Jump to content

Grenland-Sverige for første gang?

MaSa

Recommended Posts

Vi skal ta turen over til den svenske skjærgården for første gang nå i ferien.

Vi har nok bestemt at vi reiser den veien i slutten av uke 30 kanskje helgen den uken,men vi har aldri vært lenger øst enn tønsberg med båt da sørlandet har blitt prioritert.

Jeg har snakket med folk som reiser over stadig vekk som reiser følgende rute.

Langesund-rett over til Nord Koster - Strømstad-Grebbestad

Vi lurte på og kanskje gjøre noe av det samme,men erfaringsmessig så reiser vi iallefall østover en kveld da vinden er snill og den har løyet for kvelden.

Men er det noen eventuelle hinder/farer man skal være obs på hvis man tar denne ruten?

Eller anbefaller noen en annen reiserute?

Og hvor lang tid ville dere brukt på en slik tur?

Vi ser for oss en masj til Koster for og ta en natt eller 2 der,før vi eventuelt tar turen nedover mot grebbestad ett par dager før vi bruker en dag tilbake mot strømstad og en natt der før hjemreise...altså 7-8 dager?Vi har 14 dager maks tilgjengelig på denne turen men kunne tenkt oss en 5-6 dager mot kjente steder i risør-tvedestrand først..

Mtp sverige så har vi barn på 1 år og 3 1/2 år hvordan er det på koster?er det noen flotte barnevennlige steder der?

Og hvordan er dette området i sverige siste helgen i fellesferien?har de fleste reist hjem igjen da eller er det smekkfullt ennå?

Og i strømstad er det gode gjestehavner der `?

Jeg har hørt mye bra om Grebbestad men vet ikke om det er øyer i området eller Grebbestad "by"?

Så vær vennlige og kom med innspill,anbefallninger,advarsel osv :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har seilt ruten du nevner mange ganger, og bruker vel rundt en 10 timers tid til nord-koster. Med din motorbåt går det selvfølgelig mye fortere. Vurder en "mellomlanding" på Svenner - fantastisk sted og godt utgangspunkt for seilasen videre mot øst - f.eks tidlig dagen etter?. Greit å dele opp når man har mindre barn ombord. På Svenners nordside ligger det forresten en flott sandstrand som barna dine sikkert vil sette pris på :-)

Fra Svenner blir det vel bare et par timers gange til Koster for deg med motorbåt. Vil anbefale Syd-koster, der du kan leie sykler - sikkert også med barnesete(?)

På veien videre sydøst må du ta en tur innom Ramsø (en av kosterøyene) og ikke minst Resø (fastlandet), som mange bare seiler rett forbi. Idylliske steder begge deler og kan virkelig anbefales. Kan vel ikke haste så mye med å komme til Grebbestad? Uansett - lykke til og god tur :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Det er ingen hindre eller farer som du ikke finner på en hvilken som helst annen strekning på kysten.

Været bør bestemme hvilken rute dere går, både kysten i Vestfold og i Østfold er fantastisk å nyte innaskjærs dersom det blir mye sjø utaskjærs.

Det er mange perler nedover svenskekysten og, ditt tidsskjema går fint men det er godt å ha noen dager å flyte på om du får lyst til å late deg litt ekstra et sted eller to.

Gjestehavner er vel det minst barnevennlige en kan finne når en ellers kan velge å vrake i naturhavner, dette gjelder og for Grebbestad. Utenfor Grebbestad er det mange fine øyer, gjestehavnen i Tanumstrand er å foretrekke med barn ombord.

Mener det var en 40-45 nm fra Langesund til Kostersundet, gikk sør om Tvistein og deretter raka kursen mot Koster... kan være litt "grumsete" på vei inn i Kostersundet fra øst, men bruk kartet... Er du usikker, så gå nord om Nord Koster og inn i Kostersundet fra vest.. kabelferge mellom nord og sør koster... fint område..

Alternativt kan være å gå over Rakke midtre lei... nord om Tvisten, Svenner og følge leden til Strømstad fergen.. litt lengre men ok tur.. om været ikke det beste..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Alle havner i Sverige er bra og de har mange uthavner. Ulsholmen har fin strand.i bukta.

Ikke gå ut i verre vær enn at alle føler seg trygge.

Ha ungene i veldig kort løpestreng så en slipper å tenke på de når en skal fortøye.

Mor kjører båt og far hopper på land.

Langesund - Koster ca.40nm eller Langesynd Svenner og dilte etter ferga til Strømstad ca. 50 mn

Kan være kjekt og trimme alle i kjente farvann og finne ut litt om hva som er maks dårlig vær.

Sjekke værmeldingene

http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE

http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_skandinavien.htm

Skal en ferdes mye i et område er disse bra.

http://www.havneguiden.no/

Eller en kan boltre seg i disse for å planlegge turene.

http://home.online.n.../havneguide.htm

http://havna.com/pho...9MSZpZD04OTI3Mg

http://www.havna.com...536&port=213745

http://www.baat.no/reisemaal.html

GOD TUR

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takker for svar og tips,vi reiser nok etter værmeldingen og tar oss nok 12 døgn på turen.

Så får vi se hvor vi havner til slutt og hvordan turen blir for oss alle.

turen vil foregå i 5-7,5 knop og 21-24knop så får vi se hva som blir snittfarten når vi er over :)

Vi har ikke dårlig tid :)

Snakket med noen idag som kom fra lysekil til langesund,de hadde gått direkte og ligget på rundt 20 knop dem hadde brukt mellom 4 og 5 timer.

Så syd koster er og foretrekke fremfor nord koster ?Eller er det delte meninger om dette?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

På sydkoster er det flere havner å velge mellom. Mest populært er nok Ekenäs, med tilhørende hotell og restaurant. Selv foretrekker jeg å ligge til ankers i Kosterhamn, men jeg regner ikke med at du har tenkt å ligge på svai? Sjeldent at motorbåter gjør det i grunn.....

Du kan selvfølgelig også legge deg inn i sundet. Flere plasser der og du har da både nord-koster og syd-koster lett tilgjengelig.

På nord-Koster kan jeg anbefale Vettnet. En koselig liten havn i le for det meste av vind, men dessverre ikke så mange plasser.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...