Twistomania Startet 14.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2012 Hei, er peise ny til dette forumet (forum generelt) så beklager om dette innlegget ikke blir plassert under riktig kategori. Har en 17 fots Rana plast båt som eg har tenkt å pusse opp på fritiden men er så og si helt ny til båt og oppussing. Båten er fra 93 og ut ifra sånn som den ser ut så har den aldri vært gjort noe med, boltene som holder toftene på plass er helt rustne så skruene løser seg bokstavelig talt opp når du prøve å skru de ut. "Lakken" under vannlinja ser ut som den snart går i oppløsning og det er hvite malingstriper langs siden + at det er flere små hakk/riper som skulle vært fikset. Skjønner at eg må pusse og "omlakere" hele båten men er veldig usikker på hvordan eg skal gå frem. Tenker eg må pusse helt ned til glassfiberen og legge nytt alt, lag for lag men isåfall så treng eg hjelp til å finne ut i hvilken rekkefølge og hvor mange lag osv det skal legges på. Har gjort meg noen tanker om hvordan eg vil at sluttresultatet skal se ut, har tenkt rød under vannlinjen og blått over. Ikke så mange inærheten som har peiling så tenkte eg like godt kunne spørre om råd her. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 har du bilder? Du får sjekke ut søkefunksjonen her, mye ineressant lesing om temaet. Det laget som er på utsiden av selve glassfiberlaminatet heter gelcoat , og riper/hakk kan fikses ved å slipe rent, deretter fylle i med gelcoat sparkel i rett fargekode Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Har begynt sånn smått å pusse med plansliper og 80 papir(de hadde ikke grovere til min sliper på Maxbo) men så fikk eg et lite tips av en bekjent som sa at eg burde investere i en båndsliper slikt at en pusser raskt unna, 20 ganger raskere var det han sa og da ble eg bare helt - den må eg ha! men Treng eg pusse helt ned/vekk gelcoaten for og legge nytt? skal legge ut bilde snart, setter pris på all veiledning/hjelp eg kan få. Redigert 15.Juli.2012 av Twistomania (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Du trenger ikke pusse vekk gelcoaten nei (bare dersom det er skader/sår) Tipper forresten at den båten der er eldre enn 93, og mindre enn 17 fot, antakelig 16 fot Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Står nu ihvertfall på "fabrikk" skilte som er på innsiden at det er 93 mod, får ikke tatt bilde nå siden hu ligg opp-ned og har ingen til å hjelpe å snu akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 (redigert) Investerte i en Båndsliper idag, gikk vanvittig mye fortere. Er så og si ferdig med ene sida, blir nok ferdig iløpet av kvelden. Den e så kraftig at vist du ikke e obs. så pusse du rett ned til glassfibern(vekk gelcoaten?) så da lurer eg på om eg må smøre over gelcoat der det er pusset vekk før eg begynner med topcoat/bunnsmurning? eller hva som enn kommer først? Også når eg har gjort det som skal gjøres under vannlinja begynne eg over, der treng eg bare pusse med grovt papir for og lage feste til: 2-komponent polyuretan, fra biltema? Dette virker kansje veldig dumt, men som sakt så e eg helt blank på område, så setter STOR pris på all hjelpen eg kan få. Redigert 16.Juli.2012 av Twistomania (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 så da lurer eg på om eg må smøre over gelcoat der det er pusset vekk før eg begynner med topcoat/bunnsmurning? eller hva som enn kommer først det ytterste laget kalles som du har skjønt, gelcoat. Den kan kun brukes ved støping i form - blir klebrig og herder ikke skikkelig ellers. Så til bruket ditt , så har man gelcoat som et tilsatt en slags voks. Og da kalles det topcoat. (og for å bidra ytterligere til forvirringen, så har biltema en 2komp. uretanlakk som de kaller for Topcoat) mer info på jotun sine sider: http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?OpenDatabase&db=/www/no/20020053.nsf&v=5226&e=no&c=44C7A1C184AAE97BC1257574004DEC75&_s_ref=74NTjtN2S&kw=bunnstoff&creative=12956319611 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Aha! så vist eg har skjønt det riktig skal eg peise på med Topcoat 2-komponent polyuretan fra biltema: http://www.biltema.n...lyuretan-36536/ ?? Fulgt av da: Bunnsmurning http://www.biltema.n...nnstoff-363490/ ?? enn Antipest greier og slikt, hvor kommer det inn i bilde? Er meget forvirrende dette her . Men begynner sånn smått å skimte lyset i enden av tunellen.. føles det som. