Jump to content

Hulltaking i stål


tola

Recommended Posts

Det skal installeres lufteventiler og landstrømsinntak i M/Y Stella. I den forbindelse må det lages hull på hhv. 67 0g 72mm i 4mm prima hollandsk skipsstål. Jeg antar at hullsager av god kvalitet kan gjøre susen. Etterlyser gode råd og vink fra dere forummedlemmer som er erfarne på slike arbeidsoperasjoner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hullsager fungerer meget bra det, men husk de skal være for metall og du må bruke skjæreolje og lav hastighet på drillen. Jeg har borret 64mm hull i 3mm stål med batteridrill på 14,4volt ,men dette er ikke å anbefalle. Drillen ble meget varm. Bruk elektrisk drill !!! Rekorden min er 64mm i 24mm stålplate ,men det tokk lang tid,meget lang tid

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Hullsag burde gjøre susen. Jeg har boret gjennom diverse bjelker offshore. Men man må være to om jobben, foring av skjæreolje er en absolutt betingelse. Jeg har prøvd det samme på Hulda, jobber bestandig alene. Etter å ha guffa 52 mm hull i dekket var det ikke mange tenner igjen på saga. Nå borer jeg mange hull rundt sirkelen og kutter mellomrommene. Det er rampete og ikke så profesjonelt, men hull blir det.

Link to post
Share on other sites

Hullsag burde gjøre susen. Jeg har boret gjennom diverse bjelker offshore. Men man må være to om jobben, foring av skjæreolje er en absolutt betingelse.

tja si det. Selv har jeg forsøkt en sånnBilde, en tom ketchupflaske, litt "surgical tubing" fra apoteket, og litt "mekk". Flaska stilles opp ned, slangen tres på og sikres med strips, slangen tres gjennom den ene "klypa" for stryping av mengden, og den andre "klypa" for sikting av "strålen", og vips; et 50 kroners semiautomatisk oljesmøreanlegg for skjæreolje..

 

Funket iallefall til etpar - 5 DIGRE høll i no stålprofiler. ( rør var det vel .. ) Blei forresten lei, og fyra skjærebrenneren. Blei høl me den å :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hullsager i de dimensjonene som har høy kvalitet er også temmelig dyre.

Selv bruker jeg ofte en stikksag til slike jobber. Hvis en merker godt og klistrer

tape el. rundt der en sager, ødelegger en ikke lakken så mye.

Ei elektrisk stikksag koster bare et par hundrelapper, og du bruker

ikke mange sagblar til en slik jobb.

Link to post
Share on other sites

Ei elektrisk stikksag koster bare et par hundrelapper, og du bruker

ikke mange sagblar til en slik jobb.

sage 53mm hull i 4mm plate med en stikksag fra Europris ? :nonod:

Lykke til, DET kommer du til å trenge..

 

- med min splitter nee BlåBosch proffsag ville jeg KANSKJE forsøkt meg, men den gamle billige stikksaga var rett og slett ubrukelig til sånt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Stavanger Verktøy og Maskin vil ha et par hundrelapper for hullsag i riktig kvalitet. Holder kommer i tillegg med et par hundrelapper. Vil ca. 100 o/min være passende fart på drillen?

De vil jeg anta. Hør med Stavanger Verktøy, de er eksperter. På mine BACHO SANDVIK hullpiper, mener jeg dette står på pipeskaftet også...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

er de vanlige Bacho / Sandvik hullpipene dugandes for stål ?

 

Klarer jeg en 27mm hullpipe med vanlig hånddrill ? Siste gang jeg gjorde dette, hadde vi en sånn borrebenk sak, det har jeg ikke tilgang på nå. Skal lage utforinger til 10mm boltehoder, og med litt justeringsmuligehet, bør vel hullet være omlag 25-27mm vil jeg tro..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Stavanger Verktøy og Maskin vil ha et par hundrelapper for hullsag i riktig kvalitet. Holder kommer i tillegg med et par hundrelapper. Vil ca. 100 o/min være passende fart på drillen?

Hei tola,

Jeg har også kjøpt mine hullsager der. Førsteklasses kvalitet, jeg mener å huske at merket er "Rigid". Omdreiningstallet henger sammen med material og diameter, du finner tabeller og andre opplysninger på en sammenbrettet lapp som følger med verktøyet.

 

Godt verktøy er halve jobben - og kvaliteten huskes lenge etter at prisen er glemt!

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

mens jeg først har en haug oppfinnsomme folk her, skal borre opp en skroggjennomføring fra 3/8" til 3/4". Har passende hullsag, åssen får jeg borret i det hullet som er, uten å plaste det igjen først ?

 

Eller er det just det jeg må gjøre ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For å utvide hull i glassfiber må vel det enkleste være et konisk borr, såkalt antenneborr.

Jeg kjøpte ett hos Biltema.

De på Biltema, er maks diameter 20mm. Jeg trenger 27mm. Mulig det finnes større, forsøker meg på Poseidon`s trepluggmetode først.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har passende hullsag, åssen får jeg borret i det hullet som er, uten å plaste det igjen først ?

Du kan også ta hullsagen og lage hull i en plankestump eller huntonitt-/finerbit. Hold denne fast over det gamle hullest som en styring. Ingen ulempe om du får en medhjelper til å holde fast "styringen".

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

mens jeg først har en haug oppfinnsomme folk her, skal borre opp en skroggjennomføring fra 3/8" til 3/4". Har passende hullsag, åssen får jeg borret i det hullet som er, uten å plaste det igjen først ?

 

Eller er det just det jeg må gjøre ?

 

Suzuki

Hvis du skal gjøre dette alene susuki, kan du skrue fast en plankebit på tvers av hullet (på Baksiden). Så kan senterboret styre i den.
Link to post
Share on other sites

skulle sage ut 8 utsparringer i en 80x50 kanal, i 4mm gods. Utsparringen er 4cm brede, og hhv 3 og 2 cm dype. Bestemte meg for å teste metallblader på stikksaga. Big surprise, dette gikk som hakka møkk. Sagde hele greia på en time, inkludert innføringshull i borrebenken først.

 

Meget effektivt, meget raskt, og OK resultat. Husk hørselvern ( HÆ ? ) og smøring av sagsporet. Zalo er effektivt, og kverker hverken maskineri eller hud.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

et spm til, for erfarne mekanikere.

 

Hvordan borrer man et konisk hull ? Skulle laget 2-3 plugger, som skal være omlag 50mm utvendig, og omlag 30mm innvendig. Og; begge diametrene må være koniske. Den utvendige er vel grei, bare å knabbe en treplugg fra et sånt tette-båten-i-en-fei sett, men innvendig ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Billigversjonen av dreiebenk er vel å skru fast drillen i en benk... Da kan du ta grovjobben, så gjør du resten med en rundfil. Men hva skal du bruke denne pluggen til? Det har jeg litt vanskelig for å skjønnne...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...