M/S Knerten Startet 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2012 Hei Snekka er en Sjømann 22 med Yanmar 2QM15 (15 hk diesel) Skipper er en 46 år gammel gutt uten mer erfaring med båt enn å ha tøffet rundt i Haldenvassdraget denne sommeren, men må si det klør fælt i hele kroppen etter å prøve meg i "ordentlig" sjø senere i ferien! :-) Det jeg tenker på da er å få den kjørt på henger fraTistedalen til havna i Halden for så å farte litt rundt Halden - Hvaler -Strømstad området. I den forbindelse har jeg noen spørsmål både om meg og om båten. - Som sagt er båten ferskvannskjørt - i hvertfall de siste 10 årene. Jeg kan ikke se at det er noe sink noe sted på den. Må/bør jeg ordne med sink for en uke i saltvann? - I så fall hvor og hvor mye? - Jeg har fått høre at Sjømann "liker seg best innaskjærs". Det kan jeg forstå, da jeg merker den vagler lett. Men hva regnes som innaskjærs i det området jeg har tenkt å bevege meg i, og vil båten ha problemer med korte perioder utaskjærs i mindre bra vær? - Jeg har tenkt å benytte Navionics på android mobil samt selvfølgelig kjøpe papirkart (eller draft heter det vel). Tilstrekkelig/tilrådelig? Har testet mobilen med Norgeskart appen, og det fungerer ypperlig. - Sist men definitivt ikke minst: Duger jeg? Dvs er dette tilrådelig for en fersking selv om dette stort sett vil foregå i 5 knop (gjør 7 knop på full maskin)? - Andre ting å tenke på? Takker på forhånd for alle innspill! -Jan Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 En gang må bli den første, men alt dreier seg om å bruke huet, å ikke ta unødige sjanser. Så lenge en selv er klar over egne og fartøyets begrensninger, så har man kommet langt. Bruk kartene nøye, og ikke dra ut i for mye sjø/ vind, så tipper jeg du vil få det fint på sjøen. Folk flest er hjelpsomme når du f.eks skal inn til gjestehavner, og hvis du sier at du er fersk, så blir ofte folk vevilligheten selv. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Det er ikke nødvendig med sink for en uke i havet, på den annen side er det jo nesten gratis og tar neppe mer en ti minutter å hive på en sink rundt prop.aksel dersom båten likevel skal opp på lastebil.... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Sink for én uke? Hvorfor bare en uke? Det blir fler uker vettø, du må nok snart ha sink uansett :-) I Hvaler/Strømstad-området er det vel "Sekken" som er det stoooore monsteret. Ville ikke hatt store betenkninger, det er vi som bukker under først, ikke båten. Men: sørg for å ha koll på alle løse gjenstander under dekk (og på dekk), og; i ruskevær blir det gjerne (sies det) nytt liv i avfall som har ligget i «dvale» i drivstofftanken hvis du har en båt som har gått på stuegulv de siste åra. Ta med reservefiltere. Ha en plan for motorstopp (vhf, gummibåt m. påhenger, værmeldinga osv.) Det heter sjøkart, ikke draft. Navionics er bra, jeg har seilbåt og har også bruk for vanntett plotter, men i snekke burde ipad/android-variant funke. Norgeskart burde også funke, samt sjøkartene til gule sider og annet ... Men; merk: disse fraskriiver seg jo navigasjonsegnehet, så bruk med forsikrighet, hold et øye på papirkartet også. Mitt tips: Stikk ut løypa på papirkart før du går, og hold deg til den. Da kan du bruke gps og lugubre mobilkart til å orientere deg underveis, så lenge du ikke avviker fra ruta på papiret vet du at løypa er safe, selv om norgeskart eller andre mot formodning skulle ha unøyaktigheter. Såklart duger du. Som ferskvannseiler innehar du sannsynligvis en god porsjon sunt bondevett. Det funker til sjøs også, bare tilsett en klype salt! I farvannet du sikter mot; Sørg for å besøke Koster og/eller Tisler. