Jump to content

Vedlikehold og smøring av pakkboks


Troll 20

Recommended Posts

Hei

 

Har ein pakkboks, for det er vel det det heter, i båten min som trenger litt vedlikehold. Sist eg var ute med båten dryppet det ganske greit med vann inn langs akslingen så det var noe som ikkje var heilt som det skulle være dessverre :headbang: Fekk stoppet denne lekkasjen ved å fylle på med meir grease i "koppen" og teite til eit par runder og dette er vel egentlig det eg har gjort med pakkboksen den tiden eg har hatt båten. Men no vil eg gjerne overhale den litt meir om det lar seg gjøre da eg ikkje er heilt fornøyd. Dette grunnet at når eg teiter igjen "koppen" så kan eg egentlig bare holde på med det heilt til "koppen" bunner og det er tomt for grease i den. Eg fyller på med nytt grease og gjentar prosessen. Slik kan eg holde på heile dagen :eek: Greasen forsvinner ein eller anna plass og det er ikkje inn i båten så langt som eg har oppdaget i alle fall --> altså "forsvinner" greasen ut langs akslingen/hylsen attmed propellen... Kva kan eg gjøre med pakkboksen for å få den "god som ny" igjen..? Noen tips og gode råd å få..?

 

Bilde

 

Bilde

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Gjør kort prosess og bytt til Volvos gummimuffe type pakkboks. Jeg ser du har et greit og ryddig grensesnitt på propellhylsa di. Ta diametermål av messinghylsa, der slangeklemma idag sitter pluss mål på akslingen. Kjøp deretter en gummimuffe av volvo som passer og glem all framtidig vedlikehold og etterfylling av grease eller olje. Kun en ting skal du passe på og det er å klemme på muffa etter at båten er sjøsatt på våren for å presse ut inneslutta luft. Det er allt. Fungerer utmerket og den lekker ikke en dråpe ila sesongen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

antakeligvis er det nok at du skifter simmerringer i den pakkboksen du har. Husk deretter at du ALDRI skrur greaskoppen mer enn at du tar inn slakken. Bruker du makt og presser greasen inn, blir boksen veldig varm. Da ryker ringene fort.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Sitter mest sannsynlig en talgpakning i den mutteren du etterstrammer og som lekker mot aksling. Denne må skiftes med jevne mellomrom, og må selvsagt IKKE byttes mens båten er på vann.

 

Telgpakningen skjæres til så den passer på en omdreining (skrått snitt) og hos meg ligger det 3 slik etter hverandre. De er enkle og bytte, og de tetter bra når de er byttet.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

når du sier at du kan fylle og fylle på med grease er dette helt normalt.MEN,dette skal du ikke gjøre(!) det som skjer er at du fyller hylsen med grease,som fører til at det ikke kommer inn salt vann som igjenn skal kjøle pakkboksen under drift. en fin plass for å se en god beskrivelse av bruk og vedlikehhttp://www.maritim.no/0verkt/1/Sleipner%20fettsmurt%20pakkboks%20norsk.pdfold er på Maritime as sine sider,under "verktøykasse" på sidene deres. :seeya:

Redigert av flossen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Du må også være helt sikker på hvilken type hylse du har , for meg ser det ut at du har en vannsmurt/kjølt hylse , og da er det normalt å ta inn slakken på presskoppen etter hver tur på sjøen , (dvs at du teiter til det begynner å bli tregt å skru) for å unngå lekasje samt at du får presset inn nytt og friskt grease mye oftere.

Som et apropo så vil fett/grease som blir stående lenge bli hardt og da mister det egenskapene som tetting og smøring.

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at jeg etter flere dager på sjøen , eller bare etter en dag så for jeg bare skrudd en kvart tørn på koppen .Er dette riktig , har bytta ut alt fette i koppen da jeg trudde at det var noe galt men ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at jeg etter flere dager på sjøen , eller bare etter en dag så for jeg bare skrudd en kvart tørn på koppen .Er dette riktig , har bytta ut alt fette i koppen da jeg trudde at det var noe galt men ?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Det er vel bare et godt tegn , for da har du et rimelig tett system, men du må sjekke at greasen er av vannbestandig type og at du bruker et "LANGT" fett, dvs at når du tar fettet mellom tommel og pekefinger så kan du strekke fettet ganske mye før fiberene/ tråene ryker :flag:

En fetttype som er rimelig bra er STATOIL Greaseway CaH 92, dette fettet er å anbefale til gamle /veteran motorer med bronse hylse,trekkrør og aksling . dette er pga disse ikke aksepterer "syreholdig" grease.

 

Mvh trebåt entusiast

Link to post
Share on other sites

Steinalderen er over folkens. Glem fettklin og stadige lekkasjer. Koster en 3-400 kr. Enkel å montere.

 

Gummipackbox

42.36742.367

 

Helgjuten packbox för effektiv tätning. Enkel, tidsbesparande montering och kompakt inbyggnadsmått. Minimalt underhållsarbete – smörjning var 200:e timme eller en gång om året. Packboxen är dimensionerad för Volvo Pentas propelleraxlar och hylsor. För god smörjning är det viktigt att packboxens lager får vattensmörjning genom hela fartregistret. Levereras komplett med monteringsverktyg och tub med fett.

 

Pos.nr. Art.nr Axel mm A mm B mm Ytterdia. i hylsrör mm 1)

42.367 828527 40 36 82 60

42.367 828526 35 36 82 54

42.367 828422 30 36 72 48

42.367 828254 25 36 66 42

 

 

1) Diametertolerans +0,5 - 0,3 mm. Avståndet mellan lagringspunkter får inte överstiga 1500 mm.

 

Bilde

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Å hva skal vi kalle den fettsmurte pakkboksen da da? Sjømansbrura kanskje :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Istedenfor å kurrere symptomene ville jeg kurrert problemet, nemlig kastet i akslen din.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at eg har to alternativ for å utbedre min pakkboks etter inleggene her å dømme; enten å skifte talgpakning eller å skifte ut heile skiten... Trur eg prøver meg på det første alternativet da det framstår som enklast. For eg må vel ut med akslingen aktover forbi ror og det heile for å kunne skifte pakkboksen må eg vel..? Blir jo ein heil stor operasjon det :smiley: Og båten er jo i bruk ukentlig året rundt, så eg har ikkje lyst til å la den ligge på land i alt for mange dager :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Ehh... tror du misforstod. Jeg har NY aksel, byttet fordi den gamle var skjev.... Satt samtidig på en slik Volvo tetning - som jeg nå har byttet ut igjen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hjelper ikke om akslingen er alldrig så ny. Har du slark eller skjevheter ett av opplagringspunktene

vil du få kast også i en ny aksel. Er akselen derimot rund og uten kast, og er gummimansjetten til Volvo smurt og luftet ihht. montassdjebeskrivelsen vil den ikke lekke. Garantert :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For eg må vel ut med akslingen aktover forbi ror og det heile for å kunne skifte pakkboksen må eg vel..? Blir jo ein heil stor operasjon det :smiley: Og båten er jo i bruk ukentlig året rundt, så eg har ikkje lyst til å la den ligge på land i alt for mange dager :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

På`n igjen nei du trenger normalt sett ikke å ta ut aksling for å bytte talgpakning , men du kan for å unngå ergelige problemer sette båten din på land .

Normalt sett trenger du å skru ut mutteren som sitter i forkant av pakkboksen og da ser du i talgringen. Men en annen ting er, har du prøvd å teite på pakkboksen ? Det er også i mange tilfeller mulig å fjerne bare den fremste talgringen legge inn en ny ! :flag:

 

Mvh trebåtentusiast

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...