Jump to content

Flagg mafia i København

arkmarin

Recommended Posts

"Flaggregler for båter

Flagget har alltid vært viktig på sjøen, og derfor har sjømenn og seilere i Norge stor respekt for flagget. På sjøen kan man vente med å ta ned flagget etter solnedgang til man kommer til havn eller ankrer opp. Politibåter og andre båter som seiler med orlogsflagget skal flagge døgnet rundt så lenge båten er under utfart. Medlemmer av Kongelig Norsk Seilforening har også lov til å bruke splittflagget med kongelig norsk emblem i midten når de er til sjøs. Man er ikke pliktig å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann. Når man er i utenlandsk farvann skal man bruke eget nasjonalflagg, samt flagget til det landet man besøker. Det er også vanlig å hilse ved å heise flagget til topps når man ankommer og forlater en havn. For øvrig gjelder de samme flaggregler som for på land."

Dette er sakset fra flaggregler.no

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Bare skikk og bruk. Og skikk og bruk er noe som forandrer seg langsomt og over tid.

Nansen og Amundsen brukte "De" og "Dem" når de snakket til hverandre selv om de låg i samme telt.

Ja, men det vi referer til som skikk og bruk hva angår flagg er vel i sitt utgangspunkt basert på de flaggregler som gjelder selv om disse ikke er regler for fritidsbåteflåten som sådan? Reglene har vel heller ikke endret seg så vidt jeg vet?

Tviler på om Amundsen og Nansen noen gang delte telt, men at Nansen og Hjalmar Johansen delte sovepose (for å holde varmen!) er nok riktig. Tror forøvrig at de ble dus til slutt på nyttårsaften etter å ha delt sovepose i to år!

Godt jeg kam more deg Mouche. :smiley: Har rapportert til teknisk. Er noe med Safari og norsk tegnsett. Nå skriver jeg i Tapatalk og håper det blir bedre

Nå funker det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Men finnes det ikke mange forskjellige flaggregler? Noen militære regler, et regelsett for KNS, noen for kommunale byggninger noen for handelsflåten? Men ingen spesifkk for fritidsbåter. Det betyr at "regler" for fritidsbåter vil alltid være et tilpasset utifra andre regelsett - og da har vi skjønn i bildet med en gang. Det jo ikke snakk om å "tulle" med flagget, bruke den som kjøkkenklut eller noe slikt. Når det gjelder fritidsbåtbruk er det som oftest spørsmål om den SKAL fires kl 9.00 eller om det er like greit at den henger oppe når man hygger seg ombord. Og akkurat her tror jeg er det en skifte igang. Kanskje det er også en viss forskjell mellom Øst- og Vestlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Skulle være interessant å vite hvem som står bak flaggregler.no.... Det virker som om vedkommende blander egne meninger, flaggregler for offentlige bygninger og KNS sitt flaggreglement og mener dette også skal gjelde fritidsfartøyer.......

Dette skrev Syvert fra KNBF i 2005, sist vi diskuterte flaggregler for fritidsfartøyer:

Heisan Baatplassfok :seeya:

Jeg vet ikke om jeg kan bidra til å sette sluttstrek for flaggdebatten, men Flaggloven og Flaggforskriften gjelder kun for Statens fartøyer, eiendommer og bygninger og ikke for fartøyer og eiendommer i privat eie. Det er opp til den enkelte om de vil følge "tradisjonene" eller ei. Man må heller ikke ta utgangspunkt i Marinens flaggreglement fordi dette følger internasjonale regler for militære fartøyer. Jeg har hatt lengre samtaler med Utenriksdepartementet Protokollavdeling, som forvalter Flaggloven, og de henviser bare til KNS' flaggreglement som kan danne utgangspunkt for flaggføring på fritidsbåter. Jeg håper dette kan bidra til å avklare hva som gjelder av lover og regler.