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Kommer litt an på bruken av båten , blir den liggende ute hele tida eller tatt opp på henger etter hver tur? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Den blir tatt opp på henger og brukt i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Den blir tatt opp på henger og brukt i ferskvann. Mjøsa er vel det som blir hovedvannet. Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 da ville jeg nøyd meg med topcoat, og skippet både antipest og bunnsoff. Og så bare spylt av i ny og ne Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 kjekt, så sparte man pinande peng der og Anbefaler du at man skal Rulle eller Pensle det på? var noen som nevnte det så ble usikker. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 har ikke brukt av denne 2K malinga. Skal visstnok bli veldig bra finish om man bruker spesielle skumruller (biltema's er visstnok ikke brukbare) Prøv et søk på biltema topcoat og se om det ikke dukker opp noe nyttig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Blir litt forvirret av dette ivar. Trodde topcoat var matt, og ble brukt inni båten, mens gelcoat blir brukt i støpeforma, som du skriver, og er blank? Malte deler av bunnen på en Herwa 15 speed som jeg hadde for endel år siden, og den ble matt. Ser også båter som er nylakkert i Gelcoat i salgsanonnser. Men er ikke 2 komponent topplakk anbefalt til formålet? Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Var å kjøpte inn Topcoat idag fra biltema, kjøpte 4 bokser (2x Rød og 2x blå - 2-Komponent Polyuretan)Så nu venter eg bare på at Sparklinga av alle små skader skal tørke sånn at man kan pusse det ned før man hiv seg til verk å rulle på Topcoaten, tenkte å ta med pensel etter og ha rullet for og få glattere strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Twistomania Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 da ville jeg nøyd meg med topcoat, og skippet både antipest og bunnsoff. Og så bare spylt av i ny og ne Kjempe bra, ser fram til "slutt produkte" Enn inni båten, hvilken "maling" anbefaler du der? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) tja , hvordan ser det ut der da? (tror jeg ville satt ut båten og kjørt med den istedet ) Innvendig kan man bruke samme som utvendig, og evt strø anti-skli middel på dørken rett etter maling for at den ikke skal bli for glatt Blir litt forvirret av dette ivar. Trodde topcoat var matt, og ble brukt inni båten, mens gelcoat blir brukt i støpeforma, som du skriver, og er blank? Malte deler av bunnen på en Herwa 15 speed som jeg hadde for endel år siden, og den ble matt. Ser også båter som er nylakkert i Gelcoat i salgsanonnser. Men er ikke 2 komponent topplakk anbefalt til formålet? ikke rart man kan bli forvirret - begrepene brukes jo litt om hverandre. Lurer på om topcoat fåes både i blank og matt utførelse. "med nylakkert i Gelcoat" så brukes nok gelcoat i betydningen ytterskikt / finish Og ja, 2K polyuretan lakk påstås å være overlegen gelcoat/topcoat i slitestyrke/hardhet , muligens også finish. Redigert 21.Juli.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 Ble litt mørkt bilde, telefon var nesten fri før strøm så ble nekta blitz. I morra er det over vanlinja, blir en pen båt det her Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 hva slags motor tenker du å ha på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Twistomania Svart 21.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 (redigert) hva slags motor tenker du å ha på? Noe mellom 8 til 30 hester tenker eg, spørs ka eg finn iløpet av vinteren, har en 4 hk som eg har planer om å montere på siden til hjelpe/nød motor. Redigert 21.Juli.2012 av Twistomania (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2012 med den kjølen der, så er det neppe vits med så mye mer enn 20hk tror jeg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.