørn på koppen .Er dette riktig , har bytta ut alt fette i koppen da jeg trudde at det var noe galt men ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Faxen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Det er det jeg gjør også. Ca. (nesten) en kvart tørn etter en god tur. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
flossen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Er det riktig at jeg etter flere dager på sjøen , eller bare etter en dag så for jeg bare skrudd en kvart tørn på koppen .Er dette riktig , har bytta ut alt fette i koppen da jeg trudde at det var noe galt men ? <{POST_SNAPBACK}> dette tyder på at du har en god talg pakning i hylsen og "tingene" er som de skal Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Er det riktig at jeg etter flere dager på sjøen , eller bare etter en dag så for jeg bare skrudd en kvart tørn på koppen .Er dette riktig , har bytta ut alt fette i koppen da jeg trudde at det var noe galt men ? <{POST_SNAPBACK}> Hei Det er vel bare et godt tegn , for da har du et rimelig tett system, men du må sjekke at greasen er av vannbestandig type og at du bruker et "LANGT" fett, dvs at når du tar fettet mellom tommel og pekefinger så kan du strekke fettet ganske mye før fiberene/ tråene ryker En fetttype som er rimelig bra er STATOIL Greaseway CaH 92, dette fettet er å anbefale til gamle /veteran motorer med bronse hylse,trekkrør og aksling . dette er pga disse ikke aksepterer "syreholdig" grease. Mvh trebåt entusiast Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Høres bra ut .Jo'a fettet er topp det , har også som sagt bytta ut alt for og være sikker . Da er det like bra som seier'n over sverige da Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Viljen Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Ja helt klart Heia Norge Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Vil også anbefale at du bruker 4 stk slangeklemmer på gummihylsa for ekstra sikkerhet. Hvis det ikke er plass til det bør du bytte til typen slangeklemmer som har en mutter som skruen går igjennom, disse er langt sikrere. JOH Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Steinalderen er over folkens. Glem fettklin og stadige lekkasjer. Koster en 3-400 kr. Enkel å montere. Gummipackbox 42.36742.367 Helgjuten packbox för effektiv tätning. Enkel, tidsbesparande montering och kompakt inbyggnadsmått. Minimalt underhållsarbete – smörjning var 200:e timme eller en gång om året. Packboxen är dimensionerad för Volvo Pentas propelleraxlar och hylsor. För god smörjning är det viktigt att packboxens lager får vattensmörjning genom hela fartregistret. Levereras komplett med monteringsverktyg och tub med fett. Pos.nr. Art.nr Axel mm A mm B mm Ytterdia. i hylsrör mm 1) 42.367 828527 40 36 82 60 42.367 828526 35 36 82 54 42.367 828422 30 36 72 48 42.367 828254 25 36 66 42 1) Diametertolerans +0,5 - 0,3 mm. Avståndet mellan lagringspunkter får inte överstiga 1500 mm. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Skipper Worse Svart 1.Februar.2005 Del på Facebook Svart 1.Februar.2005 Steinalderen er over folkens. Glem fettklin og stadige lekkasjer. Koster en 3-400 kr. Enkel å montere. Gummipackbox <{POST_SNAPBACK}> Også kjent som den gode, gamle Volvo-kondomen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
REM Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Å hva skal vi kalle den fettsmurte pakkboksen da da? Sjømansbrura kanskje Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eXpence Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Hadde en slik"volvo kondom" - en helt ny en - på min båt. Lakk som bare det (på ny, fin aksel ). Bytta tilbake til fettboks jeg. Nema problema.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Istedenfor å kurrere symptomene ville jeg kurrert problemet, nemlig kastet i akslen din. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eXpence Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Ehh... tror du misforstod. Jeg har NY aksel, byttet fordi den gamle var skjev.... Satt samtidig på en slik Volvo tetning - som jeg nå har byttet ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 2.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Ser ut til at eg har to alternativ for å utbedre min pakkboks etter inleggene her å dømme; enten å skifte talgpakning eller å skifte ut heile skiten... Trur eg prøver meg på det første alternativet da det framstår som enklast. For eg må vel ut med akslingen aktover forbi ror og det heile for å kunne skifte pakkboksen må eg vel..? Blir jo ein heil stor operasjon det Og båten er jo i bruk ukentlig året rundt, så eg har ikkje lyst til å la den ligge på land i alt for mange dager Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
REM Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Ehh... tror du misforstod. Jeg har NY aksel, byttet fordi den gamle var skjev.... Satt samtidig på en slik Volvo tetning - som jeg nå har byttet ut igjen. <{POST_SNAPBACK}> Det hjelper ikke om akslingen er alldrig så ny. Har du slark eller skjevheter ett av opplagringspunktenevil du få kast også i en ny aksel. Er akselen derimot rund og uten kast, og er gummimansjetten til Volvo smurt og luftet ihht. montassdjebeskrivelsen vil den ikke lekke. Garantert Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
eXpence Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 Sorry Mac, der ryker garantien... det er positivt feil. Min aksel er rett, den ble bytte fordi den var skakk. Ble så dobbelsjekket da jeg byttet ut "volvostrømpen". Fremdeles like rett. Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 2.Februar.2005 Del på Facebook Svart 2.Februar.2005 For eg må vel ut med akslingen aktover forbi ror og det heile for å kunne skifte pakkboksen må eg vel..? Blir jo ein heil stor operasjon det Og båten er jo i bruk ukentlig året rundt, så eg har ikkje lyst til å la den ligge på land i alt for mange dager <{POST_SNAPBACK}> Hei På`n igjen nei du trenger normalt sett ikke å ta ut aksling for å bytte talgpakning , men du kan for å unngå ergelige problemer sette båten din på land . Normalt sett trenger du å skru ut mutteren som sitter i forkant av pakkboksen og da ser du i talgringen. Men en annen ting er, har du prøvd å teite på pakkboksen ? Det er også i mange tilfeller mulig å fjerne bare den fremste talgringen legge inn en ny ! Mvh trebåtentusiast Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.