Jump to content

VP 41P vil ikkje starte :-(

Osken

Recommended Posts

Har en VP 41P som ikkje vil starte. Har sjekke dieseltilførselen, dieselpumpa er trykk testa og vakuum testa og er i topp stand, alle dysene er testa og fungerer som dei skal, justert opningstrykket til 260 bar. Ventilene er justert til 0,4 mm. Skjønner fremdeles ikkje at motoren ikkje vil starte no, kommer diesel i rørene til dysene men likevel er det bare kinnelyd å høre. Er ikkje borti å "lugge" i det heile tatt. Noen som har et godt råd til ein meget frustrert mann på ka problemet kan være? Den starter vel og merke med silikonspray som er mildere og "snillere" mot motoren, rett og slett ein mykere start. Dette har eg gjort ca 4-5 ganger.

Hører også med til historien at når eg slakker ned fra maks/servicefart til gasshendelen går i fri så stopper motoren. Da går det ein alarm og det lyser i batterilampen på dashbordet. Det merkelige med dette er at det bare skjer under høgt turtall, går eg på sakte fart så stopper den ikkje. Kan det være startmotoren som er på siste reis da den ikkje får nok fart og dertil for lite komp til å starte? Tar imot alle gode råd og tips med stor takk.

Kommentar fra moderator: Det ble startet 2 tråder om samme emne, disse er nå slått sammen til herværende tråd)

Det er klart att hvis det er dårlige batteri, sliten startmotor o.l. så vil det jo bli vanskleig å starte, men jeg tror i så fall det er bare noe av problemet. Hvis en motor stopper når du slakker raskt av kan det jo være regulatoren på drivstoffpumen som tar va for mye og motoren stopper. Jeg er ikke sikker på hvilken pumpe som er denne motoren men er det mekanisk regulator er det jo mulig å justere tomgangsturtallet på den. Hvis det er elektronisk styrt pumpe så er det vel mest sannsynlig noe fjusk der. Hvis tomgangsturtallet ikke er rett justert så vil det være vanskelig å få start og store utslag på hendel vil gjøre at motor stopper.

Hadde jeg hatt bilde av pumpen kunne jeg hjulpet deg med å bestemme om det er mekanisk eller elektrisk.

Er 3 stk 115Ah batteri, og batteriene er ca 5 år gamle, har sjekka syrenivået på alle cellene og dei var fine. Dieselpumpa er mekanisk, men den har jo vert til service og fikk beskjed om at den var i orden. Tomgangsturtallet er allerede oppjustert litegran, men har ikkje fått testa den enda da båten ligger i båsen og ikkje vil gå:-( Regulatoren sier du, er det stoppen på dieselpumpa?

Leste litt i dokumentarkivet om motoren og jeg ser det er en elektronisk styrt pumpe. Den har og røykbegrensling på pumpen, regulert med en membran og trykk fra turboen.

Ser mange muligheter til feil ifm pumpen (regulatoren) her. Vil annbefale og få en service mekaniker fra VP til å koble seg på motoren og lese av feil på den. Kan være nokk til å finne ut hva som er feil.

I alle fall ta en telefon til VP. Kan på det sterkeste annbefale Gulliksen i Ålesund. Det de ikke vet om VP er det ikke verdt å vite. tlf: 70 11 85 00.

Regulatoren er på denne motoren en liten elektronisk hjerne som ligger å gir beskjed til diesel pumpen om å gi mer eller mindre pådrag. Du drar jo i en vire når du drar i spaken på dasjbordet, den viren går ned til pumpen og gir mer diesel. Men internt i pumpen ligger elektronikken å gir på mer eller mindre i hennhold til røykutvikling.

Hva sa gulliksen om saken?

Hvis pumpen er i tipp topp form, regulatoren er i tipp topp form, dysene er bra, motoren får diesel, og motoren leverer god effekt på fult turtall, ja da skønner ikke jeg... startproblemene dine kan i grunn bare være: dårlig startmotor, dårlig batteri, defekte glødeplugger. Med mindre det er noe alvorlig feil på stempel, ringer, foring, men da får du også dårligere efekt på motoren.

Det at motoren stopper ved reduksjon av pådrag er jo fordi den ikke får diesel. Og den får jo diesel fra pumpen. Har du sjekket at ikke solenoid ventilen trekker i stoppviren når dette skjer?

Stemmer at det ikkje er glødeplugger på denne. Dieselpumpa er rett montert. Skal ikkje være mulig å sette denne inn i feil syklus slik som f.eks på 41A. Her passer bare dei 4 boltene i hver sin spesielle hullplassering gjennom sjøvannspumpa og til dieselpumpa. Batteri på 800 ah? Men er enig i den med dårlige batteri, men no har eg 3 stk 115 ah som er seriekobla så det skulle nok holde. Det eg lurer på no er om starteren er delvis defekt, den eine børsta som er defekt etc. Stopsolinoiden ble testa og sjekka når pumpa var på verksted, den var i orden var beskjeden eg fikk.

Av det du skriver vil jeg anta at du har hatt dieselpumpa ute av båten? Er denne montert og justert inn korrekt mtp. innsprøytningstidspungt?

Små feil her vil medføre at motoren ikke starter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Dersom du ser i verkstedmanualen, så skal den lille prikken pekke opp og mot venstre sett fremme ifra. Da skal sylinder 1 våre på topp. Etter dette må du stille inn tenningstidspunktet med klokke. Det at motoren ikke antyder å ville starte tyder vel på at det enten er luft i systemet og at pumpa står rett, eller så gir pumpa diesel til feil sylinder i forhold til tenningsrekkefølge.

Hvis pumpen er korekt montert kan du prøve å løsne 2 dyserør og deretter tørne motor med fult pådrag på tenninga til den på en måte går lettere rundt. Etter dette skrur du fast rørene og prøver på nytt med fult pådrag/gass.

Hmm, her er det noe jeg ikke helt catcher, dette har jeg lyst å høre en forklaring på, hva skal dette hjelpe til for?

MD41 motoren har vel en Borch VE rotasjonspumpe, og den står vel på full diesellevering så lenge motoren ikke er i gang av egen vilje, altså startet. Det eneste måten å få pumpa til å levere noe mer er å aktivere kaldstartsventilen om den har en? Sentrifugalregulatoren i pumpa begynner ikke å regulere / trekke i fjæra til regulatorhendelen før den spinner med minst 650 / 700 omdreidninger? Men jeg er åpen for at jeg tar feil.. Man skal jo lære noe nytt hver dag. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...