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Knerten Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Takk for svar. Er nok redd det bare får blitt noen dager i år, men hvis det ikke skal mer sink til enn en anode på propellakselen må det vel la seg gjøre å ordne det mens den står på hengeren. Må den forresten være på utsiden, eller kan den settes på inne i kjølen? Når det gjelder min dugelighet har dere svart litt som jeg har tenkt, nemlig at en gang må være den første. I penvær er det vel uansett ikke noe problem. Det jeg er mest redd for er om uvær kommer brått på. Det er ikke brågjort å svippe i havn når det skjer i 5 knop.. :-) Jan Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Må den forresten være på utsiden, eller kan den settes på inne i kjølen? Sinkanoden må settes på utsiden slik at den får kontakt både med akslingen og vannet. Da ofrer anoden seg i steden for aksling og propell. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 . Det er ikke brågjort å svippe i havn når det skjer i 5 knop.. :-) Hei Jan Om du holder deg i nærheten av Hvalerøyene de første dagene er det nesten gjort i en bråvending å søke havn. Det finnes perler på rekke og rad rundt Hvaler. Om du vil kan jeg godt hjelpe deg med kartplotter til bærbar pc. Vi har båt på grimsøya og holder oss stort sett i hvalerskjærgården, og trives veldig godt med det. I umiddelbar nærhet til utløpet fra Ringdalsfjorden har du jo Singeløya, Edholmen, Tordenskjoldbukta, Brattholmen, Romsundet, Skjærhalden, Sand etc etc. Man trenger ikke gå veldig langt for å gjøre en "soft-start" på sjølivet. Sekken kan være litt ugrei om det blåser friskt, men du gir deg garantert lenge før båten når smerteterskelen. Blåser det sønnavind kan det også være litt utrivelig ut fra Ringdalsfjorden, men det er ikke lange biten å kjøre før du er i le. Vi reiser på Edholmen i dag, og blir værende der fram til torsdag om du vil ha hjelp til plotter. Hilsen Pettern1972 Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Arve A Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Helt enig med Pettern over her. Når du kommer ut forbi sponvika og runder sørover ut i sekken er det bare ca 3nm over til makøsundet mellom brattholmen og nordre sandøy. Det tar deg ca 30 min i 6knop. Bølgene i sekken kan være litt krappe og skvalpete men stort sett veldig greie. Går du nordenfor katten får du også litt le halvveis. Skal du gå til strømstad så hold deg heller midtsfjords enn langsmed svenskelandet. Skulle du få motorstopp er det bedre å drive litt i fjorden enn å bli slått i fjellet på svenskesiden. Bratte fjell, dårlig dreggfeste og urolig sjø gjør svenskesiden ned til norskerenna dårlig egnet som "nødhavn". Kanskje bortsett fra lundevika. Men østre hvaler har mange fine perler og du finner alltid en havn i le. Og som sagt før her, båten din klarer nok mer sjø enn skippern. Lykke til, kanskje vi sees der ute :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Knerten Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Takker for nye fine innspill. Lysten ble ikke mindre av de.. :-) Nå viser det seg at ferieplanene senere i sommer er endret (av sjefen) så eneste mulighet for å få noen dager i strekk blir fra onsdag til søndag denne uken. Er ikke helt sikker på om jeg er klar for det, men skal ikke se bort fra at jeg hiver meg på. Må bare få med meg noen. Takker for tilbudet om hjelp med kartplotter Pettern. Kommer jeg meg ut på onsdag skal du ikke se bort fra at jeg dukker opp... :-) Sjekket forresten noen av stedene dere nevner på sjøkartet på Gule Sider og switchet til flyfoto på en av "ankerstedene". Der fant jeg flere steder det ser slik ut. Er dette normalt? Hva/hvordan gjør man om man kommer til et slikt sted? Spør pent om det er plass til en til? (Hadde aldri i verden turt å nærme meg tror jeg.. ) http://kart.gulesider.no/m/9X3Go Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Bruk fordelene du har med en 22foter. Du kommer stort sett lenger inn og kan sneie deg rundt der det er trangt. Dette har jeg lært. Man kommer til overfylte havner og får elendige plasser langt ut mellom 30+fotere, men gå da inn på bryggene så finner du nesten alltid en plass. :-) Lunt og godt, veldig ofte med brede, fine, gangbare uteriggere. Ser det er uthavn du refererer til, men ville bare nevne det. