toretang Startet 13.Juli.2012 Del på Facebook Startet 13.Juli.2012 Jeg tørket alltid opp kjølsvinet etter tur. Ser at det lekker endel olje fra gearet. Hva kan dette skyldes? Virker ikke som det gjør noe med nivået i gearet. Finner heller ikke ut hvor lekkasjen kommer fra ved å se på den. Det er gearolje og ikke motorolje. Skal det skiftes sinkanoder i motor og gear? I tilfelle, hvor mange trenger jeg og hvor sitter de? Delenr? Er dette orginaldeler eller maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 (redigert) Det er samme type olje i motor og gearkasse på denne kombinasjonen. At du tror det er gearolje har kanskje med at det ikke har blitt (motor-)sort i farge å gjøre? Hvis det er lekkasje av et visst omfang er det nesten rart det ikke synes på nivået, for det er ikke så store mengder med olje i gearkassa mener jeg å huske. Gearkassa har en sinkanode som jeg bytter i blant (som regel noen år mellom hver gang). Motoren har 2 stk hvis du ikke har tilkoblet varmesløyfe for varmtvann, i så fall er det bare en igjen. Jeg har kun en igjen, og den skifter jeg hvert år. Sinkanoden har de hatt på bl.a. Biltema, men der opplevde jeg at "skrue-tappen" manglet (den var nødvendig på motor). Jeg har aldri kjøpt hos Maritim, men er mer enn 90% sikker på at det er denne du skal ha. Et kontrollspørsmål ved kjøp gjør deg 100% sikker. Ellers så får du også disse hos alle VP-forhandlere, jeg vil tro det er lagervare hos de fleste. Redigert 13.Juli.2012 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 13.Juli.2012 Del på Facebook Svart 13.Juli.2012 På mitt MS3B gir har jeg to sinkanoder. De står på venstre side av giret sett fra der akslingen kommer inn. De liggerrett over hverandre ganske langt ned. En "firkantet" hodet skrue skures ut og sinken følger med. Mener å huske giret tar0.8 eller 1 l motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
toretang Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Det er gear olje på giret ifølge tidligere eier ihvertfall. Fikk med en biltema flaske. Sae 80 90 eller noe. På motoren er det 10 40 mineral. Kan det være her feilen ligger at det skulle vært motorolje også på gear? Etter tur ligger det "blank" olje under gearet. Motoroljen er jo svart. Kunne heller ikke her registrere at det var målbart på pinnen. Men noen dråper kan ko se mye ut når det flyter i et tørt kjølsvin Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Det bør vel være mneralolje på disse girene uten at jeg er ekspert. Noe jeg har hørt og bruker selv på tilsvarende. Kan jo prøve å bytte til 10/40 og se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg er helt sikker på at det skal være samme olje som på motoren. Står i alle fall så i instruksjonsboken min. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Har samme gear, det skal være motorolje på gearet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.