Jump to content

Radarfeste i seilbåt

Martin_

Recommended Posts

Jeg har en venn som har kjøpt radar til seilbåten. Det er en 45cm Raymarine antenne som skal stå akter ut. Hvor får man tak i radarmaste (feste)? Radarmasten må være stabilisert så radaren står i horisontalt selv når båten krenger.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

Kikk på denne, som du får kjøpt hos Nelson Marine i Vollen.

http://www.finn.no/finn/bap/object;pdc=110...Ic867234&pos=17

Jarle

Jeg har en venn som har kjøpt radar til seilbåten. Det er en 45cm Raymarine antenne som skal stå akter ut. Hvor får man tak i radarmaste (feste)? Radarmasten må være stabilisert så radaren står i horisontalt selv når båten krenger.

<{POST_SNAPBACK}>

Han heter xxxxx xxxxxholme? Kontakt meg evt. på mail post@stavanger-seil.no om dere vil ha pris på et par forskjellige løsninger.

Atle

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)

Er det?

Jeg ville prøvd uten først.

Den vertikale loben på disse er jo rundt 25°, er den ikke?

Er det ikke da på tide å reve?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trodde det var 15° som gjaldt. Hvis de klarer 25° er jeg enig med deg. Min (tidligere?) mening baserer seg på en artikkel om temaet jeg leste i Yachting Monthly for noen år siden.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

F.eks. Raymarine 2kW 18" radome er oppgitt til 25 grader vertikal strålevinkel. Med dette menes mest sannsynlig +/- 12,5 grad. Men i praksis er jo sende og mottageregenskapene til antennen en gradvis affære, og hva som er valgt som referanse, vet jeg ikke. På f.eks. lysdioder er jo strålevinkelen definert som den vinkelen hvor lysstyrken ikke faller under 50% av maksimal lysstyrke.

Selv har jeg ikke erfaring med bruk av radar på seilbåt, bare motorbåt, så hvordan dette arter seg i praksis, det vet jeg ikke.

Geir

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...