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Arve A Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Den uthavnen der hadde vel jeg elegant tøffet forbi. Ser ikke noe vits i det å trenge meg opp i andre når det finnes så mange andre steder å velge i. Ser du på kartet jeg postet (håper jeg fikk det til) har jeg avmerket noe få. Tordenskjold: Fantastik fin lehavn (uthavn), legger du deg på nordre sandøy siden kan du også gå bort på makø sommerkafe. God mat der. Brattholmen/Halden motorbåtforrening: Stort sett plass der, hyggelige folk. ikke medlemmer betaler litt høyere havneavgift enn medlemmer. Strøm på brygga. Tresvika: Fin langgrunn sandstrand, fint å ligge på dregg mot fjellet på sidene. Nedgården: Gjesteplasser på den sydligste brygga, litt vanskelig å se men plassene er merket på brygga. Så har du selvfølgelig skjærhalden og herføl. Selv foretrekker jeg Herføl, ikke så mye "kaos" der. Går du på Billington i Halden kan du kjøpe "Havneguiden". Fin bok med både uthavner og gjestehavner samt innseilingsruter, kart osv. :) http://kart.gulesider.no/m/9X3Kz Sitér dette innlegget Link to post
Logaren Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 - Sist men definitivt ikke minst: Duger jeg? Dvs er dette tilrådelig for en fersking selv om dette stort sett vil foregå i 5 knop (gjør 7 knop på full maskin)? -Jan En god porsjon ydmykhet og respekt for sjøen er et godt utgangspunkt. Med båt i sjødyktig stand, godt med drivstoff og riktig innstilling så går dette fint. Meld deg inn i motorbåtforening, eller søk råd hos kjente som er båtfolk. Det er vel en god del trafikk i ditt område, så lær sjøveisreglene. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Hva/hvordan gjør man om man kommer til et slikt sted? Spør pent om det er plass til en til? (Hadde aldri i verden turt å nærme meg tror jeg.. ) http://kart.gulesider.no/m/9X3Go Vanligvis så går jeg rett forbi slike steder selv, men i helgen lå jeg faktisk nettopp her. Jeg kom riktignok som båt nummer fem, men det kunne vanligvis vært nok til å sende meg forbi men hadde lyst til å prøve stedet. Det lå to på spissen og to flybridgebåter (Sun33 og Riviera925) ca der nr 3 og 4 fra høyre ligger. Siden det var første gangen vi var der gikk vi først inn til land og sjekket dybden for så å bakke ut å slippe anker. Bare det var nok til at det kom en hyggelig herre ilende til fra Riviera925 for å ta imot tampen. Helt til høyre i bildet ved den rette fjellveggen er det plass til 1-2 ikke alt for dybtgående snekker, før "kløfta" i fjellet hvor det egentlig er en brygge (ses ikke på bildet) tar deg inn til en flott sandstrand som kunne vært enda flottere hvis ikke en million sauer hadde gjort sitt fornødne der. Utedass og søppelkasser i vika. Senere på dagen fylte det seg opp med 8-10 båter totalt, men det er ikke like skummelt når man kommer før alle disse. Bare hyggelige folk og ikke noe nattebråk. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Knerten Svart 20.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Beklager at jeg ikke har gitt "lyd" fra meg her på noen dager. Har ikke vært i nærheten av PC, men har lest svarene deres på mobilen. Pr nå er prosjektet "Knerten på havet" utsatt til neste år. Som sagt var eneste muligheten denne sommeren å reise ned på onsdag. Det som skjedde på onsdag var at når jeg satt ved frokosbordet bøttet det ned og termometeret hadde såvidt rundet 10 grader fristet det ikke veldig mye å ta ut på en sånn tur. Senere på dagen tok jeg og datter motorsykkelen ned på Hvaler for "rekognosering" og angret da bittert . På Hvaler var det nemlig strålende sol og varmt og godt. Men vi fikk da rekognosert noe. Bl.a kjørte vi ned til Ed brygge der vi hadde fin utsikt over Sekken (?) og bort til Svinesund. Må si at avstandene så mye mindre avskrekkende ut i virkeligheten. Takker uansett for innspillene, og så sees vi neste år. Enten om det blir med Knerten eller om 3 fots syken alleree har slått til.. :-) -Jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.