Hilsen Syvert :flag::flag::flag:

Redigert av Athene (see edit history)

Jeg også synes det har blitt mye vanligere å ha flagget oppe døgnet rundt når norske lystbåter befinner seg i utlandet-enn for bare noen år siden. En ting er at ingen andre nasjonaliteter firer flagget om natten - så hvorfor ikke tilpasse seg når en er i utlandet-"when in Rome do as the romans" Et annet aspekt er som tidligere nevnt at tollinspektører forventer at man toner flagg når man er i utlandet. En sammenlikning er da vi tidligere måtte ha nærlys tent på bilen når man be søkte Sverige. Etterhvert ble det vanlig også å kjøre med såkalt kjørelys i Norge før det ble påbudt. Men kjørte man med nærlys tent i Tyskland tidligere risikerte man å bli stoppet av politiet. Påbud eller regler/tradisjon i Norge kan derfor ikke blindt følges når man er i utlandet. En annen morsom sammenlikning-uten noen relasjon til flaggregler, er forbud mot kjøp av seksuelle tjenester i Norge. Denne loven gjelder for norske statsborgere i hele verden. Hvordan norske lover kan overgå utenlandske nasjonale lover er meg en gåte!! jf. norske flaggregler også skal være suverene ovenfor utenlandske regler om å tone nasjonalitets flagg hele døgnet!-ja kanskje hvis vi følger sex kjøp prinsippet.

Her er en artikkel flaggregler-en-uskreven-lov

Interessant artikkel. Selv mener jeg at det ikke finnes noe penere enn seilfartøy med flagg på hekken eller i masanmasta - så derfor henger det oppe hos meg døgnet rundt langs kyster og i havn så lenge jeg er ombord. Disse selvpålagte reglene får flaggmafiaen ta seg av, men de får holde seg unna mitt skip dersom de forsøker å blande seg inn. Jeg har fortsatt en bredside (kanoner) som kan anvendes for slike formål.

Jeg har også flaggstang ved privatboligen og hva som skal opp i den er det jeg selv som bestemmer og ikke naboene eller flaggregler utformet for offisielle norske flaggdager. Jeg flagger i stanga på de dagene jeg er for og skipper over de andre som jeg ikke er enig i. Et selvpålagt demokratisk valg. Selvfølgelig innenfor de offisielle flaggreglene m.h.p. tidspunkt så fremst jeg er hjemme. Vaktmesteren/matrosen har som oftest fri på flaggdager.

@ Mouche. Derfor har jeg flagg og flaggstang :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Synes denne er ok og bruke.

Fartøy underveis kan føre flagg til alle tider etter skippers ordre. Fartøy underveis til, fra,

eller langs fremmed kyst, eller fartøy som møter et orlogsskip i rom sjø, skal føre flagg til

alle tider.

2 Fartøy i fremmed lands territorialfarvann, skal i tilegg til eget flagg føre det fremmede lands

handelsflagg i styrbords vant, eller i stortoppen.

3 Fartøy til ankers eller i havn, følger flaggtidene som på land.

4 Normalt heises flagg før avgang hvis fartøyet forlater havn eller ankringsplass før flagghal,

ellers avventer man å heise flagget til solppgang. Deretter føres flagget sammenhengende til

fartøyet anløper havn eller kaster anker, hvor man igjen følger flaggtidene som i land.

Sakset herfra

https://baatplassen.no/i/topic/74143-hvordan-bruke-det-norske-flagget-paa-sjoe-og-land/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Et spørsmål til dere som synes fllaggregler er noe tull og at normer, kotyme, tradisjon og slikt er noe tull, men har flagg.

Hvorfor har dere flagg/flaggstang egentlig?

Men de som synes flagg og alt det der bare er tull, de flagger vel ikke? Og hvis de gjør det likevel, så er det kanskje for å vise nasjonalitet? Ikke vet jeg ...

... Disse selvpålagte reglene får flaggmafiaen ta seg av ...

Meget kloke ord, hvis jeg lukter at flaggmafiaen er tallrikt tilstede fristes jeg ofte til å ta ned flagget akkurat passelig for tidlig, innbiller meg at det er maksimalt irriterende :)

Forøvrig prøver jeg å følge de reglene jeg kjenner til i det landet jeg er i.

