Osken Startet 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2012 Har en VP 41P som ikkje vil starte. Har sjekke dieseltilførselen, dieselpumpa er trykk testa og vakuum testa og er i topp stand, alle dysene er testa og fungerer som dei skal, justert opningstrykket til 260 bar. Ventilene er justert til 0,4 mm. Skjønner fremdeles ikkje at motoren ikkje vil starte no, kommer diesel i rørene til dysene men likevel er det bare kinnelyd å høre. Er ikkje borti å "lugge" i det heile tatt. Noen som har et godt råd til ein meget frustrert mann på ka problemet kan være? Den starter vel og merke med silikonspray som er mildere og "snillere" mot motoren, rett og slett ein mykere start. Dette har eg gjort ca 4-5 ganger. Hører også med til historien at når eg slakker ned fra maks/servicefart til gasshendelen går i fri så stopper motoren. Da går det ein alarm og det lyser i batterilampen på dashbordet. Det merkelige med dette er at det bare skjer under høgt turtall, går eg på sakte fart så stopper den ikkje. Kan det være startmotoren som er på siste reis da den ikkje får nok fart og dertil for lite komp til å starte? Tar imot alle gode råd og tips med stor takk. Kommentar fra moderator: Det ble startet 2 tråder om samme emne, disse er nå slått sammen til herværende tråd) Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Det er klart att hvis det er dårlige batteri, sliten startmotor o.l. så vil det jo bli vanskleig å starte, men jeg tror i så fall det er bare noe av problemet. Hvis en motor stopper når du slakker raskt av kan det jo være regulatoren på drivstoffpumen som tar va for mye og motoren stopper. Jeg er ikke sikker på hvilken pumpe som er denne motoren men er det mekanisk regulator er det jo mulig å justere tomgangsturtallet på den. Hvis det er elektronisk styrt pumpe så er det vel mest sannsynlig noe fjusk der. Hvis tomgangsturtallet ikke er rett justert så vil det være vanskelig å få start og store utslag på hendel vil gjøre at motor stopper. Hadde jeg hatt bilde av pumpen kunne jeg hjulpet deg med å bestemme om det er mekanisk eller elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 hmm nå er ikke jeg motormann, men kan det være noe feil med tomgangs setting? Du får start når du bruker spray?, men ikke ellers, har du prøvd å sette den i fri å gi gass? ( Sikkert banalt spørsmål, men) Evt stopp handler eller knapp være defekt? Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Osken Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Er 3 stk 115Ah batteri, og batteriene er ca 5 år gamle, har sjekka syrenivået på alle cellene og dei var fine. Dieselpumpa er mekanisk, men den har jo vert til service og fikk beskjed om at den var i orden. Tomgangsturtallet er allerede oppjustert litegran, men har ikkje fått testa den enda da båten ligger i båsen og ikkje vil gå:-( Regulatoren sier du, er det stoppen på dieselpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Leste litt i dokumentarkivet om motoren og jeg ser det er en elektronisk styrt pumpe. Den har og røykbegrensling på pumpen, regulert med en membran og trykk fra turboen. Ser mange muligheter til feil ifm pumpen (regulatoren) her. Vil annbefale og få en service mekaniker fra VP til å koble seg på motoren og lese av feil på den. Kan være nokk til å finne ut hva som er feil. I alle fall ta en telefon til VP. Kan på det sterkeste annbefale Gulliksen i Ålesund. Det de ikke vet om VP er det ikke verdt å vite. tlf: 70 11 85 00. Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Tomgangsturtaller er oppjustert litegran ja! Den stopper rett før eg får satt den i fri, så derfor vanskelig å gi frigass. Det med stopphandler eller knapp veit eg dessverre lite om. Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Regulatoren er på denne motoren en liten elektronisk hjerne som ligger å gir beskjed til diesel pumpen om å gi mer eller mindre pådrag. Du drar jo i en vire når du drar i spaken på dasjbordet, den viren går ned til pumpen og gir mer diesel. Men internt i pumpen ligger elektronikken å gir på mer eller mindre i hennhold til røykutvikling. Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Dieselpumpa eg har den er mekanisk, eneste elektriske enheten på pumpa er stopsolinoiden. Har forøvrig snakka med Gulliksen i Ålesund, og er heilt enig med deg der ja. Det dei ikkje veit er ikkje verdt å vite:-) Sitér dette innlegget Link to post
kilowatt Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Hva sa gulliksen om saken? Hvis pumpen er i tipp topp form, regulatoren er i tipp topp form, dysene er bra, motoren får diesel, og motoren leverer god effekt på fult turtall, ja da skønner ikke jeg... startproblemene dine kan i grunn bare være: dårlig startmotor, dårlig batteri, defekte glødeplugger. Med mindre det er noe alvorlig feil på stempel, ringer, foring, men da får du også dårligere efekt på motoren. Det at motoren stopper ved reduksjon av pådrag er jo fordi den ikke får diesel. Og den får jo diesel fra pumpen. Har du sjekket at ikke solenoid ventilen trekker i stoppviren når dette skjer? Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Det er ikke glødeplugger på denne. Kan det være stopsolenoiden som fusker? Du bør skaffe deg et batteri som er dedikert til start med nok amp til å starte den(rundt 800amp). Fritidsbatteri har lav starteffekt. Eller så har du satt inn dieselpumpa i feil syklus. Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Stemmer at det ikkje er glødeplugger på denne. Dieselpumpa er rett montert. Skal ikkje være mulig å sette denne inn i feil syklus slik som f.eks på 41A. Her passer bare dei 4 boltene i hver sin spesielle hullplassering gjennom sjøvannspumpa og til dieselpumpa. Batteri på 800 ah? Men er enig i den med dårlige batteri, men no har eg 3 stk 115 ah som er seriekobla så det skulle nok holde. Det eg lurer på no er om starteren er delvis defekt, den eine børsta som er defekt etc. Stopsolinoiden ble testa og sjekka når pumpa var på verksted, den var i orden var beskjeden eg fikk. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Ikke 800 ah, men 800a. dersom du ser på et fritidsbatteri som er 115 ah, er det kanskje 400a. Motoren krever over 700a. På det runde hjulet fremme på pumpa er det en prikk ved siden av det ene gjengehullet. Det er den firkantede skiven som ikke går an å montere feil, denne drar rundt medbtingeren til sjøvannspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Av det du skriver vil jeg anta at du har hatt dieselpumpa ute av båten? Er denne montert og justert inn korrekt mtp. innsprøytningstidspungt? Små feil her vil medføre at motoren ikke starter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Dersom du ser i verkstedmanualen, så skal den lille prikken pekke opp og mot venstre sett fremme ifra. Da skal sylinder 1 våre på topp. Etter dette må du stille inn tenningstidspunktet med klokke. Det at motoren ikke antyder å ville starte tyder vel på at det enten er luft i systemet og at pumpa står rett, eller så gir pumpa diesel til feil sylinder i forhold til tenningsrekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 prøv å løse skruene på sjøvannspumpen , dette var jeg ute for på en 40b motor,mellomstykket ligger ikke helt på plass, Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Dersom den startet i går og gikk fint er vel pumpa på rett sted. Startmotoren må ha en viss omdreining for å få start på motoren. Det jeg tenker på er at du må sjekke at det ikke lekker noen plass på dieseltilførselen eller returen. Er nikkepumpa i orden? Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 12.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Hvis pumpen er korekt montert kan du prøve å løsne 2 dyserør og deretter tørne motor med fult pådrag på tenninga til den på en måte går lettere rundt. Etter dette skrur du fast rørene og prøver på nytt med fult pådrag/gass. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hvis pumpen er korekt montert kan du prøve å løsne 2 dyserør og deretter tørne motor med fult pådrag på tenninga til den på en måte går lettere rundt. Etter dette skrur du fast rørene og prøver på nytt med fult pådrag/gass. Hmm, her er det noe jeg ikke helt catcher, dette har jeg lyst å høre en forklaring på, hva skal dette hjelpe til for? MD41 motoren har vel en Borch VE rotasjonspumpe, og den står vel på full diesellevering så lenge motoren ikke er i gang av egen vilje, altså startet. Det eneste måten å få pumpa til å levere noe mer er å aktivere kaldstartsventilen om den har en? Sentrifugalregulatoren i pumpa begynner ikke å regulere / trekke i fjæra til regulatorhendelen før den spinner med minst 650 / 700 omdreidninger? Men jeg er åpen for at jeg tar feil.. Man skal jo lære noe nytt hver dag. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Hydra Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hvis man er usikker på pumpens arbeidsmåte er dette en enkel samt go fremgangsmåte for å forsikre seg att det ikke er luft frem til dysene.Enkelte motorer vil rett å slett ikke starte uten å gjøre dette. Jeg har også en teori om att pumpen ikke er innstilt korekt siden den er etter på silikonspray. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Har satt en gang at feil på tenningsbryteren forårsaker at det ligger strøm på stopp solenoide, dra av ledningen og sjekk dette. Du har en manuel stopparm på pumpen, er du sikker på at den står i riktig possisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Osken Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Gladmelding til alle:-) Etter justering av tenning og riktig innstilling av pumpen så starter og går motoren som ei klokke. Innstillingen skulle være 1,6 mm på min motor, men etter sjekk med klokke så stod den på 1,26, med andre ord eit alt for stort avvik som bare skal være på maks 0,02 mm. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hva med stoppsolenoiden? Kan den ligge inne? Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
cosmo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Den fikk for lite diesel da, flott at det løste seg. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Dette er en "dobbelt-tråd" !! Løsning i tvillingtråden: https://baatplassen.no/i/topic/93378-vp-41p-vil-ikkje-starte/ Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Godt observert mateco! Jeg har ikke fått det med meg. Viktig å gi meg beskjed om man skulle være uheldig å dobbeltposte slik at jeg får slettet de redundante trådene før de begynner å utvikle seg hver på sin kant. Bra at saken løste seg og at trådstarter ga tilbakemelding om årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.