Jeg for min del følger flaggregler knyttet til skikk og bruk - og i respekt for nasjonens symbol. Er ingen nasjonalist, men tenker likevel på alle de menn og kvinner som har blødd for flagget og vår selvstendighet. For meg betyr derfor flagget noe mer enn bare å vise at jeg er fra Norge. Jeg er nok litt gammeldags sånn sett og andre har sikkert et annet forhold til flagget, men det får bli deres sak....

Flagget vårt håndteres alltid med respekt. Dvs at det rulles pent opp når det ikke er i bruk, og at det byttes når det er slitt. Vi har et stort 120 cm flagg. Må bestilles fra flaggfabrikk da båtflagg visstnok er mindre.

Men vi overdriver ikke. Tuter ikke kl 21, og begår ikke selvpisking om det glemmes. Og jeg står ikke opp 0755 for flaggheis 0800.

Under fart flagger vi alltid, uansett tid på døgnet.

Oversatt . Ved å trykke på "SITAT og REPLY" blir det leselig.

Flagget vårt håndteres alltid med respekt. Dvs at det rulles pent opp når det ikke er i bruk, og at det byttes når det er slitt. Vi har et stort 120 cm flagg. Må bestilles fra flaggfabrikk da båtflagg visstnok er mindre.

Men vi overdriver ikke. Tuter ikke kl 21, og begår ikke selvpisking om det glemmes. Og jeg står ikke opp 0755 for flaggheis 0800.

Under fart flagger vi alltid, uansett tid på døgnet.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er nok litt gammeldags sånn sett og andre har sikkert et annet forhold til flagget, men det får bli deres sak....

Jeg ser veldig godt poenget ditt, men selv om flagget er et symbol, slik du skriver, så er det jo - også rent bokstavelig - (faen, der glemte jeg faktisk å ta det ned) - bare en fjert i vinden, hva tror du f.eks. Sønsteby hadde syntes om drapstrusler og rakettangrep på rom-leiren på Årvoll? Det fins viktigere ting, og skal man eksersere flaggreglementet til punkt og prikke for å hedre de vi står på skuldrenen til, så bør det være rimelig rent og pent i resten av livsførselen. Det er ihvertfall min mening. Jeg har mine svin på skogen, og konsentrerer meg mer om å holde de i tømmene før jeg føler meg berettiget til å bærtbærte kl. 21:00 når flagget fires.

Kan man ikke bare ta det ned sånn ca 2100 eller litt før og heise det når man våkner og føler for det en gang etter 0800? Tror egentlig ikke det er særlig mere enn det som forventes av oss som muligens mener at en viss respekt for normer og tradisjoner kan være på sin plass eller at man bare driter i hele flagget og fyrer opp med stangen når kulda settee inn (som om varmen har kommet i år)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er jeg enig i quantumduck. Mulig jeg har et sært forhold til det norske flagg som nasjonalsymbol og jeg kunne da aldri tenke meg å påtvinge mitt syn på andre. Heller ikke når det gjelder andre verdisyn. Å kutte ned flagget på en norsk båt nattestid er i alle fall langt i fra det jeg står for...bare så det er uttrykkelig sagt!!

For meg er det meget mer viktig at man har respekt for hverandre og viser forståelse for at vi alle er ulike og tenker forskjellig. Er ikke det egentlig litt spennende...???

Kan man ikke bare ta det ned sånn ca 2100 eller litt før og heise det når man våkner og føler for det en gang etter 0800? Tror egentlig ikke det er særlig mere enn det som forventes av oss som muligens mener at en viss respekt for normer og tradisjoner kan være på sin plass eller at man bare driter i hele flagget og fyrer opp med stangen når kulda settee inn (som om varmen har kommet i år)?

...det er vel egentlig ikke noe mer som skal til. Kort og presist Mouche :wink:

Jeg fører flagg uansett når jeg er underveis.

Jeg tar det inn kl 21 da jeg ligger fortøyd.

Sånn er jeg og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer komplisert enn det?Uansett jeg har ingen problemer med folk som ligger over natten med flagget osv,har selv glemt og ta det inn ett par ganger....

Har hørt at man skal føre flagg til enhver tid når man er i ett annet land?Siden jeg skal på første tur til sverige om en uke ca så kan det jo være greit og vite?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...